دولت به تنهایی نمی‌تواند با مفاسد اقتصادی مبارزه کند
کد خبر: 2614990
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
محمدباقر صدری:

دولت به تنهایی نمی‌تواند با مفاسد اقتصادی مبارزه کند

گروه اقتصاد: عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی، هم فرمان حضرت امام(ره) و هم فرمان مقام معظم رهبری است و ده سال از فرمان ایشان درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی گذشته است و اگر به این فرمان درست عمل می‌شد مشکلات کمتری داشتیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، صدری با بیان اینکه مفاسد تا درِ خانه وزرا هم رسیده است افزود: بایستی دولت تدبیر و امید در تمام بخشها مبارزه با مفاسد اقتصادی را جدی بگیرد؛ چرا که مفاسد اقتصادی بسیار گسترده است و شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که در آن دولت سهام دارد باید برای سالم‌سازی اقتصاد ملی مورد توجه قرار گیرند.
وی اظهار داشت: مفاسد در اقتصاد بازدارنده است و مفسدان در کنار مشکلاتی که استکبار جهانی و نظام سلطه برای کشورمان ایجاد کرده اند به دشمنان نظام خدمت می‌کنند. درحقیقت مفاسد اقتصادی بستر لازم را برای حمله نظام سلطه به کشورمان فراهم می‌آورد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ایران در یک منطقه حساس ژئوپلتیک قرار گرفته است، در شمال ققفاز و دریای خزر قرار دارند که ایران را به اروپا متصل می کند و از جنوب کشور خلیج فارس است که ما را به اقصی نقاط جهان متصل می کند و هر اتفاقی که در ایران رخ بدهد در منطقه ما تاثیرگذار است.
صدری با اشاره به اینکه تنها یک سال و نیم از عمر دولت گذشته است و دولت درگیر مسائل بسیار مهم از جمله مذاکرات هسته ای است گفت: دولت گامهای بسیاری در مبارزه با مفاسد اقتصادی برداشته است اما این گامها کافی نیست. تنها دولت نباید با مفاسد اقتصادی مبارزه کند بلکه سایر قوا نیز در این زمینه باید ایفای نقش کنند .
وی افزود: نباید فراموش کنیم که در اثر سوء مدیریت، پول کلان مفسده اقتصادی می آفریند و درآمد حاصل از پول نفت در کشورمان نیز باعث همین امر شده است. اگر در کشورهای پیشرفته بررسی کنیم می بینیم کشورهایی که پیشرفته هستند از منابع نفتی برخوردار نیستند و برعکس کشورهای صاحب منابع نفتی، پیشرفتی نداشته اند. مالزی کشوری استعمار زده بود اما نفت نداشت و در حال حاضر از کشورهای در حالِ توسعه عبور کرده و تبدیل به یک کشور پیشرفته شده است .
عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار داشت: کشورهای نفت خیز مصیبت درآمدهای افزون نفتی را دارند و مقام معظم رهبری هم با توجه به همین مسئله حدود 20 سال پیش در آغاز دهه 70 فرمان تشکیل صندوق توسعه ملی را صادر کردند و تأکید کردند که اقتصاد ملی را با درآمدهای غیرنفتی اداره کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید از خام فروشی نفت خودداری کنیم خاطرنشان کرد: نفت باید به صورت یک سرمایه ملی باقی بماند ما در ده سال اخیر یک درآمد افسانه‌ای در حدود 800 میلیارد دلار داشتیم که توانسته‌ایم بخشی از آن که حدود یکصد میلیارد دلار است را حفظ کنیم، باید باقیمانده درآمدهای نفتی خود را از نظام سلطه کسب کنیم.
صدری با بیان اینکه علاوه بر سطح بین الملل، در سطح داخلی نیز باید برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تمهیداتی بیاندیشیم گفت: اعتقاد دارم که بایستی درباره همه مدیران این اصل «از کجا آورده اید» را در نظر بگیریم. مدیران بایستی دارایی خود را اعلام کنند؛ شیوه از کجا آورده ای بایستی شیوه ما در برخورد با مدیران باشد.

captcha