پایش فعالیت‌های قرآنی 14 دستگاه/ دوسالانه شدن پایش
کد خبر: 3468788
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
انجم‌شعاع بیان کرد:

پایش فعالیت‌های قرآنی 14 دستگاه/ دوسالانه شدن پایش

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد پایش‌ فعالیت‌های قرآنی در سال 94 گفت: امسال 14 دستگاه که سال گذشته پایش نشدند، مورد پایش قرار خواهیم داد.

محمد انجم‌‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد پایش از دستگاه‌های قرآنی، گفت: پایش امسال، شکل دیگری به خود خواهد گرفت و ساختارهای وابسته به شورا که همان کمیسیون‌ها و به تبع آن کارگروه‌های آن هستند، مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه در ساختارهای تصمیم‌ساز یک حلقه ارگانی به‌عنوان شورای هماهنگی استان‌ها نیز وجود دارد، افزود: از اصلی‌ترین ارکان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمینه تصمیم‌سازی ساختار دبیرخانه و چهار کمیسیون آن است که قانون برای آنها وظایفی را در نظر گرفته بود، این وظایف در اولین مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به تقسیم وظایف دستگاه‌ها پرداخته بود، مربوط می‌شد.
تعریف 13 وظیفه برای شورا و 8 وظیفه برای کمیسیون‌ها
انجم‌شعاع تصریح کرد: قانون 13 وظیفه برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هشت وظیفه هم برای کمیسیون‌ها به صورت روشن پیش‌بینی کرده است، از جمله وظایف کمیسیون‌ها که بخشی از اهداف شورای توسعه را باید محقق کند، هماهنگی، نظارت بر دستگاه‌های مرتبط با حوزه فعالیت کمیسیون،‌ سیاست‌گذاری، تنظیم طرح‌های ملی، ساماندهی فعالیت‌های قرآنی هر حوزه و ... است که البته تکالیف دیگر نیز به تبع قوانین دیگر مترتب شده است.
اجرای دو پایش
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: ما امسال دو پایش را خواهیم داشت که یکی از آنها بر اجزای خود شورا است که در آن دبیرخانه و کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نیز عملکرد مجمع مشورتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی اذعان کرد: در حقیقت ما خودپایشی از مجموعه شورای توسعه فرهگ قرآنی انجام می‌دهیم با اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر عملکرد شورا نظارت کند اما ما یک خودارزیابی از مجموعه عملکرد شورا انجام خواهیم داد.
پایان پایش اجزای شورا تا خردادماه
انجم‌شعاع با اشاره به اینکه شش سال از تصویب منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی گذشته است، بیان کرد: در واقع با گذشت این زمان وارد کار بررسی عملکرد شورا و اجزای آن شده‌ایم. پیش‌بینی ما این بود که تا پایان بهمن ما کار پایش کمیسیون‌ها و دبیرخانه انجام شود، اما با ورود به اجزاء و تکالیف مشخص شد این کار تا خرداد ماه به پایان خواهد رسید.
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: این پایش با حضور برخی از اعضای شورای توسعه فرهنگی قرآنی و ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین بهمنی انجام می‌گیرد و همانطور که گفته شد تا خردادماه به کار خود پایان خواهد داد.
وی همچنین در مورد رویکرد این پایش، گفت: پایش کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با همان رویکردی که در پایش سال قبل داشته‌ایم برگزار خواهد شد. بنابر این رویکرد ما در این دوره نیز حمایتی است تا به این ترتیب تحلیل جامعی از عملکرد کمیسیون‌ها، آسیب‌ها و چالش‌های فراروی آنها احصاء کنیم و اگر در مسیر تصمیم‌سازی در کمیسیون‌ها خلاءهایی وجود دارد، شناسایی شده و در جلسات شورا مرتفع شود.
آغاز ادامه پایش دستگاه‌‌ها
انجم‌شعاع در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا با اشاره به اینکه سال قبل قرار بود 29 دستگاه را مورد پایش قرار دهیم، گفت: سال قبل به برخی از دلایل که یکی از آنها بحث زمان‌بندی بود، تعدادی از دستگاه‌ها مورد پایش قرار نگرفتند و در نهایت پایش آنها به سال جاری موکول شد. این پایش در روزهای اخیر آغاز شده و است و در روزهای گذشته فعالیت‌های مرکز حوزه علمیه آقایان را انجام داده‌ایم.
پایش 14 دستگاه جامانده از سال قبل
وی اظهار کرد: در هفته‌های آینده نیز مجموعه‌هایی مانند سازمان بهزیستی، وزارت جهاد کشاوری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، و مجموعه‌های دیگر که مجموعاً 14 دستگاه هستند مورد پایش قرار می‌دهیم. این دستگاه‌ها قرار بود در سال 93 پایش شوند که به دلیل آنچه که گفته شد به امسال موکول شد.
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه پایش از 14 دستگاه مذکور تا پایان امسال به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: بعد از اتمام پایش‌ها نیز دومین گردهمایی جمع‌بندی پایش همانند سال قبل برگزار می‌شود و در آن دستگاه‌های برتر تجلیل و تکریم می‌شوند.
دو سالانه شدن پایش از دستگاه‌های قرآنی
انجم‌شعاع در ادامه در پاسخ به این سؤال که امسال دستگاه‌های قرآنی پایش می‌شوند، یا خیر، عنوان کرد: پایش امسال تنها برای 14 دستگاهی که سال قبل پایش نشدند، هست و امسال برنامه‌ای برای پایش از دستگاه‌های قرآنی که سال گذشته مورد پایش قرار گرفتند، نداریم.
وی افزود: در حقیقت، می‌توان گفت که فعلاً برنامه دبیرخانه شورا بر این است که پایش را دو سالانه برگزار کند، بر این اساس عملاً سال 95 را باید برای پیگیری روند اصلاح و بهبود روش‌ها در دستگاه‌ها به عنوان پایش مرحله دوم آغاز کنیم.
اجرای پایش استانی همزمان با پایش ملی
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: همزمان با پایش ملی پایش استانی را نیز انجام می‌دهیم، البته بخشی از پایش عملاً با تعیین دستگاه ناظر به عملکرد منابع و اعتبارات به عنوان دستگاه ناظر شروع شده است، در دستورالعمل ابلاغی برای این پایش سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان عضو شورای استان‌ها و به عنوان مسئول کارگروه نظارت بر اعتبارات استانی تعیین شده است و بر همین اساس کار پایش استانی آغاز شده است.
انجم‌شعاع تصریح کرد: پایش از دستگاه‌ها در حوزه دستگاه‌های استانی از ابتدای بهمن‌ماه توسط شورای استان آغاز خواهد شد و تا پایان تیرماه سال 95 پایش از 31 استان به اتمام خواهد رسید.
خروجی پایش، تقلیل یا افزایش ساختارهای قرآنی است
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ بخشی از نتایج پایش در سال 95 به تقلیل یا افزایش ساختارهای قرآنی و به اعتبار واضح‌تر بازمهندسی ساختارهای قرآنی از آغاز سال 95 پرداخته خواهد شد.

captcha