برگزاری مرحله استانی یک رویداد ملی و تشریح وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3996271
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته /

برگزاری مرحله استانی یک رویداد ملی و تشریح وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن

سومین هفته شهریورماه در حالی آغاز شد که مهم‌ترین خبر قرآنی آن برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن در استان‌های مختلف و از جمله استان تهران بود، همچین تشریح آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن ایران یکی دیگر از مطالب مهم این هفته بود.

برگزاری مرحله استانی یک رویداد ملی و تشریح وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآنبه گزارش ایکنا، هفته سوم شهریورماه با خبر درگذشت یکی از فعالان قرآنی کشورمان آغاز شد. در ادامه شاهد برگزاری آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن بودیم، در این آزمون 12 شرکت‌کننده که طی سال‌های 98 و 99 حائز رتبه در مسابقات سراسری قرآن شده بودند، حضور داشتند.

همچنین برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن در استان‌های مختلف از جمله تهران از دیگر رویدادهای مهم این هفته بود. مسابقات قرآن استان تهران در حالی از روز سه‌شنبه آغاز شد که 200 شرکت‌کننده در دو گروه بانوان و آقایان حضور یافتند. این مسابقات به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. در این هفته آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز سرنوشت صندوق حمایت از فعالان قرآنی از سوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تشریح شد. در ادامه نگاهی گذرا به مهمترین رویدادهای قرآنی هفته خواهیم داشت.

درگذشت قاری ممتاز کشور

در اولین روز از هفته جاری خبر درگذشت قاسم علیزاده، قاری و از اعضای گروه هم‌آوایی اهل البیت(ع) منتشر شد. این قاری قرآن شنبه شب، ۱۳ شهریورماه پس از طی یک دوره بیماری و درگیری با سرطان غدد لنفاوی در بیمارستان عرفان تهران درگذشت. علیزاده از جمله چهره‌های شناخته شده در عرصه تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم و از شاگردان سیدمحسن خدام‌حسینی، پیشکسوت قرآنی، بود.

برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی

آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن صبح روز یکشنبه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شده و در همان روز هم به پایان رسید. در این آزمون معتز آقایی و امیر آقایی در بخش حسن حفظ، محمد عباسی در بخش صوت، حسین اخوان‌اقدم در بخش وقف و ابتدا، محسن یاراحمدی در بخش لحن و عباس امام‌جمعه در بخش تجوید به عنوان داور حضور داشتند. در این آزمون که به صورت ارتباط زنده تصویری با شرکت‌کنندگان برگزار شد ۱۲ نفر از ۱۳ برگزیده مسابقات سراسری قرآن در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حضور داشتند، قرار بود نتایج این آزمون در هفته جاری اعلام شود که این امر صورت نگرفت.

اختصاص بن‌کارت به موسسات قرآن

در این هفته همچنین از اختصاص کارت تخفیف به مدیران موسسات قرآنی خبر داده شد. بر همین اساس طی اقدام اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مقرر شد تا کارت تخفیف ثمین‌کارت به مدیران مؤسسات قرآنی اختصاص پیدا کند. مدیران مؤسسات قرآنی با استفاده از این کارت می‌توانند از خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی، درمانی، مراکز خرید، فروشگاه‌های طرف قرارداد با تخفیف ویژه بهره‌مند شوند.

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن 

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن طی هفته های گذشته در استان های مختلف شروع شده و تا پایان شهریورماه در این مرحله ادامه دارد. بر همین اساس مسابقات استان تهران نیز از سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه آغاز شد و به مدت یک هفته در مجتمع بصیرت اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان تهران واقع در منطقه حکیمیه ادامه خواهد داشت. بر اساس برنامه اعلام شده این مسابقات، رقابت‌ها با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان جریان خواهد داشت. مسابقات بانوان طی روزهای 20 و 21 شهریورماه برگزار می شود.

برگزاری آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران 

آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران در دوره ششم با حضور تمامی اعضای شورای مرکزی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد. بنابر گفته محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران مدت زمان اعضای شورای مرکزی این جمعیت شهریورماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، اما با توجه به شرایط کرونایی موفق به برگزاری مجمع عمومی و جلسات هم‌اندیشی با سایر اعضا نشدیم بنابراین به دنبال مکاتبه با مسئولان ذیربط چون وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تمدید یکسال دیگر فعالیت اعضای شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران در دوره ششم هستیم تا در سال آینده و با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا، مجمع عمومی برگزار شود.

تشریح آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این هفته طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا، درباره آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: در حال حاضر دعوتنامه به کشورهای مختلف ارسال شده و منتظریم تا کشورها نمایندگان‌شان را معرفی کنند، البته تعدادی از کشورها این کار را انجام داده‌اند. قره‌شیخلو درباره وضعیت صندوق حمایت از فعالان قرآنی که وعده راه‌اندازی آن تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام شده بود نیز گفت: همچنان پیگیر راه‌اندازی این صندوق هستیم، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، از زمان اعلام این خبر موافق این موضوع بود. مشکل، سازوکار این موضوع است که همکاران اداری و مالی، مواردی اشکال به این موضوع وارد می‌دانند و همین باعث تعویق در راه‌اندازی صندوق شده است.

همایش سراسری معلمان قرآن نهاجا

نخستین همایش سراسری معلمان قرآن و مدیران مدارس کوی‌های سازمانی نهاجا با همت معاونت نیروی انسانی نهاجا و مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، روز ۱۷ شهریورماه به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد. این نشست با حضور معلمان، مدیران مدارس کوی‌های سازمانی و مسئولان آموزش و پرورش با حضور امیرسرتیپ خلبان مهدی هادیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش و امیر سرتیپ دوم سورانی، جانشین و معاون هماهنگ‌کننده اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در ستاد نیروی هوایی ارتش همراه بود.

تهیه اولویت‌های سه ساله اتحادیه موسسات قرآنی 

جلسه کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور اکثریت اعضا به صورت حضوری در سازمان دارالقرآن برگزار شد. امیرحجت مرادی از اعضای این کمیته با اشاره به موضوعات متعدد که در دستور کار کمیته طرح و برنامه است، گفت: در این کمیته موضوعاتی ارجاعی از سوی هیئت مدیره و نیز موضوعات مورد نظر خود کمیته حسب نیازسنجی‌های صورت گرفته یا پیشنهاد اعضا مطرح و پس از جمع‌بندی نهایی جهت تصویب به هیئت مدیره ارسال می‌شود. در حال حاضر موضوعات ارجاعی هیئت مدیره برای تهیه اولویت‌های سه ساله اتحادیه و چشم انداز ۲۰ ساله در دستور کار قرار دارد که در این جلسه نیز در مورد آن‌ها تبادل نظر شد.

نقدی بر عدم واگذاری فعالیت‌های قرآنی به بخش مردمی 

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها، درباره واگذاری مسئولیت‌های اجرایی هنوز اقداماتی انجام نداده‌اند، گفت: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری و با وجود شکل‌گیری اتحادیه با رویکرد کاهش تصدی‌گری بخش‌های حاکمیت و دولتی، همچنان دستگاه‌ها اصلی و مؤثر حاضر به واگذاری مسئولیت‌های اجرایی به اتحادیه نیستند. این در حالی است که اولاً با وجود پیش‌بینی تمهیدات لازم برای پذیرش تمام امور قرآنی کشور، برخی از مسئولان دولتی و حاکمیتی، قائل به واگذاری امور به بخش مردمی نیستند، ثانیاً، دستگاه‌ها، واگذاری مسئولیت‌های اجرایی را موجب کاهش نفوذ، اقتدار و کاهش خدمات اداری خود می‌دانند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha