رسالت حوزه تولید علوم انسانی اسلامی کارآمد است
کد خبر: 4188641
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی:

رسالت حوزه تولید علوم انسانی اسلامی کارآمد است

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: وظیفه حوزه آن است که مبتنی بر علوم اسلامی، علوم انسانی‌ تولید کند که در عرض آنچه دیگران تولید کرده‌اند، کارآیی داشته باشد.

مرتضی جوادی آملیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء 27 آذرماه در همایش با گرامیداشت هفته پژوهش، گفت: جهان مدرن از زمانی تصمیم گرفت تا درهای آسمانی را که کلیسا برای او باز کرده است ببندد زیرا کلیسا درهایی برای آنان گشوده بود که نه دنیا را داشتند و نه آخرت را لذا تصمیم گرفتند این درها را ببندند و به خود مراجعه کنند و بر مبنای اومانیسم آنچه را بشر برای زندگی و سعادت خود می‌فهمد مبنای کار قرار دهند و علم انسانی بر این مبنا یکی پس از دیگری شکل گرفت.

وی افزود: علوم انسانی که الان در جهان مدرن کار می‌کند خدمات بسیار ارزشمندی برای جامعه به ارمغان آورده است اما آسیب‌های فراوانی را هم خصوصا در زمینه مباحث اعتقادی و انسانی وارد کرده است؛ ما در حوزه باید در دو زمینه تلاش کنیم؛ اول اینکه آسیب‌هایی که برای بشر پیش آمده است شناسایی و جامعه اسلامی را در برابر آن واکسینه کنیم اما وظیفه مهمتر آن است که مبتنی بر علوم اسلامی، علوم انسانی‌ای تولید کنیم که در عرض آنچه دیگران تولید کرده‌اند، کارآیی داشته باشد.

جوادی آملی با بیان اینکه حوزه علمیه زحمات فراوانی را در این زمینه کشیده است و تحقیقات ارزشمندی ارائه شده است، تصریح کرد: آثار تولیدی بنیاد اسراء نمونه‌ای از این خدمات و تلاش‌ها ذیل اندیشه حضرت آیت‌الله جوادی آملی است ولی کمتر می‌توان گفت در راستای یک اندیشه و نظام انسانی بزرگ کارآمد باشد؛ شاید برای حوزه‌ها مفید است ولی تا چه حدی می‌تواند برنامه زندگی جوامع را اصلاح و مردم جهان را در فضای دیگری قرار دهد؟

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما معتقدیم بر مبنای قرآن و سنت می‌توانیم برای جوامع بشری در تمامی عرصه‌ها نسخه زندگی‌بخش و سعادت‌آفرین ارائه کنیم، متاسفانه کار چندانی انجام نشده است و اگر نظام اسلامی عهده‌دار این مسئله است باید کارنامه موفقی در این رابطه ارائه کند گرچه تلاش و کوشش همه محققان حوزه و دانشگاه مشکور است لذا رسالت آینده حوزه و محققان این است که چنین نظامی را تولید کنند.

توقع از حوزه برای تحقق علوم انسانی اسلامی

وی افزود: شاید دانشگاه در این حد ادعا نداشته باشد ولی حوزه مدعی است که درهای آسمان به روی ما باز است و ما می‌توانیم برای زمینیان برنامه الهی که تامین‌کننده سعادت دنیا و آخرت آنان است داشته باشیم. آیا این امر محقق خواهد شد و توقعی که از حوزه وجود دارد شدنی است، لذا باید آینده حوزه را در این راستا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه علوم انسانی و اسلامی از فناوری دیجیتال بهره می‌برد تا بتواند آینده ترسیم شده را رقم بزند، گفت: نگاه ما این است که بتوانیم بر مبنای قرائت آیت‌الله جوادی آملی از علوم انسانی اسلامی با استفاده از فناوری دیجیتال قدمی برداریم و به این می‌اندیشیم و از نظرات صاحبنظران هم بهره خواهیم برد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین عمادی؛ معاون پژوهش بنیاد اسراء با بیان اینکه دفاع عقلانی از معارف دینی متناسب با نیاز مخاطبان معاصر از جمله اهداف مهم پژوهشی در این بنیاد است، اظهار کرد: زمینه‌سازی علمی برای تمدن نوین اسلامی و مطالعه تطبیقی و عالمانه و نقد روشمند دیگر مکاتب هم از دیگر اهداف محوری این پژوهشگاه است.

وی با بیان اینکه رسالت این پژوهشگاه حول دو محور یعنی تنظیم و تصحیح آثار علامه جوادی آملی و پرداختن به حل موضوعات مسئله‌محور بر منبای فکری و اندیشه‌ای ایشان است، تصریح کرد: آثار منتشرشده پژوهشگاه از سال گذشته تاکنون 21 جلد بوده است که در زمینه قرآن و عترت، مجموعه هشت جلد از جمله شش جلد تفسیر تسنیم بوده است.

عمادی تصریح کرد: در زمینه علوم عقلی هم دو جلد از جمله شرح اسفار منتشر شده است؛ همچنین جلد ششم عقلانیت شهود انتشار یافت. فصلنامه اخلاق از شماره 24 تا 27، فصلنامه حکمت اسراء از شماره 40 تا 42 هم منتشر شد و مجموعا هفت جلد از جمله تفسیر تسنیم جلد 72 در دست نشر قرار دارد.

انتهای پیام
captcha