واجب فوری + فیلم
کد خبر: 4046372
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
پای منبر علی(ع)/ 3

واجب فوری + فیلم

توبه واجب فوری است یعنی به تأخیر انداختن آن هم گناه است بنابراین در آغاز مهمانی خدا و پیش از آنکه به شب‌های قدر برسیم باید خودمان را در چشمه توبه شست و شو دهیم.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه سوم آن با عنوان «واجب فوری» در ادامه می‌آید:
 
انسان مؤمن باید تلاش کند که دستش به خطا و گناه آلوده نشود و اگر خدای ناکرده چنین شد باید توبه کند. توبه به معنای بازگشت به سوی خدا، یک واجب است. یعنی گناه، خودش عقابی دارد و توبه نکردن از گناه هم عقابی دیگر. جالب است بدانیم که توبه واجب فوری است یعنی به تأخیر انداختن آن هم گناه سومی است.
 
بنابراین در آغاز مهمانی خدا و پیش از آنکه به شب‌های قدر برسیم باید خودمان را در چشمه توبه شست‌وشو دهیم. بدین منظور نباید وقت را از دست داد و توبه را برای شب‌های قدر گذاشت بلکه همین حالا باید حساب خودمان را با خدا تسویه کنیم تا در آن شب‌ها، پاک و پاکیزه و مورد رضایت خداوند باشیم و بهترین سرنوشت‌ها برای ما رقم بخورد.
 
معلوم نیست که فردایی برای من و شما رقم خورده باشد تا توبه را برای آن روزها باقی بگذاریم. پیامبر اسلام(س) به ابوذر فرمود مراقب باش بر اثر آرزوهای طولانی، کاری که امروز باید انجام دهی را به فردا وا مگذاری چراکه فردا، کار مربوط به خود را در پی خواهد داشت.
 
امام باقر(ع) فرمود به تأخیر انداختن کارهای خوب، دریایی است که بسیاری از انسان‌ها را در خود غرق کرده است. بنابراین باید مراقب باشیم در دریای بی‌خیالی و تأخیر خوبی‌ها دچار حادثه نشویم.
حضرت علی(ع) در ادامه پند به آن مرد فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ» یعنی از کسانی نباش که توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى‌اندازد. 
 
 
انتهای پیام
captcha