لزوم معرفی ظرفیت‌های قرآنی از سوی ایکنا برای گردشگران خارجی
کد خبر: 4181013
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

لزوم معرفی ظرفیت‌های قرآنی از سوی ایکنا برای گردشگران خارجی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی گفت: برای ارتقای رسانه قرآنی که روی آن می‌توان مانور داد راه‌اندازی توریست قرآنی است که رسانه ایکنا می‌تواند در آن ورود پیدا کند. اگر بتوانیم ظرفیت‌های قرآنی را به سمع و نظر گردشگران خارجی برسانیم، آن‌ها فقط به بازدید از دیوار موزه‌ها، شهرها و اماکن تاریخی نمی‌پردازند.

هادی مساح، مدیر عامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان جنوبیهادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: اساساً بحث رسانه و خبررسانی باعث تحرک و نشاط در جامعه می‌شود، اخبار مثبت جامعه قرآنی باعث تلاش بیشتر آن می‌شود، چراکه آن خبر دیده ‌شده و می‌توان بیشتر روی آن مانور داد، ولی نقطه ضعف اخبار گاهی اوقات ممکن است دامن خود جامعه قرآنی را بگیرد و به همین خاطر در صدد برمی‌آیند که آن‌را برطرف کنند، لذا پوشش رسانه‌ای می‌تواند انگیزه  افراد را به سمت رشد سوق دهد.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های جامعه ارزشی در بحث مشکلاتی که اخیراً در خاورمیانه و جنبش اسلامی که در‌ دنیا اتفاق افتاده، این است که آن فردی که اعتقاد به قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و مبانی نهج‌البلاغه دارد اگر به زبانی از زبان زنده دنیا آشنا باشد خیلی از این ایمیل‌ها و پست‌هایی را که می‌تواند به زبان مختلف بگذارد و افراد با مشاهده این پست‌ها می‌توانند تأثیر‌پذیری بیشتری داشته باشند.

مساح افزود: تیم رسانه‌ای رهبر معظم انقلاب، پیام‌های مهم و مطرح‌الاثر ایشان را به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌کنند، چراکه همه اقشار جامعه در کشور‌های دیگر از آن بهره ببرند، اگر بگویم بخشی از این حرکات و جنبش‌های بزرگ اسلامی در دنیا نشئت گرفته از این حرکت و ترجمه این پیام‌ها، سخنان و مبانی دینی به زبان‌های مختلف دنیاست چیزی گزاف نگفتیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در خصوص ارتباط منابع انسانی گفت: در حوزه انسانی خبرگزاری ضعف دارد، چراکه می‌توان در این خصوص فنی‌تر و قوی‌تر عمل کرد لذا باید تقویت شود.

وی ادامه داد: پیشکسوتان در چه حوزه‌هایی ببینیم و روی آن مانور بدهیم مهم است، چراکه قرآن و عترت از هم‌ جدا نیست. در حوزه قرآن، مداحی، شعر و شاعری، متدگری داریم؛ پیشکسوت حفظ و آموزش می‌تواند جدا و تخصصی باشد خیلی از قاری‌ها مربی خوبی نیستند ولی پیشکسوت در حوزه آموزش هستند باز در همین آموزش بحث تجوید، وقف ابتدا می‌تواند تقسیم شود.

مساح بیان کرد: سرعت اطلاع‌رسانی به‌دلیل ضعف عدم نیروی انسانی کافی پایین و می‌تواند چابک‌تر باشد، چراکه محافل قرآنی حتی جلسات قرآنی خانگی  در آن حرکات بسیار جالبی رخ می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان یک خبر ولو حوادث قرآنی باشد، فرد وقتی خبر خود را در رسانه ببیند می‌گوید که جلسه‌ام دیده شده و موجب تقویت آن جلسه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کدام بخش سرویس‌های خبری را دنبال می‌کند، گفت: پوشش اخبار رسانه استان خود را بیشتر دنبال می‌کنم اینکه چه اخباری در استان بوده، چراکه درگیر این داستان هستم و به‌دلیل مشکل ارتباطی که با مجموعه‌های قرآنی در سرتاسر استان داریم بعضاً این مسائل به سمع و نظر من نمی‌رسد و دوست دارم این موارد را به‌صورت خاص دنبال کنم همین قدر که در حد یک خبر داشته باشم که در فلان جای استان یک جریان قرآنی اتفاق افتاده است.

وی در خصوص تحقق الگوی وحدت حوزه دانشگاه در این خبرگزاری بیان کرد: جای کار بسیاری دارد چراکه در این حوزه هنوز قوی نیست، اما می‌دانیم مبانی قرآنی که شیعه در واقع دارد و کشور شیعه اسلامی دنیا دنبال می‌کند غنی‌تر از سایر کشورهاست و اگر به همان ۲۰ زبان دنیا به همان قوت تمام مبانی پوشش حداکثری داده شود حرکات قرآنی و جریانات قرآن و محوری که کشور در استان به این زبان منعکس شود می‌توانند خیلی اثرگذار باشد.

مساح یادآور شد: برای ارتقای رسانه قرآنی که روی آن می‌توان مانور داد راه‌اندازی توریست قرآنی است، اگر ما یک شرایطی را با میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشیم که بتوانیم ظرفیت‌های قرآنی را به سمع و نظر این گردشگران برسانیم که قرآن همچین اثراتی دارد آن فرد فقط صرفاً به بازدید از دیوار موزه‌ها، شهرها و اماکن تاریخی نمی‌پردازد و می‌توان به خیلی از جریانات فرهنگی که حالت میراث داشته باشد روی آن مانور دهد از جمله مراسم سنتی علم‌بندان‌ها، نخل‌گردانی‌ها، مراسم سنتی که در ایام محرم برگزار می‌شود و بسیاری از گردشگران در پست‌های خود منعکس می‌کنند، لذا در بحث قرآن هم به این شکل باشد و یکی از مواردی است که رسانه ایکنا می‌تواند در آن ورود پیدا کند.

انتهای پیام
captcha