جای خالی فرهنگسرا و پردیس‌های تخصصی قرآنی در اراک
کد خبر: 4083562
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / 14

جای خالی فرهنگسرا و پردیس‌های تخصصی قرآنی در اراک

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌ها باید به حبل‌الله متین چنگ زنند و در سایه آیات الهی برای حل مشکلات قدم بردارند، گفت: خانواده‌ها باید بدانند برای دریافت بسته‌هاو خوراک قرآنی به کجا مراجعه کنند، اما جای خالی فرهنگسرا و پردیس‌های قرآنی به شدت حس می‌شود.

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، حضور در جمع جامعه قرآنی و استماع تلاوت‌ها در مسابقات را مایه مباهات دانست و اظهار کرد: هریک از ما در هر مقام و جایگاهی که هستیم باید دین خود را به قرآن و نشر آموزه‌های آن ادا کنیم و بازدید مسابقات کمترین این کارهاست.

وی ادامه داد: همه ما مسئولان اگر بخواهیم در جامعه اثرگذار باشیم و نقش خود را در تحقق تمدن اسلامی و در این مقطع زمانی خاص که تشکیل دولت اسلامی شکل گرفته است، ایفا کنیم باید به قرآن روی آوریم و راهی جز این نداریم. در واقع راه رستگاری ما پناهنده شدن به دامان این مصحف شریف است.


بیشتر بخوانید


دلشادی اضافه کرد: در دل آیات قرآن نکات آموزنده، درخشان و راهبردی وجود دارد و هریک از انسان‌ها فقط به اندازه درک خودشان از آن بهره‌مند می‌شوند. قرآن در تمام امور شخصی، اجتماعی و سازمانی توصیه و راه حلی برای برطرف شدن مشکلات دارد.

وی تأکید کرد: همه دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌ها باید به حبل‌الله متین چنگ زنند و در سایه آیات الهی علاوه بر حل مشکلات در مسیر پیشرفت قدم بردارند. اگر همه ما به سهم خود در دستگاه مربوطه مبانی قرآن را اجرایی کرده و در سایه عمل به موازین الهی گام برداریم قطعاً جامعه‌ای متعالی خواهیم داشت. توجه به ظاهر و باطن این مصحف شریف در کنار هم ضروری است و در کنار حفظ و قرائت باید به تفسیر و ترجمه و مفاهیم نیز اهمیت داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص ساخت مکانی برای رویدادهای قرآنی، اظهار کرد: باور قلبی بنده این است که به همان اندازه که از قرآن و توصیه‌های آن فاصله می‌گیریم به همان اندازه توفیقات فردی، اجتماعی و سازمانی کاهش پیدا می‌کند و تردیدی در این موضوع وجود ندارد. هرجا فاصله گرفتم به همان اندازه توفیقاتم کمتر و هرجا توجه کردم کار انجام شده برجسته و مثمرثمر واقع شده است.

وی ادامه داد: اینکه چرا هنوز مراکز قرآنی مؤثر و فراگیر در استان و شهر اراک نداریم جای گلایه‌مندی و دردمندی دارد، امروز باید در تمام کشور فرهنگسراهای تخصصی و پردیس‌های قرآن داشته باشیم که خانواده‌ها برای دریافت خوراک و بسته‌های فرهنگی و قرآنی بدانند به کجا مراجعه کنند، اما جای خالی فرهنگسرا و پردیس‌های قرآنی به شدت حس می‌شود و الحمدالله شرایط با وجود فعالان قرآنی در زمینه‌های مختلف فراهم است و برای تقویت آنان باید به فکر زیرساخت‌ها باشیم و در این زمینه بسیار عقب هستیم.

دلشادی بیان کرد: احداث دارالقرآن در اراک را به فال نیک گرفته و امیدواریم این مکان جهت انجام رویدادهای قرآنی احداث شود. اراک نسبت به سایر استان‌هایی که بنده بودم مراکز قرآنی کمتری دارد. هر مرکز قرآنی می‌تواند محل تجمع جمعی از قاریان و حافظان باشد که هریک از این افراد توانایی دارند در قالب گروه‌های مرجع و مبلغ به انتقال و انتشار مفاهیم و فرهنگ قرآنی بپردازند و متأسفانه این مراکز را در استان و مرکز استان کم داریم و امیدست دارالقرآن‌ها و مراکز مهم قرآنی یکی پس از دیگری احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این مقام مسئول به نقش ساروق در توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و ادامه داد: وقتی به این شهر سفر کرده و می‌بینم از ظرفیت بی‌نظیر کربلایی کاظم به عنوان یکی از بزرگترین مفاخر دینی و میهنی بهره‌برداری لازم نشده است غصه می‌خورم. ای کاش ساروق به پایگاه و قطب قرآنی جهان اسلام شود؛ چراکه پس از رسول‌الله(ص) هیچ شخصیتی نداریم که قرآن به یکباره بر قلبش نازل شده باشد و چه میزان توانستیم از این چهره بی‌نظیر قرآن برای معرفی حقانیت قرآن استفاده کنیم جوابش مشخص است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با طرح این پرسش که آیا نمی‌شد در تمام این سال‌ها ساروق را به پایگاه و قطب قرآنی تبدیل کرد؟ بیان کرد: قطعاً این کار شدنی بود و اگر این شهر رشد و اعتلا پیدا کند به اعتقاد بنده می‌تواند مرکزی برای تربیت حفاظ و قراء قرآن و محلی برای گردهمایی قاریان و حافظان از سراسر استان و کشور و حتی در صورت تقویت زیرساخت‌ها جهان اسلام باشد. مهم‌تر اینکه به واسطه این شهر می‌توان حقانیت قرآن، اسلام و تشیع را به جهان معرفی کنیم. کربلایی کاظم و شهر ساروق دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده ای است که در نظام مدیریتی سال‌های طولانی مغفول واقع شده است و امروز نیاز داریم نهضت قرآنی در تمام عرصه‌ها و  زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی خود ایجاد کنیم. ضروری است هر دستگاه نقش خود را در توسعه فرهنگ قرآنی بازیابد، بشناسد و ایفا کند.

انتهای پیام
captcha