سرگردانی مردم در مرزهای خروجی به دلیل ویزای جعلی/ مراقب سودجویان باشید
کد خبر: 3537037
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
محمدی هشدار داد:

سرگردانی مردم در مرزهای خروجی به دلیل ویزای جعلی/ مراقب سودجویان باشید

گروه جامعه: معاون سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه به دلیل دریافت ویزای جعلی عده‌ای از هموطنانمان در مرزهای خروجی سرگردان شده‌ و نتوانسته‌اند به عتبات مشرف شوند، گفت: مردم فقط از مراجع رسمی ویزا دریافت کنند.

حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن هشدار نسبت به سوء استفاده برخی افراد سودجو از اشتیاق مردم برای زیارت عتبات عالیات، گفت: این عده با فرصت‌طلبی و انتشار آگهی و تبلیغ در فضای مجازی و سطح شهرها مردم را از مسیر اصلی اعزام به عتبات عالیات و پیاده‌روی اربعین منحرف می‌کنند.

وی اعلام کرد: چند مورد گزارش از مرزها داریم که کاروان‌های ما با پرواز به نجف رفته و در فرودگاه نجف به دلیل داشتن ویزای جعلی به کشور بازگردانده شده‌اند، در مرز مهران نیز عده‌ای با مشکل ویزای جعلی مواجه و نتوانستند به عتبات مشرف شوند به همین دلیل به مردم تأکید می‌کنیم که فقط از مجاری رسمی و دفاتر سازمان حج و زیارت به اخذ ویزا اقدام کنند.

محمدی با تأکید بر اینکه برای حضور در مراسم پیاد‌ه‌روی اربعین صرفاً باید از طریق ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام شود، گفت: مردم با این کار همکاری می‌کنند تا ستاد اربعین بتواند با توجه به ثبت‌نام صورت گرفته متناسب با ظرفیت مرزها برنامه‌ریزی کند تا با مشکلات سال‌های قبل دوباره مواجه نشویم.

وی بیان کرد: با توجه به استقبال مردم برای حضور در مراسم اربعین قدر مسلم با ازدحام جمعیت در مرزها مواجه خواهیم بود اما همکاری مردم موجب ساماندهی و کاهش این ازدحام شده و مردم کمتر دچار مشکل خواهندشد.

معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: هر قدر مردم خارج از سامانه سماح به سمت مرز برود به همان میزان مشکلات مرزها افزایش خواهدیافت.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل استفاده مردم و اقبال آنها به برخی مراکز غیرمجاز چیست؟ گفت: یکی از عمده‌ترین مسائل، مسئله هزینه‌ها است. آنچه در سامانه سماح از مردم گرفته می‌شود 40 دلاری است که کشور عراق اعلام کرده و به هیچ عنوان نمی‌توان کمتر از این هزینه را از مردم اخذ کرد. ما با کمک بانک مرکزی هزینه ویزا را به جای دلار به ریال دریافت می‌کنیم تا مردم مجبور به تهیه دلار نباشند.

محمدی افزود: عده‌ای سودجو هزینه ویزا را 30 دلار و 20 دلار اعلام می‌کنند و این مشخص است که کلاه‌برداری است. مگر می‌شود ویزایی که عراق 40 دلار اعلام کرده با قیمت کمتری اخذ شود.

وی اعلام کرد: برای ثبت‌نام در سامانه سماح هم به هیچ عنوان وجه دستی از مردم گرفته نمی‌شود و اگر جایی وجه دستی از مردم خواستند یعنی این وجه خارج از سیستم رسمی در حال اخذ است.

معاون سازمان حج و زیارت به افرادی که به یکباره تصمیم می‌‌گیرند به عتبات مشرف شوند و به همین دلیل به مراجعه به مراکز غیرمجاز اقدام می‌کنند، اعلام کرد: به دلیل محدود بودن هتل‌ها و امکانات مجبور هستیم پیش‌ثبت‌نام انجام داده و از قبل افراد اعزامی مشخص باشند به همین دلیل علاقه‌مندان به تشرف باید زودتر تصمیم گرفته و روال قانونی اعزام را طی کنند.

captcha