نقش «شهید القدس» در فراگیری محور مقاومت
کد خبر: 4191448
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
در کرسی آزاداندیشی «شهید القدس و اکنونِ جهبه مقاومت» بررسی شد:

نقش «شهید القدس» در فراگیری محور مقاومت

در کرسی آزاداندیشی «شهید القدس و اکنونِ جهبه مقاومت» نقش شهید سلیمانی در فراگیری محور مقاومت و تبدیل آن به یک قطب در منطقه و پیروزی‌هایش تبیین شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، کرسی آزاداندیشی «شهید القدس و اکنونِ جهبه مقاومت» صبح امروز، سه‌شنبه دوازدهم دی ماه با همکاری مشترک گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، کمیته فرهنگی اربعین، خبرگزاری ايكنا و تلویزیون اینترنتی عبرات برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده، دبیر علمی این نشست در ابتدای این نشست ضمن تسلیت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مهمترین تأثیرگذاری شهید سلیمانی را احیای جبهه مقاومت دانستند و فرمودند که شهید سلیمانی احیا را با تدبیر و عقل پیش بردند.

وی افزود: بدیهی است گروه‌های مقاومت تشکیل‌شده در منطقه از منافع ملی کشورها دفاع می‌کنند و هم در مقابل استکبار و دشمنان می‌ایستند و هم از منافع و ارزش‌های دینی و اسلامی دفاع می‌کنند.  امروز اگر مشاهده می‌کنیم که مبارزان فلسطینی توانسته‌اند سه ماه مقاومت کنند به خاطر زحمات و رشادت‌های شهید سلیمانی است.

عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از سخنرانان اصلی این نشست بود که گفت: طبیعتاً از دست دادن شهید سلیمانی و یا نبود سردار قاسم سلیمانی ضربه بزرگی برای جبهه مقاومت به حساب می‌آید و شاید سال‌ها طول بکشد شخصیت بزرگی نظیر او شکل بگیرد زیرا او حاصل 40 سال تلاش جمهوری اسلامی و مجاهدت به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی با خون خود جبهه مقاومت را بیمه کرد، ادامه داد: اینکه سرنوشت جبهه مقاومت پس از شهید سلیمانی چه خواهد بود پرسشی است که قرار است پیرامون آن بحث کنیم و برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید تاریخ جبهه مقاومت را از بدو تولد تا دوره بلوغش که اکنون در آن قرار داریم بررسی کنیم. در چهل سال اخیر تحولات بسیاری رخ داده و جبهه مقاومت تحولات متعددی را پشت سر گذاشته و هر یک از اینها موجب قوام‌بخشی به آن شده است. امروز جبهه مقاومت یک بازیگر مهم و اثربخش در کشورهایی مانند یمن، لبنان، سوریه و عراق به حساب می‌آید که در هر یک از اینها تکثیر شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: نقش جبهه مقاومت در سراسر منطقه قابل درک است و اینکه جبهه مقاومت یک بازیگر مهم به حساب می‌آید و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هرگونه تصمیم‌گیری در خاورمیانه بدون در نظر گرفتن نقش جبهه مقاومت غیرقابل ممکن است. آمریکا برای تضعیف این نقش تصمیم گرفت که سردار سلیمانی را ترور کند و همچنین چند رهبر برجسته جبهه مقاومت را همراه شهید سلیمانی ترور کرد اما این ترورها نه‌تنها تأثیری درقدرت جبهه مقاومت نداشته بلکه بعد از ترور این جبهه به یک بازیگر مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شد.

تفاوت ماهوی جبهه مقاومت با دیگر قدرت‌های جهانی

فراتی افزود: جبهه مقاومت با سایر الگوها و فرآیندهای قدرت در حوزه بین‌المللی تفاوت ماهوی دارد و این تفاوت ماهوی به مهمترین وجه تمایز آن با دیگر ارکان قدرت جهانی تبدیل شده است. مثلاً جبهه مقاومت قائل به شخص نیست بلکه به حدی از بلوغ و آمادگی رسیده که افراد و گروه‌های درونش می‌‎توانند راهبرد تبیین کنند و وارد عملیات شوند و اینکه این جبهه وابستگی خود را از شخص جدا کرده و به یک بلوغی رسیده و این بلوغش موجب تمایز با دیگر بازیگران جهانی و منطقه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت یک نقش جدیدتری را در منطقه به دست آورده و آن نوع بازدارندگی‌اش در منطقه به نفع کشورهای عضو محور مقاومت است، گفت: به عبارت بهتر خود نفس حضور جبهه مقاومت به یک عامل بازدارنده تبدیل شده یعنی دیگران بدون جلب نظر جبهه مقاومت نمی‌توانند دست به اتخاذ تصمیمی بزنند و یا حضور جبهه مقاومت در دریای سرخ و باب‌المندب به این بازدارندگی افزوده است. بالندگی، ایستادگی روی پای خود ایستادن و قطع وابستگی به فرد یا سازمان از ویژگی‌های جبهه مقاومت محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: بلوغ فکری جبهه مقاومت از اواسط جنگ با داعش شکل گرفت. شهید سلیمانی جایگاه جبهه مقاومت را از یک جایگاه محلی به یک جایگاه منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای ارتقا داد. محبت به اهل بیت(ع) یکی از عوامل مهم در گرد هم آوردن کشورهای عضو جبهه مقاومت بود و همچنین شهید سلیمانی مناسبات جدیدی را تعریف کرد که نگاه به انسان را متفاوت می‌کرد.

فراتی ادامه داد: جبهه مقاومت را باید نوعی جهان جدید دانست که به زندگی معنای خاصی بخشیده است و فرجام این جهان جدید این است که می‌بایست به شهادت منجر شود و اگر به شهادت منجر نشود برای مجاهدان نوعی خسران به حساب می‌آید و به همین دلیل پس از شهادت سردار سلیمانی نه‌تنها جبهه تضعیف نشد بلکه این جبهه به نوعی خودآگاهی عقلانی، معنوی و فکری رسید که می‌توانست به خودگردانی ذاتی دست یابد.

وی گفت: شهید سلیمانی نرم‌افزار وجودی خود را آنقدر تکثیر کرده تا جبهه مقاومت بدون او هم بتواند به کارکردش ادامه دهد و همه کشورهای عضو جبهه مقاومت امروز می‌دانند باید چگونه به گفتمان مقاومت عمل کنند.

دیگر سخنران اصلی این نشست مختارشیخ‌حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بود که با اشاره به فرامرزی بودن تفکر مقاومت در منطقه اظهار کرد: مقاومت را نباید یک پدیده صرفاً ایرانی دانست. ملت‌های مسلمان منطقه تجربه تاریخی استعمار و استثمار رقیب تمدنی خود یعنی غرب را در ذهن دارند و این تجربه، ملت‌های مسلمان را خسته کرد و با همین خستگی وارد قرن بیستم شدند و در این قرن با تردیدهای بسیاری روبه‌رو شدند و باید اندیشمندان طوری عمل می‌کردند تا ضمن پاسخ به این تردیدها، هویت اسلامی و دینی ملت‌های منطقه را هم حفظ می‌کردند.

وی افزود: انقلاب اسلامی پاسخی به ایده‌های دوگانه بود و گفتمان انقلاب اسلامی صورتبندی جدیدی را ارائه داد و همچنین این گفتمان به نوعی پاسخ فکری به انسان مسلمانی محسوب می‌شود که در بیش از 150 سال گذشته تجربه شکست در برابر تمدن غرب را داشته و سرخورده شده بود. پیش از وقوع انقلاب اسلامی انسان مسلمان به کل ناامید شده و فکر می‌کرد دیگر توفیقی برای مقاومت ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: شهید سلیمانی با توفیقی که در لبنان، غزه، سوریه و عراق به دست آورد به انسان مسلمان این اراده و اعتماد به نفس را داد که می‌توان با تمرکز به خود و ایستادن روی پای خود مقابل تمدن غرب ایستاد و لذا گفتمان مقاومت را نباید یک گفتمان ایرانی بلکه یک گفتمان جهانی دانست. همچنین این گفتمان یک گفتمان هویتی است و تکثیر آن تنها به بخش‌های شیعی منطقه محدود نشده بلکه به دیگر قلمروهای جهان اسلامی هم گسترش یافته است.

ویژگی‌های جبهه مقاومت

شیخ‌حسینی با بیان اینکه جامعه‌پذیر کردن مقاومت یکی از ویژگی‌های جبهه مقاومت است، گفت: بازیابی اعتماد به نفس و هویتی که انسان مسلمان در 150 سال اخیر آن را از دست داده بود و او را مجبور به سازش با دشمن کرده بود دیگر ویژگی جبهه مقاومت است و ویژگی سوم هم مربوط به خلاقیت این جبهه است مثلاً گفتمان مقاومت بازیگران و افراد جدیدی را معرفی کرد و تنوع بازیگران را رقم زد و تنها خود را به بازیگران رسمی محدود نکرد.

سیدمجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین، به عنوان سخنران پایانی این نشست، شهید سلیمانی را فردی هوشمند و هوشیار توصیف کرد و گفت: شهید سلیمانی با هوشممندی بسیار زیاد و با همکاری مقاومت در عراق پس از سقوط صدام به تدوین قانون اساسی در این کشور و برگرداندن حق به شیعیان کمک کرد و اینکه کمک کرد تا آمریکا از این کشور خارج شود.

وی افزود: دشمن معتقد بود که باید پیش از حمله به گرگ پنجه گرگ را بشکنیم و آنها ما را تشبیه به گرگ کرده بودند چون بار منفی داشت ولی شهید سلیمانی با تقویت حزب‌الله لبنان شکست دشمن را رقم زد طوری که در سال 2008 وارد جنگ با غزه شدند و آنها که ادعا می‌کردند ابتدا باید پنجه گرگ را شکست، سطح خواسته خود را تنزیل دادند و غزه را تشبیه به پنجه ضعیف کردند و گفتند اول پنجه ضعیف را شکست دهیم تا بعد به پنجه گرگ برسیم و دشمن هم در همان جنگ با غزه شکست خورد و تا به امروز این شکست حتی در طوفان‌الاقصی ادامه دارد.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین با بیان اینکه دشمن به این باور رسیده که امکان مقابله با مقاومت را ندارد، اظهار کرد: دشمن برای اینکه با مقاومت مقابله کند داعش را به وجود آورد و یا از دورن جهان اسلام از گروهک‌های تروریستی حمایت کند ولی با تدبیر شهید سلیمانی و جبهه مقاومت این گروه تروریستی هم شکست خورد. همچنین آمریکا به دنبال این بود که جبهه مقاومت قدرت پیدا نکند و در این راستا تلاش کرد تا کشورهای منطقه را تجزیه و تضعیف کند تا اسرائیل در امان و امنیت باقی بماند ولی به فضل الهی و با کمک شهید سلیمانی و تدابیر مقام معظم رهبری خاورمیانه مدنظر جمهوری اسلامی در حال شکل‌گیری است نه خاورمیانه‌ای که آمریکایی‌ها رویای آن را داشتند.

ابطحی ادامه داد: دشمن با حمایت از داعش به دنبال این بود که میان ایران و گروه‌های عضو محور مقاومت به ویژه غزه فاصله ایجاد کند ولی پس از شکست داعش و با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مسلح کردن مقاومت غزه و نامه‌ای که ایشان به جوانان اروپایی نوشتند کلاً روند را تغییر دادند و سنگ بنای یک جهان جدید را بنیان گذاشتند تا حق‌طلبان حق خود را در این جهان جدید بگیرند.

موج همه‌گیر طوفان‌الاقصی

وی با اشاره به ویژگی‌های محور مقاومت گفت: طوفان‌الاقصی موجب پرش عجیبی در کشورهای عضو محور مقاومت شده و مقاومت مردم غزه سبب شد تا دشمن به ورطه شکست کشانده شود و واقعاً این عملیات بی‌نظیر است طوری که حتی موج این طوفان، کشورهای اروپایی را در بر گرفت و جوانان انگلیسی و فرانسوی برای حمایت از غزه به خیابان‌ها آمده‌اند و حتی اساتید دانشگاه هاروارد که قرار بود برای جهان مدیر صهیونیستی تربیت کند را هم به واکنش واداشته است.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین ادامه داد: طوفان الاقصی طوری اداره شد که دشمن هیچ‌گونه دستاوری نداشته و ابتکار عمل در اختیار مقاومت غزه قرار دارد و تا اکنون هم صهیونیست‌‎ها نتوانسته‌اند یک رهبر مقاومت را بازداشت کنند و حتی نتوانسته‌اند برق این منطقه را کاملاً قطع کنند و یا غزه را به اشغال درآورند.

ابطحی با اظهار تأسف از انفعال برخی کشورهای منطقه و علمای جهان اسلام در حمایت از عملیات طوفان الاقصی گفت: هیچ کسی در مدینه از مقاومت مردم غزه حمایت نکرد و حتی حکم تکفیر مقاومت غزه را دادند و یا حتی در الازهر هم هیچ‌کس از این عملیات حمایت نکرد و مقاومت غزه فقط با حمایت ایران و مقام معظم رهبری به این پیروزی‌ها دست یافته است. پیروزی‌های امروز غزه نتیجه مجاهدت‌های شهید سلیمانی است و امروز همه آزادی‌خواهان جهان پیرامون مقام معظم رهبری جمع شده‌اند و این نشان‌دهنده اراده خداوند است. تکلیف ما این است که از جهان جدید شیعی سهم‌گیری کنیم و همچنین تکلیف ما این است که محور مقاومت را بیش از پیش تقویت سازیم.

وی در تحلیل دلایل عدم ورود کشورهایی مانند لبنان و یمن به نبرد مستقیم با صهیونیست‌ها اشاره و تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم توجهات از غزه دور شود چون جنگ اصلی میان غزه و اسرائیل است و به همین دلیل حزب‌الله ورود پیدا نمی‌کند یا یمن مستقیم وارد نمی‌شود؛ اگر این کشورها ورود مستقیم داشته باشند دیگر جنگ فلسطینی نخواهد بود و تمام توجهات از فلسطین دور خواهد شد. به عنوان مثال پس از آغاز طوفان الاقصی تمام توجهات از جنگ روسیه و اوکراین منحرف شد و ما نمی‌خواهیم توجهات از فلسطین به کشور دیگری منحرف شود.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین در پایان اظهار کرد: وقت آن رسیده که اسرائیل به عنوان جرثومه فساد از بین برود. اینها می‌خواهند براساس آموزه‌های تورات و تلمود تمام غیریهیودیان را از بین ببرند ولی ما باید از تمام ظرفیت‌های خودمان برای گسترش گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha