ایجاد نیازمندی جامعه به قرآن با اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها»
کد خبر: 4203324
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
حجت‌الاسلام طاهری تبیین کرد:

ایجاد نیازمندی جامعه به قرآن با اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها»

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها» ویژه ماه مبارک رمضان، گفت: تمام تلاش ما این باشد که ذهنیت اجتماع تغییر کند و مردم حس کنند باید به سمت قرآن بروند و احساس نیاز به مصحف شریف در جامعه ایجاد شود.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز ۱۳ اسفندماه در جمع مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در ادارات جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با تبیین عملیات ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ و طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها» با طرح این پرسش که هر کدام از ما باید ببینیم چند درصد از وقت و فعالیت ما به قرآن کریم اختصاص دارد؟ اظهار کرد: به نظرم می‌رسد در مورد بسیاری از ما این درصد حتی در روخوانی کلام وحی، رقم خوبی نباشد و به علت مشغله‌های فراوان نسبت ما با قرآن چندان عمیق و وسیع نیست.

وی با ذکر اینکه فرهنگ جامعه اسلامی باید آمیخته با مفاهیم نورانی قرآن باشد، ادامه داد: قرآن به تصریح خودش، مقدس‌ترین و هدایت‌گرترین بیان و کلام است حال آنکه کم‌ترین وقت ما برای این کتاب وحیانی صرف می‌شود. 

طاهری بیان کرد: در خصوص مراکزی که کار قرآنی می‌کنند نیز باید بگویم که دارالقرآن‌ها بیشتر دارالقراء یا دارالحفاظ هستند با این توضیح که برخی قاریان و حافظان با هدف کسب درآمد و به شرط دریافت هزینه به تلاوت می‌پردازند. اگر امروز به مردم اعلام کنیم که برای حفظ قرآن ثبت‌نام کنند، شاید تعداد اندکی اعلام آمادگی کنند. با این‌حال بالای ۹۰ درصد مردم قرآن کریم را مقدس می‌شمارند و برای آن احترام قائل هستند.

وی با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای حفظ قرآن حتی به‌قدر روزی یک آیه است، توضیح داد: بستر ماه مبارک فضای روانی را برای این مهم فراهم می‌کند به‌ویژه اینکه روایات فراوانی در خصوص اهمیت پرداختن به قرآن در این ماه وجود دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در خصوص جزییات طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها»، بیان کرد: مجموعه‌ای از کارشناسان حدود ۱۶۰ آیه شریفه را استخراج کردند که اساس فکر اسلام سیاسی را تشکیل می‌دهد و در بنیان فکری بزرگانی همچون امامین انقلاب، علامه طباطبایی، علامه مصباح و علامه جوادی آملی مصداق دارند که لایه اول این تفکر سیاسی همان ساحت اعتقادی است. 

طاهری با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود این آیات تبدیل به ادبیات اجتماعی شوند، افزود: مردم باید به این باور برسند که با قرآن زندگی نکردن و با قرآن نبودن عین خسارت است و فقط قرآن است که ما را هدایت می‌کند که این آموزه در فراز «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» از آیه ۹ سوره مبارکه اسراء آمده است. لذا بنا را باید بر این بگذاریم که در روز اول ماه رمضان به‌همراه مخاطبان خود در هر قشری که هستند، این آیه شریفه را به همراه توضیحات مختصر حفظ کنیم و یاد بگیریم.

وی با بیان اینکه متناسب با هر جزء قرآن‌ کریم یک آیه برای ماه رمضان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: مخاطبان این طرح در مجموع ۳۰ آیه را حفظ می‌کنند، البته هر فردی متناسب با جامعه مخاطب خود می‌تواند طرح‌های قرآنی خود را اجرا کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: جا دارد یک عهد دسته‌جمعی ببندیم و در ماه مبارک رمضان بتوانیم به همراه مخاطبان خود ۳۰ آیه شریفه را به همراه توضیح مختصر از حفظ کنیم، اگر این کار به‌صورت همگانی در خانواده‌ها و ادارات و مجموعه‌های مختلف اجرایی شود، اثرات مبارکی را شاهد خواهیم بود.

طاهری در پایان گفت: با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها تمام تلاش ما این باشد که ذهنیت اجتماع تغییر کند و مردم حس کنند باید به سمت قرآن بروند و احساس نیاز به مصحف شریف در جامعه ایجاد شود. 

انتهای پیام
captcha