تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی در جمع قرآنیان
کد خبر: 4178601
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
از سوی علیرضا معاف انجام شد؛

تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی در جمع قرآنیان

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که به دو صورت مجازی و حضوری و با شرکت جامعه قرآنی برگزار شد، ضمن بررسی مسائل فلسطین به تشریح و تبیین ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت.

تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی در جمع قرآنیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی مسائل فلسطین و ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی، عصر امروز، هفتم آبان‌ماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور برخی فعالان قرآنی کشور به صورت حضوری و مشارکت مجازی اساتید، مربیان و مدیران موسسات قرآنی برگزار و طی آن علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به بیان ابعاد مختلف عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است.

«یکی از مهم‌ترین تبعات و پیامدهای مبارک 22 روز اخیر تا به امروز این است که می‌توانیم فلسطین را به قبل از هفت اکتبر و بعد از هفت اکتبر تقسیم کنیم. بر اساس گزارش اندیشکده‌ها و مراکر جاسوسی جمع‌بندی صهیونیست‌ها این بود که در منطقه 360 کیلومتری نوار غزه هیچ تحرک نظامی، هیچ امکان نظامی و ظرفیت عملیات نظامی وجود ندارد. نخست وزیر اسرائیل چندبار این را علناً اعلام کرده بود. 

در برخوردی که جریانات اسرائیلی در پارلمان داشتند مخالفان نتانیاهو به او این ایراد را گرفتند که چگونه پنج ماه قبل از نداشتن مشکل در منطقه غزه حرف زده اما الان این وضعیت پیش آمده است، اسرائیل به حدی از امنیت در منطقه غزه مطمئن بود که تمام مراکز دانش‌بنیان خود را در شهری مانند «عسقلان» قرار داده و سرمایه‌گذاری سنگینی آنجا انجام داده‌ بود. در همین 22 روز تا عدد هفت هزار میلیارد دلار خسارت به این منطقه برآورد شده است. موساد به حساب خود گزارش‌های دقیقی داشته است که در آن نقطه اتفاقی نخواهد افتاد.

نیروهای فلسطینی و گردان‌های کتائب عزالدین قسام فرمانده‌ای به نام «محمدالضیف» دارند که الان اسرائیلی‌ها به شدت دنبال این فرد هستند و حتماً به نتیجه‌ای در مورد یافتن او نخواهند رسید.

گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس هستند، حماس یک شاخه سیاسی هم دارد که از عملیات طوفان‌الاقصی اطلاع نداشتند. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند بر دست و بازوی جوانان با تدبیر، مدبر و باهوش فلسطینی باید بوسه زد همین است، این عملیات یک عملیاتِ با طراحی و با شجاعت و با اجرای فلسطینی‌ها هست و اتفاقی که آنجا افتاده، همین است لذا اسرائیلی‌ها به یک برداشتی رسیده بودند که در آن منطقه اتفاقی نخواهد افتاد. 

در غزه، بعد از دیواری که اسرائیل درست کرده است، یک منطقه به نام «غلاف غزه» وجود دارد که آنجا ارتش، گردان و گروهان دارد، آن ارتش رسماً منهدم و منحل شد و در روزهای اخیر از هم پاشیده است.

تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی در جمع قرآنیان

نیروهای فلسطینی بر اساس ارزیابی‌ها و اعلام فرماندهان ارشدِ نظامی حداقل شش ماه برنامه‌ریزی عملیاتی داشته و کار را طراحی کرده‌اند. اطراف غزه یک دیوار شش متری وجود دارد که چهار متر هم درون زمین فرو رفته است. روی اینها برجک‌هایی وجود دارد که دید در شب داشته و سنسورهای گرمایی هم دارد. وضعیت غزه نیز به گونه‌ای است که همه می‌گویند غزه بهشت جاسوس‌ها هست یعنی به راحتی می‌توان تحرکات را متوجه شد. نیروهای عزالدین قسام در چنین شرایطی این عملیات را انجام دادند. 

دیوارهای شش متری که چهار متر درون زمین هستند، از جنس دیوارهای فولاد‌ی جوش خورده و به هم متصل شده است، چهار نقطه را برای انفجار شناسایی می‌کنند. بعد از انفجار که طی چند دقیقه انجام ‌شد 1200 رزمنده با هم بدون هیچ سیستم ارتباطی روشنی به صورت هماهنگ وارد ‌شدند. 

این داستان شبیه به داستان حضرت موسی(ع) است، آن شبی که حضرت موسی(ع) با یاران تصمیم گرفتند از مصر خارج شوند و صبح فرعون و لشکر بیدار شدند و دیدند کسی نیست. 

1200 رزمنده از چهار نقطه وارد سرزمین‌های اشغالی شده و از هشت کیلومتر تا 24 کیلومتر پیش‌ می‌روند تا به خط مقدم و خط اولِ ارتش اسرائیل و غلافِ غزه برسند. آنجا موانعی در مسیرها وجود دارد که بحث مفصلی دارد. شناسایی این کار در این حد حرفه‌ای و دقیق بوده است. یعنی ابتدا همه برجک‌ها را از کار می‌اندازد. الان هم حزب‌الله در جنوب لبنان و در شمال سرزمین‌های اشغالی همه برجک‌ها را از کار انداخته و دید اسرائیل را تا هشت کیلومتر کور کرده است.

بعد از اینکه راه باز می‌شود به شهرک‌ها رسیده و وارد 12 شهرک اسرائیلی می‌شوند. می‌دانید برخی عناصر اصلی را از قبل شناسایی کرده و سه ماه قبل رزمایش تمرینی انجام داده بودند، به گونه‌ای که نحوه اسیر کردن سرلشکر و بیرون آوردن از اتاق خواب را تمرین کرده بودند. مردم غزه وقتی می‌بینند راه باز شده است آن‌ها نیز به سمت مرز می‌روند تا اسرائیلی‌ها را اسیر کنند. بخشی از آمار اختلافی در تعداد اسرا به خاطر همین موضوع است که برخی از این اسرا دست مردم است و هنوز آمار آن نیامده است. 

اینجا لازم است به یک نکته راهبردی اشاره کنم و آن هم اینکه 80 درصد ارتش اسرائیل سکولار است،‌ یعنی بی‌اعتقاد است، می‌توانیم این را با ارتش شاهنشاهی در سال 56 و 57 مقایسه کنیم. یک عنصر نظامی باید از بنِ دندان معتقد باشد، اگر نباشد در لحظه‌ای که بحث جان وسط می‌آید باید تصمیم بگیرد، اگر اعتقاد نداشته باشد نمی‌تواند تصمیم بگیرد و لذا فوراً تسلیم می‌شود. الان در بین اسرای اسرئیلی بیش از 50 افسر بلندپایه و مهم وجود دارد که سه نفر از آن‌ها بسیار با اهمیت هستند به طوری که در مذاکرات روزهای گذشته فقط روی آن‌ها تأکید داشته و با شهروندان اسرائیلی که جزء ارتش احتیاط هستند و اسیر شده‌اند، کار نداشتند.

اسرائیل ارتشی است که دولت دارد، دولتی نیست که ارتش داشته باشد. همه شهروندان اسرائیل نظامی هستند. چند سال قبل رهبر انقلاب فرمودند آنجا مردمی وجود ندارد چرا که همه نظامی هستند. این قضیه در همین عملیات اخیر هم معلوم شد و حتی 80 ساله‌ها را هم فرا خوانده‌اند. شهروند اسرائیلی تا به دنیا می‌آید کارت ارتشی دارد تا زمانی که از دنیا می‌رود. اساساً یک پادگان و یک سیستم نظامی پایه و امنیت پایه است.

در اتفاقی که آن روز افتاده است یک ماجرای جالبی وجود دارد، غیر از اینکه 80 درصد ارتش سکولار است بسیاری از آن‌ها خاخام هم هستند، یعنی طرف یک فرد یهود در آن سیستم است اما باز هم فوراَ تسلیم شده است. 

در منطقه بئرالسعد اگر رزمندگان مقاومت شش کیلومتر دیگر جلو می‌رفتند، یک برد بسیار راهبردی به دست می‌آوردند. آن‌ها در این منطقه یک فرودگاه بسیار مهم دارند. به واسطه اینکه فکر می‌کردند غزه امن است این فرودگاه را پُر از هواپیمای «F14» و «F16» کرده بودند، یعنی نیروی مقاومت می‌توانستند حداقل 60 فروند هواپیما را بگیرند. اسرائیلی‌ها به وحشت افتادند و این هواپیماها را با استفاده از تریلی از منطقه خارج کردند تا دست رزمندگان مقاومت نیفتد. یعنی عملیات به حدی غافلگیرکننده بوده است که حتی خلبان‌های این هواپیماها هم نتوانسته‌ بودند به منطقه برسند.

حماس حدود 60 هزار نفر نیروی نظامی دارد، جهاد هم حدود یک سوم این عدد نیرو دارد، در عملیات قبلی که نیروها جهاد انجام دادند، حماس همراهی نکرد چون انتقاداتی داشتند اما این بار یک وحدت‌الساحات رخ داده است. همه با هم همصدا شده‌اند حتی جنبش فتح که تیم یاسر عرفات و ابومازن و ... هستند، هم آمدند. برخی توضیح دادند که این کار درست بوده است. نماینده یاسر عرفات و ابومازن در گفت‌وگو با «CNN» می‌گوید حماس چاره‌ای جز این کار نداشت چون اسرائیل به هیچ کدام از قول‌هایی که به ما داده، عمل نکرده است. این صحبت‌های نماینده جریان سازش‌کار و طیف واداده بین سه گروه «فتح» و «حماس» و «جهاد» است. ما اینجا یک پیشاهفت‌اکتبر و پسا‌هفت‌اکتبر داریم که در آن اسطوره اطلاعاتی ـ امنیتی اسرائیل شکسته می‌شود. 

تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی در جمع قرآنیان

محمد الضیف که فرمانده این عملیات است و نام اصلی او ابوخالد است، سال 2011 موقعی که بخشی از حماس در ماجرای سوریه اشتباه کرد - و البته بعد متوجه اشتباه خود شد و اصلاح کرد - آن موقع که اینها آمدند گفتند ما با جبهه النصره و با احرارالشام هستیم(البته آن موقع اسم داعش را نمی‌آوردند)؛ محمدالضیف یک تنه مقابل عناصری از حماس که مرتکب این اشتباه شده بودند، ایستاد و کنار حاج قاسم در رزم حضور داشت و چند بار حاج قاسم را به غزه برد. ایشان هیچ وقت مقابل جبهه مقاومت نجنگیده است.

در مورد ایشان سه اصطلاح وجود دارد یکی «پدر تونل‌ها»، دیگری «پدر موشکی» و سومی هم «پدر پهبادها» هست. در مورد پدرتونل‌ها باید یک توضیحی بدهم. غزه دو شهر است، غزه اصلی زیر زمین است. یک شهر بالای زمین است که ما می‌بینیم و دو میلیون 600 هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند. یک شهر زیرزمین دارد. 

یک معمای بزرگ امنیتی برای اسرائیل وجود دارد و آن این است که این همه اتفاق و عملیات کجا طراحی شده است، چگونه با این همه جاسوس و ابزار جاسوسی متوجه سه ماه رزمایش برای اجرای عملیات طوفان‌الاقصی و نیز حفر تونل‌ها نشده‌اند،‌ این تونل‌ها چگونه اینقدر توسعه پیدا کرده است. در گذرگاه رفح که ناظر اسرائیلی ایستاده است برای رد شدن یک پاکت سیمان باید توضیح داده شود که کجا می‌خواهد مصرف شود. 

در غزه سه لایه یا سه طبقه تونل وجود دارد، یک طبقه نفررو است یعنی افراد در آن رفت و آمد دارند، یک طبقه تجهیزات و سلاح و یک لایه هم خودروهای سنگین و کامیون‌ها از مرز سینا به شهر می‌آیند. زیر غزه 500 کیلومتر تونل وجود دارد. تهران با این همه توسعه و با دستگاه‌های پیشرفته 250 کیلومتر تونل دارد. اگر این عنایت الهی و معجزه نیست پس چه چیزی است؟ این گشایش الهی است که رخ داده است. برای شش ماه همه چیز در این تونل‌ها ذخیره شده است. 

سردار سلامی اصطلاحی به کار بردند و گفتند اسرائیل در حال تبخیر شدن است، واقعاً الان داخل سرزمین‌های اشغالی بین جریانات مختلف اسرائیل دعوای شدیدی وجود دارد که چگونه متوجه این عملیات و حتی ساخت تونل‌ها نشده‌اند. قبلاً گروه جهاد عملیات می‌کرد حماس اعتراض می‌کرد،‌ حماس عملیات می‌کرد فتح اعتراض می‌کرد اما الان حماس، جهاد، فتح، حوثی‌ها، حزب‌الله، حشدالشعبی و ... همه منسجم هستند که این عملیات درست بوده است، اما در اسرائیل اختلاف نظر جدی به وجود آمده است. 

یک شبهه وجود دارد که چرا حماس این کار را شروع کرد؟ نتانیاهو برای خواباندن اختلافات داخلی برنامه‌ریزی کرده بود که تا پایان اکتبر به غزه حمله کند. گزارش سرویس‌های منطقه این بود که اسرائیل می‌خواهد منطقه شرقی مسجدالاقصی را تخریب و ترورهای شبانه فرماندهان را شروع کند. حماس بر اساس اطلاعات میدانیِ دقیق پیش‌دستی کرد و سیلی محکمی زده است. در تاریخ همیشه اسرائیل اول بمباران می‌کرد و ما در این طرف ترکیبی از مظلومیت و دفاع و جبران بودیم اما این بار ضربه بی‌سابقه اطلاعاتی خورده است و الان می‌خواهد جبران کند. 

الان در اسرائیل می‌گویند برای جبران این سیلی باید انتقام گرفته شود، به نظر شما چرا بیمارستان را می‌زنند؟ دو دلیل دارد یکی به این دلیل است که در فضای اسرائیل می‌گویند انتقام گرفته شود، دوم اینکه ادعا می‌کنند ورودی تونل‌ها از مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساها است. 

برخی می‌گویند جریان مقاومت کاری را شروع کرده و الان در آن گیر کرده است؛ به هیچ وجه اینگونه نیست کسی که می‌دانسته روز هفتم اکتبر فلان سرلشکر اسرائیلی را از اتاق خواب بیرون خواهد کشید، می‌داند اگر اسرائیل بخواهد زمینی حمله کند، چگونه او را مدیریت کند.

رهبر انقلاب در مورد این جریان فرمودند صرفاً از کلیدواژه حماس استفاده نشود و کلیدواژه‌ها فراگیرتر شود یعنی از جبهه اسلامی ـ عربی ـ فلسطینی استفاده شود. این کار فلسطینی و عربی و اسلامی بوده است. 

تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی در جمع قرآنیان

نکته دیگری که وجود دارد در مورد عملیات زمینی است، کسانی که زمینی عملیات می‌کنند اسرائیلی‌ها نیستند، بلکه آمریکایی‌ها هستند. مدل اسرائیلی‌ها بولدوزری و احمقانه و چشم بسته است اما مدل آمریکایی همین مدلی است که از دوشنبه شب شروع شده است. در حمله زمینی فرماندهی در اختیار آمریکا هست و آن‌ها به اسرائیل گفته‌اند هیچ کاری نکند. 

برخی می‌گویند ایران چه نقشی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم، اینکه آمریکا، فرانسه و انگلیس به صورت میدانی در اسرائیل حضور دارند فقط به خاطر ضعف اسرائیل است، ضعفی که دارد و به دلیل این ضعف نمی‌تواند کار را اداره کند. اما اینکه ما می‌‌گوییم نیروی فلسطینی خودش کار را اداره می‌کند این قدرت فلسطین است. درست است که مقاومت فرهنگ خود را مرهون امام(ره) است اما الان خود مقاومت به صورت میدانی دارد عملیات می‌کند و کار را اداره می‌کند، این هم یکی دیگر از نشانه‌‌های تفاوت اسرائیل قبل از هفت اکتبر و پس از هفت اکتبر است. 

در عملیات زمینی حتی فرماندهی عملیات از حیث امنیتی هم از موساد گرفته شده است، الان برای حمله زمینی به غزه یک مشکل دارند، وقتی می‌گویند برآورد چه چیزی است و چه کسی می‌تواند به ارتش برآورد بدهد، هیچ کس نمی‌داند چه برآوردی بدهد، نمی‌داند آیا در صورت حمله در کمین گرفتار خواهند شد یا خیر، اینها برای طرف اسرائیلی معلوم نیست. 

برنامه بسیار خطرناکی که آمریکایی‌ها دارند و می‌خواهد آن را در شش هفته اجرا کند، این است که از شرق وارد شوند تا آن را مسطح کنند که نتوانستند این کار را انجام دهند، آن‌ها می‌گویند بمباران اول را انجام دهند تا زمین هموار شود، بمباران دوم آن را مسطح می‌کند و بمباران سوم هم عمق چهار متری ایجاد می‌کند و بعد به تونل می‌رسند. این برنامه الان بسته شده است و دارد مقاومت می‌شود، از این برنامه تنها با 10 درصد از نیروهای حماس جلوگیری به عمل آمده است. 

برنامه دیگر کوچاندن از شمال به سمت جنوب است. الان نزدیک به یک میلیون نفر آواره شده‌اند، بعد برنامه‌ریزی کرده‌اند در یک عملیات ویژه محمد الضیف و سایر فرماندهان را اسیر کرده و با به شهادت برسانند، اما به یک نفر از اینها دسترسی ندارند برای همین خانواده‌های آن‌ها را به شهادت می‌رسانند تا آن‌ها نیز از پا در بیایند.

این سؤال بسیار مطرح می‌شود که چرا مقاومت فلان جا را نمی‌زند؟ جبهه مقاومت دارد بسیار حکیمانه برخورد می‌کند کار نباید احساسی پیش برود، کار با طراحی حرفه‌ای پیش می‌رود و اصلاً ماجرای احساسات نیست. البته همه ما بابت این اتفاق تلخ غرق در ماتم و عزا هستیم و هر کدام از این صحنه‌هایی که نشان داده می‌شود، یک دهم آنچه اتفاق می‌افتد نیست. ماجرای تلخ جای خود که همه ناراحت هستیم اما برنامه‌ریزی‌ها و واکنش‌ها نباید احساسی باشد طراحی آمریکا خطرناک است.»

انتهای پیام
captcha