کارگاه آشنایی با گنجینه‌های ارزشمند دفاع مقدس در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4177359
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱

کارگاه آشنایی با گنجینه‌های ارزشمند دفاع مقدس در کرمان برگزار شد

کارگاه آشنایی با گنجینه‌های ارزشمند و درس‌آموزه‌های دفاع مقدس و مقاومت برای جانمایی در متون آموزشی و درسی، به همت مرکز تحقیقات شهید سلیمانی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان در کرمان برگزار شد.

کارگاه آشنایی با گنجینه‌های ارزشمند دفاع مقدس در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، کارگاه آشنایی با گنجینه‌های ارزشمند و درس‌آموزه‌های دفاع مقدس و مقاومت برای جانمایی در متون آموزشی و درسی، به همت مرکز تحقیقات شهید سلیمانی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ویژه رؤسای دانشکده‌ها، مدیران گروه و معاونان دانشگاه‌های آزاد سراسر استان صبح امروز، اول آبان‌ماه در سالن اجلاس دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد.

سنجر سلاجقه، رئیس دانشکده علوم‌انسانی و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در جریان برگزاری این کارگاه به خبرنگار ایکنا کرمان گفت: برگزاری چنین کارگاه‌هایی در دانشگاه‌ها بسیار ضروری است و از نتایج آن می‌توان در تدوین و برنامه‌ریزی سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها و کتب درسی، مباحث مدیریتی، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، تدوین پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری و... بهره‌ برد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس گنجینه بسیار ارزشمندی است که باید در متون درسی دانشگاه از آن بهره‌برد، تصریح کرد: امروز در تدوین پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری از مدلی الگو برداری می‌شود که متناسب با جامعه، فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما نیست و پژوهشگران از کار نویسنده‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که گنجینه ارزشمند دفاع مقدس و مقاومت می‌تواند کمک زیادی در تدوین این پژوهش‌ها داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم‌انسانی و ادبیات دانشگاه آزاد کرمان ادامه داد: مطالعات دفاع مقدس محدود به رشته‌های علوم انسانی نیست و می‌توان از آن برای تمامی رشته‌های دانشگاهی استفاده کرد. امروز در دانشگاه‌ها واحدی به نام دفاع مقدس تدریس می‌شود اما این کافی نیست.

سلاجقه اظهار کرد: ما باید به فرهنگ اصیل خود بازگردیم زیرا دفاع مقدس در تمام زمینه‌ها درس‌آموز است. البته رشته‌های هنری به این حوزه ورود کرده‌اند اما در حوزه آموزش و متون دانشگاهی باید فرهنگ دفاع مقدس، مقاومت، ایثار و از خودگذشتگی مورد توجه و سرلوحه کار آموزشی قرار گیرد تا نتایج عملی آن را در جامعه نیز مشاهده کنیم.

احمد یارمحمدی، مدرس دانشگاه افسری امام حسین(ع) تهران نیز در جریان برگزاری این کارگاه به خبرنگار ایکنا گفت: این کارگاه در دو بخش برگزار شد که در بخش اول مطالبات مکرر مقام معظم رهبری برای جانمایی در متون درسی مورد بررسی قرار گرفت زیرا معظم‌له همواره بر شناخت دفاع مقدس تأکید دارند و دفاع مقدس جزو کلیدواژه‌های پرتکرار ایشان است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر جلوگیری از فراموشی و یا تحریف دوران دفاع مقدس، افزود: معظلم‌له در مهرماه سال ۱۳۷۹ فرمودند که ۸ سال دفاع مقدس شامل هزار هزار حادثه است و از جامعه فرهنگی هنری کشور مطالبه می‌کنم که حداقل از این حوادث یک فهرست تهیه کنند.

یارمحمدی کار تبیینی در حوزه دفاع مقدس را ضروری دانست و اظهار کرد: در این کارگاه سعی شد در خصوص بعضی از رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های مدیریتی و منابع آنها مباحثی مطرح شود. البته بحث علمی دفاع مقدس محدود به یک جلسه نیست و باید حداقل برای ۱۲ مجموعه کلان (۹ مجموعه در وزارت علوم، یک مجموعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یک مجموعه در حوزه‌های علمیه) کارگاه برگزار شود.

انتهای پیام
captcha