برگزاری کارگاه‌های آموزش قرآن در روستاهای دارای ظرفیت
کد خبر: 4076947
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
بررسی مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ 5

برگزاری کارگاه‌های آموزش قرآن در روستاهای دارای ظرفیت

ریحانه یساولی، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق مسابقات قرآن اوقاف اراک، با اشاره به اینکه در حوزه قرآن ویژه بانوان کار خاصی صورت نمی‌گیرد و این فعالیت‌ها محدود است، افزود: برگزاری کارگاه‌های قرآنی مستمر در شهرستان‌ها و روستاهای دارای ظرفیت به حضور قوی نمایندگان شهرستانی در مسابقات استان کمک کند.

مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف اراک

ریحانه یساولی، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق در مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه دومین باری است که در مسابقات اوقاف شرکت می‌کند، اظهار کرد: برای داشتن متسابقانی قوی در اوقاف، باید تربیت داوطلبانی قوی را از دوران دانش‌آموزی شروع کرد، خوشبختانه فعالیت‌های خوبی را در سطح آموزش و پرورش شاهدیم و کسب رتبه‌های برتر در مسابقات کشوری نشان از قوی بودن نمایندگان استان در مسابقات دارد، اما نباید به همین جرقه‌ها دل بست و باید برای تقویت هرچه بیشتر آنان تلاش مضاعف صورت گیرد.


بیشتر بخوانید


یساولی برگزاری این دوره از مسابقات را مطلوب توصیف کرد و گفت: هیچ مسابقه‌ای بدون اشکال نیست و نمی‌توان همه را راضی نگه داشت. یکی از اشکالات معطل ماندن شرکت‌کنندگان گروه تحقیق است، با توجه به آمار بیشتر داوطلبان رشته ترتیل و کمی تحقیق، اگر برگزاری مسابقات تحقیق مقدم بر ترتیل باشد بهتر است؛ چراکه داوطلبان باید زمان بسیاری را در انتظار باشند و خستگی ضریب ارائه قرائتی تخصصی و قابل قبول را کاهش می‌دهد.

وی امامزادگان را در صورت داشتن امکانات یکی از اماکن مناسب برای برگزاری مسابقات دانست و ادامه داد: این اماکن مقدس به دلیل فضای معنوی می‌تواند مکان خوبی برای برگزاری رویدادهای قرآنی باشند، با توجه به اینکه فضای امامزاده عبدالله(ع) اراک خوب است، اما اگر تدابیر برای برگزاری در امامزاده محمدعابد(ع) اندیشیده می‌شد بهتر بود؛ چراکه آنجا از نظر فضا و دکور بهتر از این جاست.

نفر سوم مسابقات اوقاف اراک در رشته تحقیق برگزاری مسابقات به صورت منطقه‌ای را مطلوب دانست و ادامه داد: بهتر بود که قبل از رقابت همه متسابقان شهرستانی پیش آزمونی در هر شهرستان برگزار می‌شد و افراد قوی‌تر به این مرحله از مسابقات اعزام می‌شدند. برخی از شرکت‌کنندگان شهرستانی نسبت به این مهم گلایه داشتند و به دلایل مختلف ترجیح می‌دادند مسابقات شهرستانی در  شهرستان خودشان برگزار می‌شد.

یساولی از کم‌کاری در آموزش بانوان گلایه و ابراز تأسف کرد و افزود: متأسفانه در حوزه قرآن ویژه بانوان کار خاصی صورت نمی‌گیرد و این فعالیت‌ها محدود است. گاه اساتید را از این مسابقات تا مسابقات بعدی می‌بینیم که این جای گلایه دارد. بهتر است رویدادهای قرآنی محلی برای تبادل اطلاعات باشد و فقط به برگزاری صرف مسابقات محدود نشود. اگر شماره تمام متسابقان گرفته شده و کانال قرآنی و تخصصی زده می‌شد می‌توانستیم مشکلات خود را راحت و بدون واسطه با اساتید و حتی مسئولان در میان بگذاریم.

وی اطلاع‌رسانی کلاس‌های آموزش قرآن در سطح شهر را خواستار شد و افزود: به طور مثال من اطلاعی از برگزاری دوره تخصصی قرائت در شهر نداشتم، متأسفانه این دوره‌ها به درستی اطلاع‌رسانی نمی‌شود و افرادی مثل من از حضور، تقویت و ارتقای سطح خود محروم می‌مانند. درست است که در گام اول خودمان باید پیگیر برگزاری باشیم، اما آگاه‌سازی از سوی برگزارکنندگان نیز باید اتفاق افتد.

این قاری قرآن در پایان، نبود استاد در برخی شهرستان‌ها را از دیگر مطالبات داوطلبان مسابقات قرآن دانست و اظهار کرد: علاقه‌مندان بسیاری در شهر و روستاها وجود دارند که شاید به دلیل بعدمسافت کمتر مورد توجه هستند. شاهدیم برخی از آنان دارای استعدادهای بالقوه‌ای هستند که باید شکوفا شوند. برگزاری مسابقات به صورت منطقه‌ای دارای حسنی بود که داوران تراز اول استان آن را داوری کردند و می‌توانند در مورد هر شهرستان نظراتی بدهند که باید مورد توجه قرار گیرد. برگزاری کارگاه‌های قرآنی مستمر در شهرستان‌ها و روستاهای دارای ظرفیت به حضور قوی نمایندگان شهرستانی در مسابقات استان و حتی درخشش آنان در سطح کشور کمک کند.

انتهای پیام
captcha