ایران پیرترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کند/ لزوم توجه اوقاف به برون‌سپاری
کد خبر: 3753147
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

ایران پیرترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کند/ لزوم توجه اوقاف به برون‌سپاری

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف گفت: ایران پیرترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کند، معمولاً شرایط سنی در برخی کشور‌ها حداکثر ۳۰ سال است اما ما شاهدیم در مسابقات ایران سن شرکت‌کنندگان به میان‌سالی رسیده است، این مسئله موتور مسابقات را از تحرک باز می‌دارد.

ایران پیرترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کند/ لزوم توجه اوقاف به برون‌سپاری

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، امروز، 14 مهر‌ماه در نشست تخصصی با رؤسای ادارات قرآنی ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها که در سالن آمفی تئاتر خیام واقع در مجتمع کوه نور برگزار شد گفت: یکی از برنامه‌های مهم اداره قرآنی چاپ قرآن در راستای اجرای نیات واقفین است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به نیات قرآنی واقفان، به تشریح نحوه اعزام کاروان قرآنی به حج و اعزام به مسابقات بین‌المللی پرداخت و اظهار کرد: هر یک از این دو با فرایندی خاصی انجام می‌شود.

افزایش اعتبار کمک هزینه تحصیلی
حسینی در رابطه با کمک‌هزینه تحصیلی نیز گفت: اعتبار این برنامه سه سال پیش 800 میلیون تومان بود، با پیگیری صورت گرفته سال گذشته به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد و این رقم در سال جاری به 3 میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش یافته است.

برگزاری آزمون حج جهت تشرف
وی بیان کرد: هر سال آزمون اعزام به حج با حضور 150 قاری باسابقه و نخبه برگزار می‌شود. از بین این افراد 20 نفر انتخاب می‌شوند این کار توسط اداره قرآنی اوقاف و کمیته دعوت از قاریان و حافظان که در دفتر رهبری مستقر است انجام می‌شود.

متسابقان راه‌یافته به مسابقات بین‌المللی در اختتامیه مشخص می‌شوند
حسینی ادامه داد: در بحث اعزام متسابقان به مرحله بین‌المللی در مراسم اختتامیه مشخص می‌شود که کدام یک از حافظان و قاریان به مسابقات بین‌المللی مشخص می‌شوند. جز ایران، مالزی و دو کشور دیگر بقیه مسابقات بین‌المللی متناسب با شرایط مشخص می‌شوند. نسبت مسابقات حفظ نسبت به قرائت تقریبا دوسوم است. خیلی از مسابقات بین‌المللی که در کشورها برگزار می‌شود رشته حفظ دارند اما قرائت ندارند.

ایران پیرترین مسابقات را برگزار می‌کند
این مقام مسئول اظهار کرد: ایران پیرترین مسابقات را برگزار می‌کند. معمولا شرایط سنی در برخی کشورها حداکثر 30 سال است. گاه ما به برخی کشورها همچون سودان نوجوانان را اعزام می‌کنیم. ما شاهدیم در مسابقات ایران متسابق با میان‌سالی رسیده است اما بازهم نماینده استانی است و این موتور مسابقات را از تحرک باز می‌دارد.
وی در مورد کمک‌هزینه تحصیلی هم گفت: کمک هزینه تحصیلی برای حافظ و قاری دارای شروطی است که باید رعایت شود. برای در نظر گرفتن شروط دقت کافی انجام می‌شود.

مسابقات، توسط ناظر ستاد عالی مسابقات نظارت می‌شود
حجت‌الاسلام حسینی در راستای فعالیت ستاد عالی مسابقات هم گفت: همه مسابقات برگزار شده در کشور توسط ناظر ستاد عالی مسابقات نظارت می‌شود. ستاد هماهنگی مسابقات در سازمان اوقاف تشکیل شده است. ستاد عالی در دهه 70 تا 80 و در سال‌های نخست دهه 90 محدود بود اما در سال‌های اخیر به این امر اهمیت بیشتری داده شده است. از سال 88 معادلات قرآنی در کشور به واسطه فعالیت شورای توسعه فعالیت قرآنی شکل گرفت از این سال به بعد قرار شد نظام قرانی کشور چیدمان شود.

بازنویسی دستورالعمل مسابقات انجام شود
وی بیان کرد: مسابقات اوقاف در بخش‌های شهرستانی و استانی، کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود. 41 سال است مسابقات قران را در مراحل شهرستانی و استانی برگزار می‌کنیم اما از روند برگزاری رضایت نداریم. تیمی امسال با اپلیکیشن نظارت بر 31 مسابقه را انجام دادند که بسیار پسندیده بود ضمن اینکه شیوه‌نامه و دستورالعمل برای برگزاری مسابقات شهرستانی کم نداریم خیلی عاجل بایستی بازنویسی دستورالعمل مسابقات انجام شود و سناریوی از صفر تا صد در نظر گرفته شود.
حسینی درباره طرح حفظ نیز گفت: در شش ماهه اول در آموزش و پرورش نمی‌توانستیم کاری کنیم. اما برنامه‌ها در شش ماهه دوم با قدرت انجام می‌شود. فرصت مغتنم و خوبی است تا طرح حفظ در مدارس ایجاد شود. امسال هماهنگی خوبی برای اجرای این طرح بین سازمان و وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.

لزوم توجه اوقاف به برون‌سپاری
رئیس اداره قرآنی در پایان گفت: شرایط برای برون‌سپاری و پرهیز از تصدی‌گری آماده است. مدل‌ها و ضوابط برون‌سپاری باید مرور شود. امروز اوقاف هیچ راهی جز برون‌سپاری ندارد. اگر قصد داریم در حوزه اوقافی به بهره‌وری برسیم باید برون‌سپاری داشته باشیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha