تشریح جزئیات فنی فینال چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4020202
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

تشریح جزئیات فنی فینال چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن

جزئیات فنی مرحله فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی کمیته فنی این دوره اعلام شد که بر اساس آن در رشته حفظ کل هر شرکت‌کننده به پنج سوال پاسخ خواهد داد.

پوستر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

به گزارش ایکنا، مرحله نهایی(فینال) چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دوشنبه 29 آذرماه آغاز می‌شود و تا سوم دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس مراسم افتتاحیه دوشنبه 29 آذرماه از ساعت 18 تا 19 برگزار می‌شود و بعد از آن رقابت‌ها در بخش آقایان از ساعت 19 تا 23 ادامه خواهد یافت.

در این مرحله از مسابقات، شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ کل، حفظ 20 جزء، قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل، همخوانی و مدیحه‌سرایی،‌ اذان و دعاخوانی در دو گروه بانوان و آقایان حضور خواهند داشت که برخی رشته‌ها همچون رشته اذان و همخوانی ویژه آقایان است.

محمد ضرغام، مسئول کمیته فنی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در مورد مباحث فنی گفت: در رشته قرائت تحقیق میزان قرعه‌ای که برای قاریان در نظر گرفته شده است 15 سطر است، برخلاف سال گذشته که از یک هفته قبل قرعه‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گرفت در این دوره قرعه از قبل انجام نمی‌شود و هر شرکت‌کننده به فاصله یک نفر تا زمان اجرای خود، فرصت مطالعه خواهد داشت. میزان تأثیر نمرات در رشته قرائت تحقیق نیز 30 درصد مرحله نیمه‌نهایی و 70 درصد مرحله نهایی است.

وی افزود: در بخش قرائت ترتیل نیز برای شرکت‌کنندگان 15 سطر در نظر گرفته شده است و قرعه اجرا نیز همچون رشته قرائت تحقیق به فاصله یک نفر تا زمان اجرا، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. در این رشته نیز 30 درصد امتیاز مرحله نیمه‌نهایی و 70 درصد امتیاز مرحله نهایی در نمره پایانی شرکت‌کننده تأثیر خواهد داشت.

مسئول کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن بیان کرد: در رشته حفظ کل قرآن دو سوال 10 سطری در صحنه مسابقات از شرکت‌کننده پرسیده خواهد شد. در این بخش صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا و صحت حفظ مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرد. در این رشته شرکت‌کنندگان فینالیست یک روز پس از اجرا در صحن اصلی مسابقات، با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم به سه سوال استقامتی که هر کدم سه صفحه خواهد بود نیز پاسخ می‌دهند. در این بخش ارزیابی تنها در بخش صحت حفظ صورت می‌گیرد.

ضرغام بیان کرد: در رشته حفظ 20 جزء نیز هر شرکت‌کننده به یک سوال 15 سطری در صحنه مسابقات پاسخ می‌دهد و در خارج از سالن اصلی نیز به دو سوال 15 سطری پاسخ خواهد داد. نمره نهایی هم شامل 30 درصد حُسن تلاوت و 70 درصد صحت حفظ خواهد بود.

وی افزود: در رشته اذان نیز شرکت‌کنندگان، اذان کاملی را اجرا می‌کنند، در این رشته نیز 30 درصد مرحله نیمه نهایی و 70 درصد مرحله نهایی محاسبه خواهد شد. در رشته دعاخوانی نیز هر شرکت‌کننده در روز اجرای خود از بین سه منبع مناجات 15گانه امام سجاد(ع)، مناجات شعبانیه و دعای ابوحمزه ثمالی یک فراز را به قید قرعه انتخاب کرده و به اجرای آن می‌پردازد. اجرای هر شرکت‌کننده در این رشته حدود پنج تا شش دقیقه خواهد بود.

مسئول کمیته فنی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به رقابت‌های رشته همخوانی و همسرایی با حضور 9 گروه گفت: هر گروه همان اجرای مرحله نیمه‌نهایی که به صورت غیرحضوری و ارسال اثر بوده است، اجرا خواهد کرد. در این بخش 30 درصد نمره همخوانی و 70 درصد هم نمره هم‌سرایی است. در این رشته هر دو اثر اجرا شده در مرحله نیمه‌نهایی باید در مرحله نهایی اجرا شود، تعداد افراد مجاز چهار تا شش نفر است و اعضای گروه باید همان اعضای مرحله نیمه‌نهایی باشند(در صورت ارائه مدرک موارد استثنا در نظر گرفته شده است).

ضرغام با تأکید بر اینکه امسال در بخش تجوید، شرکت‌کنندگان قبل از اجرا باید طریق خواندن خود را اعلام کنند،‌ گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته به شرکت‌کنندگان اعلام شده است، تا طریق خواندن خود را اعلام کنند. بر همین اساس دو طریق برای این بخش در نظر گرفته شده است که شامل «طریق شاطبیه» و طریق «حمامی از مصباح» خواهد بود. شرکت‌کننده باید قبل از اجرا مشخص کند چه نوع طریقی را در تجوید اجرا خواهد کرد ضمن اینکه نوع طریق هم از سوی مجری اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha