چرا ادعای آغاز جنگ از سوی حماس باطل است
کد خبر: 4176574
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

چرا ادعای آغاز جنگ از سوی حماس باطل است

مسئول سیاسی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) با بازروایی تاریخچه سلطه یهودیان بر اراضی اشغالی فلسطین، گفت: اگر این سیر تاریخی را از بدو ورود یهودیان به فلسطین تا امروز بدانیم به این نتیجه بدیهی می‌رسیم که امروز ادعای آغاز جنگ از سوی حماس باطل است و این صهیونیست‌ها هستند که تعدی می‌کنند.

علیرضا اسماعیلی، کارشناس مسائل سیاسی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علیرضا اسماعیلی، مسئول سیاسی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) روز گذشته، ۲۷ مهرماه در نشست روشنگری و تبیین مسائل فلسطین، غزه و طوفان الاقصی با عنوان «دنیای وارونه» که با حضور مسئولان فرهنگی و اهالی فرهنگ و هنر در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال‌و‌بختیاری برگزار شد با تبریک پیروزی‌های درخشان جبهه مقاومت و شکست غیرقابل ترمیم رژیم جنایتکار صهیونیستی و با بزرگداشت یاد شهدای مظلوم و بی‌پناه غزه اظهار کرد: عملیات طوفان الاقصی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح ۱۵ مهرماه به طول انجامید و آنچه طی ۱۰ روز گذشته می‌بینیم، پس‌لرزه‌های آن است و امیدواریم هر چه زودتر وعده الهی پیروزی حق بر باطل محقق شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «قدس کلید رمزآلود فرج و گشایش در دنیای اسلام است»، و این تعبیر عجیب و عمیق این روزها بیشتر برایمان ملموس است.

وی با اشاره به تعبیر قرآن کریم از یهود از جمله در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه آل‌عمران ادامه داد: در این آیه اشاره دارد قوم یهود کسانی هستند که مهر خفت و خواری بر پیشانی آنان خورده و اینها غصب الهی را با خود دارند؛ در آیه ۸۲ از سوره مبارکه مائده نیز می‌فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ» یعنی هیچ قومی به اندازه یهود با اهل ایمان دشمنی ندارد. صهیونیست‌ها شاخه‌ای از یهود و کسانی هستند که اعتقاد به برتری بر اهل عالم دارند و پروتکل‌های یهود و صهیونیست را اگر مطالعه کنید، بیشتر به این اندیشه‌ها پی خواهید برد. 

این مدرس دانشگاه در خصوص تاریخ تشکیل دولت یهود توضیح داد: گاه این شائبه در افکار عمومی جامعه وجود دارد که فلسطینیان خودشان زمین‌های خود را به یهودیان فروختند و امروز دارند تاوان این اشتباه را پس می‌دهند؛ در اثنای جنگ جهانی، یهودیان که به قول خودشان مردمی بدون سرزمین و دنبال مکانی برای استقرار بودند، چند جا از جمله اوگاندا یا لیبی را پیشنهاد کردند اما نتوانستند در آن مناطق مستقر شوند و با تحولات جنگ جهانی و افزایش گستره استعمار و انگلیس، به یهودیان پیشنهاد شد که در فلسطین مستقر شوند. 

تاریخچه اسکان یهودیان در فلسطین 

اسماعیلی افزود: در سال ۱۹۱۷ یک هیئت صهیونیستی وارد فلسطین شدند و رهبر انقلاب قائلند که اینها با خدعه و نیرنگ وارد شدند و مثلاً ادعا می‌کردند ما انسان‌های باسوادی هستیم که برای آبادانی و عمران زمین‌های شما آمده‌ایم و پس از ایجاد عمران، اینجا را ترک می‌کنیم. کم‌کم زمین‌های فلسطین را از فئودال‌ها و سرمایه‌داران بزرگ فلسطین که عمدتاً ساکن اروپا بودند، به چند برابر قیمت خریدند حال آنکه مردم عادی روی این زمین‌ها کار می‌کردند و کشاورزانی بودند که در ازای دریافت حقوق کار می‌کردند و درآمد این زمین‌ها را به فئودال‌ها می‌دادند.

وی با بیان اینکه یهودیان در این مقطع پنج درصد سرزمین ۲۷ هزار کیلومتر مربعی فلسطین را خریداری کردند، توضیح داد: از اینجا آنان بنا را بر تقابل با مردم عادی گذاشتند و روستاهای اطراف را مورد حمله و غارت قرار داده و وادار به تخلیه و تخریب کردند و کم‌کم این روستاها را تسخیر و برای خودشان تثبیت کردند. مقام معظم رهبری به نقش عواملی چون قساوت و بی‌رحمی یهود که خود را قوم برتر می‌دانند، حمایت انگلیس و آمریکا و خدعه رسانه‌ای اشاره دارند و قائلند که غصب و استقرار در این مناطق به مدد کار رسانه‌ای برعکس انجام شد.

اسماعیلی تصریح کرد: یک نمونه از خدعه رسانه‌ای صهیونیست‌ها را دو روز قبل در بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه مشاهده کردیم که یک فاجعه انسانی رقم زد و بلافاصله بعد از بمباران، با نیرنگ رسانه‌ای مدعی شدند که کار حماس است؛ کار رسانه‌ای پیوست همه تحولات استکبار جهانی به‌ویژه اسرائیل است و بمباران رسانه‌ای آنها به‌قدری قوی و زیاد است که خدعه‌های آنان را باورپذیر کرده می‌کند.

خدعه رسانه‌ای؛ پیوست دائمی استکبار

کارشناس مسائل سیاسی با ذکر اینکه در فاصله ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ هنوز به تشکیل دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ نرسیده‌ایم، توضیح داد: در این برهه زمانی مردم فلسطین فهمیدند که اشتباه کردند و لذا موقع قیام و حرکت است اما انگلیس ۴۰ هزار نیروی تکاور صهیونیستی را آماده و تمامی این حرکت‌ها را در عرض سه سال سرکوب کرد. در سال ۱۹۴۷ سازمان ملل ورود کرد و طرح تقسیم یعنی تشکیل دو دولت یهودی و عربی را پیشنهاد داد که به این ترتیب، ۵۷ درصد سرزمین فلسطین به یهودیان و ۴۳ درصد به مسلمانان اختصاص یافت. لذا یهودی که تا آن سال پنج درصد زمین در اختيار داشت با ورود سازمان ملل، ۵۷ درصد زمین‌ها را مال خود کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: در سال ۱۹۴۸ به‌قول خودشان دولت رسمی اسرائیل تشکیل شد که البته ما آن‌را نه دولت بلکه رژیم صهیونیستی می‌خوانیم زیرا دولت بر مبنای تعاریف روابط بین‌الملل باید دارای مشخصه‌هایی همچون سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت داشته باشد حال آنکه صهیونیست‌ها اگرچه جمعیت، حکومت و حاکمیت دارند اما سرزمین ندارند و درواقع رژیمی اشغالگر هستند. 

مسئول سیاسی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) ادامه داد: بلافاصله بعد از تشکیل حکومت اسرائیل، آمریکا و انگلیس آن‌را به رسمیت شناختند و بلافاصله در همان روز جنگ میان اعراب و اسرائیل اتفاق افتاد که در همان روز ۷۵۰ هزار فلسطینی آواره و ۱۰ هزار نفر دیگر قتل عام شدند و این روز به روز نکبت معروف است. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه شش جنگ اعراب و اسرائیل از ۱۴ مه ۱۹۴۸ تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ ثبت شده است، گفت: از جمله جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ که تمام کشورهای عرب در مقابل اسرائیل متحد شدند و به پا خاستند اما نه در طی شش روز بلکه در همان ساعات اولیه شکست خوردند. در این شش جنگ تفکر ناسیونالیسم عربی حاکم بود و نه تفکر مقاومت؛ با پیروزی انقلاب اما اولین کار امام راحل(ره) این بود که سفارت اسرائیل در تهران را بست و سفیر را اخراج کرد و دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاست یاسر عرفات جایگزین سفارت اسرائیل شد.

وی افزود: این سازمان درواقع متشکل از نیروهای چریکی ساکن بیرون از خاک فلسطین بود که در برهه‌هایی به درون سرزمین‌های اشغالی وارد می‌شدند، عملیات می‌کردند و خارج می‌شدند، یعنی ما در داخل فلسطین هیچ حرکتی نداشتیم. 

انقلاب اسلامی؛ مصدر اندیشه مقاومت 

اسماعیلی نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس را دیگر اقدام امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: ایشان همچنین هسته اولیه حزب‌الله را در دفترشان تشکيل دادند و این پیش‌بینی امام حکیم و بزرگوار امروز نتیجه می‌دهد که اسرائیل با تمام وجود از ورود حزب‌الله به جنگ هراس دارد و اگرچه در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند که ما آماده حمله به ایران هستیم، اما نامه درخواست می‌دهد که جبهه جدیدی باز نکنید. 

این مدرس دانشگاه با تأکيد بر تفاوت ماهیت جنگ امروز با گذشته، تصریح کرد: امروز جنگ ایدئولوژی و عقیده و تفکر مقاومت است که جنگ‌های پیروزمندانه‌ای همچون جنگ ۳۳ روزه یا جنگ هشت روزه یا جنگ سیف‌القدس را رقم زد و در این جنگ اسرائیل در ۱۲ ساعت اول تقاضای آتش‌بس کرد. در گذشته اتحاد کشورهای بزرگ عرب منجر به شکست در مقابل اسرائیل می‌شد امروز اما گروه‌های کوچک فلسطینی اسرائیل را شکست می‌دهند زیرا تفکر مقاومت جاری و ساری شده است. امروز حماس فقط محدود به یک پادگان یا اتاق با چند نفر مبارز نیست بلکه حماس یک تفکر است.

اسماعیلی بیان کرد: بعد از شکل‌گیری حزب‌الله و اندیشه مقاومت، بتدریج به این نتیجه رسیدند که مقاومت باید در داخل خاک فلسطین شکل بگیرد لذا انتفاضه تشکل شد که قیام سنگ در برابر اسلحه دشمن بود. اگر این سیر تاریخی را از بدو ورود یهودیان به فلسطین تا امروز بدانیم به این نتیجه بدیهی می‌رسیم که امروز ادعای آغاز جنگ از سوی حماس باطل است و این صهیونیست‌ها هستند که تعدی می‌کنند. 

وی با اشاره به رشد فزاینده شکل‌گیری مقاومت در سرزمین فلسطین، افزود: جبهه مقاومت و جهاد اسلامی در غزه با جمعیت حدود ۲.۵ میلیونی، در کرانه باختری با جمعیتی قریب به ۳.۵ میلیون نفر و در شمال فلسطین تشکیل شده است و اسرائیل برآورد دارد که این سه جبهه را از بین ببرد اما قائل است که حماس درواقع مغز و هسته پیاز چند لایه مقاومت است که باید از بین برود.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در یک‌ماه گذشته، رژیم منحوس صهیونیستی ۱۷ حمله علیه مقاومت در نوار غزه و ۱۰ حمله در کرانه باختری رود اردن با چندین شهید ترتیب داده است، لذا گذشته از ۷۵ سال تجاوز و ظلم امروز هم می‌بینیم اسرائیل تعدی‌کننده و آغازگر است و حماس شروع کننده نیست بلکه پاسخ تجاوزات اسرائیل را می‌دهد. 

ویژگی‌های عملیات طوفان الاقصی

اسماعیلی به برخی ویژگی‌های عملیات طوفان الاقصی اشاره و تصریح کرد: اول آنکه ترکیبی است یعنی یک حمله چندجانبه بود و حماس در دقایق اول بیش از پنج هزار راکت علیه اسرائیل شلیک کرد، همچنین گنبد آهنین و دیگر سیستم‌های هوشمند دفاعی اسرائیل از سوی حماس از کار افتادند و با حمله سایبری دچار اختلال شدند. طوفان الاقصی همچنین یک حمله پهبادی بود و مبارزان از طریق پاراگلایدر در وسط جشن یهودیان پیاده شدند. این عملیات یک نبرد زمینی هم بود که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشت و نیروهای مقاومت با اشراف کامل اطلاعاتی توانستند زمینی وارد سرزمین‌های اشغالی شوند و عملیات کنند.

وی با تأکید بر اینکه حماس تمامی حملات روزهای اخیر اسرائیل را با منهدم کردن دستگاه‌های راداری و سایبری پاسخ می‌دهد، بیان کرد: نابودی این تجهیزات بعدها می‌تواند اسرائیل را زمین‌گیر کند زیرا قدرت اسرائیل وابسته به اینهاست. 

اسماعیلی بیان کرد: در روز دوم جنگ بعد از طوفان الاقصی، جلسه‌ای با حضور نمایندگان برخی کشورهای حامی اسرائیل یعنی آمریکا، اردن، امارات، تشکیلات خودگردان، مصر و عربستان در قاهره تشکیل شد. در این جلسه تأکید شد که حماس به‌عنوان نقطه شروع تفکر مقاومت باید از بین برود، همچنین هشت میلیارد دلار کمک مالی از سوی امارات به اسرائیل پرداخت و مقرر شد آمریکا نیز با تمام توان از حیث نظامی پشتیبان رژیم صهیونیستی باشد. اگرچه اسرائیل کمبود تجهیزات نظامی ندارد اما به گفته بایدن در سفر به سرزمین‌های اشغالی، آمریکا آمده است تا در کنار اسرائیل باشد؛ در این جلسه همچنین تأکید شد که تا دو هفته هیچ حرفی از آتش‌بس نباید باشد.

این مدرس دانشگاه تلاش اسرائیل برای ایجاد موازنه وحشت را مورد تأکید قرار داد و افزود: موازنه وحشت در جنگ یعنی آنکه صهیونیست‌ها به نقطه‌ای برسند که اگر سر میز مذاکره نشستند کارت برنده را داشته باشند و از طرف مقابل امتیاز بگیرند. 

استراتژی موازنه وحشت صهیونیست‌ها 

اسماعیلی با اشاره به مطرح شدن احتمال استفاده از بمب‌های gub از سوی رژیم جنایتکار صهیونیستی علیه مردم غزه، افزود: حماس می‌گوید ۵۰۰ کیلومتر دالان در غزه دارد و بالای یک میلیون جمعیت غزه در این دالان‌ها پناه گرفته‌اند که اگر نبود، آمار تلفات بمباران‌های اسرائیل در غزه بسیار وسیع‌تر می‌شد. اگر بمب‌های سنگرشکن وارد این تونل‌ها شود ورق جنگ متفاوت خواهد شد. 

وی باز شدن جبهه‌های جدید علیه صهیونیست‌ها را دور از انتظار ندانست و توضیح داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که مسلمانان کم‌کم دارند بی‌تاب می‌شوند و اگر این حملات ادامه یابد، ما نمی‌توانیم جلوی این بی‌تابی را بگیریم. همچنین رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ما تأکید دارند که اگر جنگ ادامه یابد باز شدن جبهه‌های جدید منتفی نیست یعنی ممکن است گروه‌های مقاومت اعم از حزب‌الله، حشدالشعبی و انصارالله یمن یا مقاومت سوریه که با حماس متحدند، وارد پیکار شوند که اگر این‌گونه شود، صحنه جنگ متفاوت خواهد شد.

اسماعیلی بیان کرد: طبق پیش‌بینی مقام معظم رهبری نائب امام عصر(عج)، این جنگ همان نبردی است که اسرائیل را از صحنه روزگار محو خواهد کرد و اگر توافق و آتش‌بسی هم اتفاق بیفتد اما یقین بدانید جنگ پیوسته پابرجاست. 

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر این نکته که نابودی اسرائیل آرمان ماست، توضیح داد: آرمان ما این است که به‌زودی ببینیم با ورود گروه‌های مقاومت، شاهد نابودی کامل اسرائیل و تفکر اشغالگری باشیم بااینحال باید واقعیت‌های میدان را بسیار دقیق ترسیم کنیم که البته تمامی سناریوها از سوی گروه‌های مقاومت نوشته شده و آماده هر اتفاقی هستند. 

اسماعیلی تأکید کرد: در دو فضا باید کار پیش برود یعنی هم افکار عمومی و احساسات و عواطف و هم فضای عینی داخل میدان باید توأمان به پیش بروند که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: نقش ما در این نبرد، اولاً دعا است چرا که به تعبیر حضرت امام محمدباقر(ع)، «الدّعاُ يَرُدُّ القضاءَ» دعا بلایا را حتی اگر محکم نوشته شده باشد، از بین می‌برد و امید داریم که به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله فلسطین کلید رمزآلود گشایش و فرج دنیا شود. اهالی فرهنگ و هنر وظیفه دارند در برابر سلطه رسانه‌ای صهیونیست‌ها، کار رسانه‌ای جهادی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha