کرونا تلنگری برای بازگشت به خالق است
کد خبر: 3893507
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کشیش لبنانی در وبینار بیروت:

کرونا تلنگری برای بازگشت به خالق است

کشیش عبدو ابوکسم، رئیس مركز کاتولیکی رسانه در لبنان در وبینار بیروت اظهار کرد: تجربه‌ جهانی بحران کرونا که ما در حال سپری کردن آن هستیم، بیدارباش و هشداری از سوی خداوند برای بازگشت انسان به سوی خالق خود و توکل بر قدرت لایزال او و قدردانی از نعمت‌های الهی است.

تجربه بحران کرونا تلنگری الهی برای بازگشت به خالق یکتا است

به گزارش ایکنا از لبنان، رایزنی فرهنگی ایران در بیروت با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ادامه سلسله‌ نشست‌های فکری در فضای مجازی، دومین نشست از سلسله نشست‌ «چالش‌های کرونایی» را عصر سه‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، با عنوان «کرونا؛ چالش دعا و طلب شفا» برگزار کرد.

این نشست با هدف بررسی آثار معنوی و جسمی دعا و طلب شفا و در فضای نرم افزار مجازی ZOOM برگزار شد.

«عباس خامه‌يار»، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در سخنانی در این وبینار نخست از تمام پژوهشگران و اندیشمندان حاضر و شنوندگان برای حضور مجازی در این برنامه در سایه شیوع کروناویروس تشکر و قدردانی كرد.

خامه‌یار تصریح کرد: در حقیقت استقبال از این وبینار بسیار عالی بود و این باعث دلگرمی شده است. بیماری همه‌گیر کرونا تغییر شگرفی در جهان ایجاد کرده و بدون شک بر تک‌تک جنبه‌های زندگیمان تأثیر گذاشته و خواهد گذاشت. شیوع جهانی ویروس کرونا باعث مطرح شدن پرسش‌های فراوانی شده و مناظرات و گفتمان‌هایی از پس این ابهامات و پرسش‌ها به‌وجود آمده است.

تجربه بحران کرونا تلنگری الهی برای بازگشت به خالق یکتا استعباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در وبینار بیروت

وى اظهار کرد: بحث و گفت‌وگوى کارشناسان، پژوهشگران و صاحب‌نظران در رابطه با این مناظرات بسیار ضروری است. ان‌شاء‌الله این وبینار مانند سایر جلسات قبلی موفق و مفید باشد.

کشیش عبدو ابوکسم، رئیس مركز کاتولیکی رسانه در لبنان، نیز در این وبینار طی سخنانی به بیان مطالبی از منظر دیدگاه لاهوت (الهیات) مسیحی درباره تأثیر معنوی دعا بر بیماران پرداخت و تصریح کرد:‌ در ابتدا می‌خواهم بگویم که کلیسا با عبادات و آیینی که برگزار می‌کند، نقش مهمی در تقریب مسیحیان به خداوند دارد. نیاکان کشیش‌ ما با تجربه‌های حاذقی که داشتند این دعاها را نگهداری و به ما رساندند تا با خواندن آن با خداوند سخن گفته و ارتباط برقرار کنیم.

عبدو ابوکسم توضیح داد: عبادت و دعا برای بیمار نیز یکی از مطالباتی است که کلیسا از نسل‌های قدیم تاکنون آن را در خود جای داده است. شفای بیماران یکی از اسرار کلیسا بوده و در کلیساها با آغشته کردن مریض با زیتون مقدس و سپس نمازگزاری پاپ‌های کلیسا بر بیمار انجام می‌شد. این روند دارای جنبه و بُعد احساسی و روانی است و تاکنون بیماران مسیحی از این طریق شفا گرفته‌اند. راز اثربخشى این روش ایمان به خداوند است. یعنی ایمان بایستی در وجود فرد رخنه کرده باشد تا شفای کلیسا بر او مثمر باشد.

کشیش عبدو ابوكسم با اشاره به اينكه امروزه با بحرانی جهانی به نام کرونا مواجه هستیم که تمامی کشورها و انسان‌های مؤمن و غیرمؤمن را به خود درگیر کرده است، گفت: تجربه‌ای که ما در حال سپری کردن آن هستیم، بیدارباش و هشداری از سوی خداوند برای برگشت انسان به سوی خالق خود و توکل بر قدرت لایزال او و قدردانی از نعمت‌های الهی است. ما برای رهایی از بحران کرونا و درمان آن باید بر خداوند توکل و از او یاری مسئلت کنیم.

ابوکسم تأکید کرد: خداوند عقل را به انسان و وی را از دیگر موجودات با این خصلت متمایز ساخت. ایمان و عقل باهم تطابق دارند و فرد مؤمن با سپاسگزاری از خداوند عقل خود را در خدمت ایمان به خداوند به کار می‌گیرد. متأسفانه امروزه بیشتر کشورها از قدرت بیکران خداوند غافل شده و  در دنیای مادی‌گرایی با تکیه بر فناپذیری زندگی می‌کنند.

وی افزود: امروزه انسان طبیعت را به چالش کشیده و در سال‌های اخیر شاهد قانون‌گذاری‌های غیر طبیعی در سلوک رفتار انسان بودیم. ظواهر ننگینی مانند سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان و مرگیاری(اتانازی: شرایطی که در آن، بیمار بنا به درخواست خود به صورت طبیعی و آرام بمیرد) در برخی کشورها از سوی انسان جایز شمرده شده و این یک چالش بوده و ضد خلق و خوی طبیعت است و بشر گمان کرده با قدرتی که در دست دارد، می‌تواند قدرت بیکران خداوند را نادیده انگارد.

تجربه بحران کرونا تلنگری الهی برای بازگشت به خالق یکتا است

کشیش عبدو گفت: من اخبار غرب در خصوص شیوع ویروس کرونا را روزانه پیگیری می‌کنم و غربی‌ها بعد از این بیماری همه‌گیر نگرش مختلفی به وجود خداوند دارند. بسیاری از پزشکان غربی ملحد بودند و پس از این بیماری به راه درست بازگشته و از الحاد دست کشیده و تسلیم خداوند شده‌اند. بنابراین ما در این برهه از زمان باید سعی کنیم به سوی خداوند و نماز با قلبی پر از ایمان روی آوریم. حضرت عیسی(ع) در انجیل می‌فرماید: «هرکس اراده کند به ایمان می‌رسد. دعای بیمار با قلبی مؤمن و سليم فرد را شفا می‌دهد».

وی با اشاره به اینکه امروزه ما در مرحله مهمی از تاریخ کلیسا و بشریت زندگی می‌کنیم، افزود: پاپ اعظم با اشاره به اینکه رخداد بزرگتری در راه است؛ خواستار آمادگی برای دوران پساکرونا شد. درصد نیازمندان، بیکاران و حتی بی خانمان‌ها و سارقان افزایش خواهد یافت و ما به‌عنوان پیروان دین مسیحیت باید مفهوم بی‌تفاوتی و بی‌نظمی را نقض کنیم؛ به عبارتی دیگر همبستگی با نیازمندان و همنوعان خود را در دستور کار زندگی خود قرار دهیم.

رئیس مركز کاتولیکی رسانه در لبنان با اشاره به اينكه پاپ فرانسيس به پیروان دین مسیحیت توصیه کرد که امروزه بی مبالاتی، بلایی بزرگ است که به جان بشریت افتاده و باید از آن دست برداشت، تصريح كرد: امروزه بشریت برای مقابله با بحران جدید کرونا موضع برگشت به وجدان و برگشت به انسانیت و خداوند و همبستگی با یکدیگر را تجربه می‌کند. بایستی شرايط کنونی را به‌منظور ساماندهی معنویت و همبستگی هرچه بیشتر برای مقابله با فقر، بی مبالاتی و بیماری همه‌گیر كرونا غنیمت بشماریم و معتقدیم عبادت و روی‌آوردن به سوی خداوند مى‌تواند بیماری‌ها را ریشه‌کن کند.

در گذشته نیز بیماری آنفلوانزای اسپانیایی و طاعون کشورهای بسیاری را دامن‌گیر و میلیون‌ها نفر را قربانی کرد و کلیسا در واکنش به این رخداد بر عبادت و دعا تمرکز کرد. از خداوند منان خواستاریم که ما را از این بیماری همه‌گیر رهایی دهد و بیماران را شفا بخشد.

رئیس مركز کاتولیکی رسانه در لبنان تأكيد كرد: مسیحیت و کلیسا در چنین شرایطی به عبادت و دعا پناه می‌برد و این مسئله همواره نقش چشمگیری در محو بیماری‌های همه‌گیر داشته است و بالطبع اسباب طبیعی مانند درمان و کشف دارو نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی با سپاس از حاضران در این وبینار گفت: عبادت و دعای جمعی باعث شفای روحی و بدنی بیماران می‌شود. کلیسا همیشه در سختی و مصیبت‌ها بر عبادت و دعاها تمرکز کرده است.

کشیش عبدو تأکید کرد که از زمان شروع بحران کرونا، اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان مناجات را شروع کرده است و کلیسا نه تنها براى پیروان خود بلکه برای شفا و رهایی تمامی بشریت دعا و نیایش دارد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha