بقاع متبرکه در تقلیل آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرین هستند
کد خبر: 4082326
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱

بقاع متبرکه در تقلیل آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرین هستند

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور گفت: نقش‌آفرینی بقاع متبرکه در شناسایی و تقلیل آسیب‌های اجتماعی حول و حوش محور بقعه یکی از مأموریت‌های ماست و در همین راستا، از سه سال قبل فعالیت مراکز افق در جوار بقاع متبرکه آغاز شده است.

محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور امروز، ۹ شهریورماه در دوره آموزشی یک‌روزه هیئت‌امنای بقاع متبرکه استان که با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد و جمعی از کارشناسان در آستان مقدس امامزاده عزیزالله شهر کیان برگزار شد با اشاره به اینکه امامزادگان واجب‌التعظیم در زمان حیات خود انسان‌های ممتاز و ویژه‌ای بوده‌اند، اظهار کرد: مردم ما نه برای هر سیدی بلکه برای شخصیت‌هایی حرم می‌ساختند که در زمان حیاتشان منشأ خیر و برکات و کرامات بودند و شخصیت علمی و معنوی والایی داشتند.

وی با ذکر اینکه وظیفه همه ما را مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) مشخص کرده‌اند، ادامه داد: امام(ره) فرمودند که ما می‌خواهیم مردم در جوار بقاع متبرکه به آرامش روحی برسند و هر کسی که مشکلی دارد در کنار این امامزادگان آرامش بیابد.

نوروزپور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب‌های فرهنگی شوند و همان کاری که این امامزادگان در زمان حیات خود برای مردم انجام می‌دادند، خادمان بقاع متبرکه نیز باید منشأ همان خیرات و خدمات باشند.

وی با تصریح اینکه امامزادگان در زمان حیات خود به مسائل دینی مردم رسیدگی و این مسائل را بازگو و تبیین می‌کردند، گفت: آنان مفسر قرآن ودین، مبلغ و مروج اسلام بودند و ما نیز در جوار این بقاع باید به مباحث قرآنی بپردازیم؛ زیبنده نیست که بقعه، مسجد و اماکن متبرکه بی‌تفاوت نسبت به قرآن و یا خالی از مباحث قرآنی باشد، هر چه ارتباط ما با قرآن و اهل‌بیت(ع) بیشتر باشد، آسیب‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

نقش بقاع متبرکه در تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن

نوروزپور با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، بیان کرد: متولیان بقاع متبرکه در تشویق مردم به قرآن باید نقش بیافرینند، پرسش اینجاست که این اماکن مذهبی تا چه اندازه در جهت تحقق مطالبه رهبری مورد استفاده متولیان بقاع متبرکه قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه تأکید کرد: هیئت‌امنایی موفق است که علاوه بر اینکه بقاع متبرکه را زیبا و شکیل می‌سازد و می‌آراید و در کنار عمران و آبادی ظاهر، عمران و آبادی معنوی را نیز مورد توجه قرار دهد. بنده در اماکن مذهبی جای‌جای کشور حضور می‌یابم و گاه یک مسجد به ظاهر کوچک و ساده در روستایی را می‌یابم که در طی یک سال، ۱۵ حافظ قرآن را پرورش داده یا جلسه هفتگی تفسیر قرآن دارد و نتیجه آنکه، درصد آسیب‌های آن روستا بسیار پایین است.

نوروزپور ادامه داد: جلسات قرآنی که خوب و تأثیرگذار و جذب کننده باشد باید در بقاع متبرکه تقویت شود، کلاس‌های حفظ، تربیت حافظان و برپایی محافل قرآنی، برگزاری جلسات آشنایی با معالم قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) از کارهایی است که باید در جوار بقاع متبرکه شکل بگیرند و تقویت شوند.

انتقال هیئت‌های مذهبی به بقاع متبرکه

نوروزپور انتقال هیئت‌های مذهبی به بقاع متبرکه را یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خواند و توضیح داد: برنامه ما این است که هیئت‌های شاخص مناطق مختلف را در بقاع متبرکه مستقر و از سخنرانان طراز اول برای این هیئات دعوت کنیم تا مسائل مبتلابه جامعه را مطرح کنند؛ لذا در چهارمحال‌وبختیاری نیز این ظرفیت باید ایجاد شود.

وی با مهم ارزیابی کردن پرداختن به مباحث فرهنگی در بقاع متبرکه در طول ایام سال، بیان کرد؛ همچنین نقش‌آفرینی بقاع در شناسایی و تقلیل آسیب‌های اجتماعی حول و حوش محور بقعه یکی از مأموریت‌های ماست و در همین راستا، از سه سال قبل فعالیت مراکز افق در جوار بقاع متبرکه آغاز شده است. این مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی طبق دستورالعمل، باید آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و برای کاهش آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: در استان یزد مقرر شد پرونده‌هایی که حکم طلاق از سوی قاضی صادر شده بود پیش از اجرای نهایی به مراکز افق بقاع متبرکه ارجاع شدند و طلاب و ریش‌سفیدان پادرمیانی کردند؛ آمار نشان می‌دهد نیمی از پرونده‌های طلاق که به مراکز افق ارجاع داده شدند منجر به صلح زوجین شده‌اند.

نقش‌آفرینی بقاع متبرکه در تقلیل آسیب‌های اجتماعی

نوروزپور با بیان نمونه دیگری از نقش‌آفرینی بقاع متبرکه در تقلیل آسیب‌های اجتماعی، گفت: هیئت‌امنای امامزاده صالح(ع) در تهران همکاری‌هایی را با کمپ‌های بازپروری معتادان دارند و در یک روز ۳۰۰ نفر از معتادان و کاتن‌خواب‌ها توسط متولیان جمع‌آوری کردند که در طی همکاری با مراکز بازپروری آنان را ترک دادند و وارد مشاغل کردند؛ این فرآیند به‌صورت مرتب در حال انجام و تداوم است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بقاع چهارمحال‌وبختیاری در قیاس با کل کشور، رشدی را که باید و شاید در این چهل ساله انقلاب نداشته‌اند که یک دلیل آن، نبود اعتبارات و دلیل دیگر عدم اهتمام مسئولان استان است. آنچه بنده در بقاع متبرکه استان مشاهده کردم، همه این اماکن قابلیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی را دارند. موقعیت سوق‌الجیشی بقاع برای جذب توریست از تمامی کشور بسیار مناسب است حال آنکه این اماکن تا کنون به کشور معرفی نشده‌ و ناشناخته‌ هستند.

نوروزپور با اشاره به اینکه با اندکی توجه و معرفی این اماکن متبرکه به هموطنان و حتی کشورهای خارجی شاهد تحول در این حوزه خواهیم بود، افزود: گنبد و بارگاه، معماری اسلامی و بنای بقاع متبرکه جزئی از تاریخ این کشور محسوب می‌شوند لذا موضوعیت دارد که با همکاری متولیان ادارات گردشگری، توریست‌های خارجی را برای بازدید از این اماکن مذهبی راهنمایی کرد.

اهمیت مردمی بودن بقاع متبرکه

وی با تأکید بر اینکه امامین انقلاب و مراجع دینی قائل به دولتی شدن بقاع متبرکه و اماکن مذهبی نبوند، گفت: این اماکن کاملاً مردمی و در دست مردم باید باشد؛ البته در مواردی نظیر راه دسترسی کمک دولت اسلامی را می‌طلبد اما اصل این است که مردم ما دیندار هستند و نمونه دینداری مردم را تشییع میلیونی پیکر آیت‌الله ناصری و شهید حاج قاسم سلیمانی مشاهده کردیم.

نوروزپور با اشاره به مسائل اخیر عراق و با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام از پیاده‌روی اربعین سیلی خوردند، افزود: تجمع ۲۰ میلیون زائر برای زیارت اربعین به برکت نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سلامت و امنیت برگزار می‌شود، مدیریت و پذیرایی و رتق و فتق این سیل عظیم جمعیت جز با عنایت اربابمان امام حسین(ع) میسر نمی‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأکید کرد: نام اهل‌بیت(ع) کید دشمنان را نقش بر آب می‌کند و جوانان را باید عاشق این بزرگواران کنیم؛ اگر دست جوانان را بگیریم و در بقاع و مساجد اماکن مذهبی در دست اباعبدالله(ع) قرار دهیم، خودبخود هدایت می‌شوند و شهید حججی‌ها سر بر می‌آورند. وظیفه ما این است که این بستر را در اماکن مذهبی استان برای این جوانان فراهم کنیم.

ضرورت بیمه اماکن مذهبی

نوروزپور با اشاره به ضرورت بیمه اماکن مذهبی، بیان کرد: برخی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان بیمه نیستند و می‌طلبد که اهتمام جدی در این موضوع وجود داشته باشد؛ سازمان اوقاف تفاهم‌نامه‌های خوبی با شرکت‌های بیمه دارند و بیمه خادمان بقاع متبرکه با کمترین قیمت ابلاغ شده و باید انجام شود که حتماً پیگیری شود.

وی با اشاره به خسارت سنگین وارد شده به امامزاده داود(ع)، تصریح کرد: خوشبختانه این مکان مقدس ۹ میلیارد تومان بیمه داشت و مشکلی برای بازسازی آن نداریم و هزینه‌ها از سوی بیمه پرداخت می‌شود.

نوروزپور با ذکر اینکه شماره کارت‌هایی برای دریافت نذورات مردمی طراحی شده است، افرود: از هیئت‌امنا می‌خواهم که این شماره‌ها را در اختیار مردم قرار دهند و در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تبلیغ کنند. آنچه رصد می‌کنیم این است که بقاع متبرکه‌ای که این شماره کارت‌ها را خوب تبلیغ می‌کنند، دریافتی خوبی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور دارند.

انتهای پیام
captcha