استرس مسابقات قرآن از قدرت اجرای چهره‌های جدید می‌کاهد
کد خبر: 4078120
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
بررسی مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ ۷

استرس مسابقات قرآن از قدرت اجرای چهره‌های جدید می‌کاهد

مهدیه حیدری، شرکت‌کننده رشته قرائت ترتیل در مسابقات قرآن اوقاف اراک با اشاره به اینکه مسابقات قرآن دانش‌آموزی و اوقاف با یکدیگر تفاوت بسیار دارند، گفت: اضطراب برای چهره‌های جدید اگر برطرف یا کم نشود قطعاً نمی‌توانند همه آنچه را که می‌دانند به اجرا بگذارند.

قرآن خوانیمهدیه حیدری، شرکت‌کننده رشته قرائت ترتیل مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف از خمین، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح برگزاری مسابقات اوقاف را بالاتر و تخصصی تر از مسابقات دانش‌آموزی دانست و اظهار کرد: امسال اولین باری است که در این دوره از مسابقات شرکت دارم و تا سال گذشته در مسابقات دانش‌آموزی حضور داشتم.

وی ادامه داد: رقابت‌ها در مسابقات اوقاف به صورت کلی بود و شرکت‌کنندگان همگی بالای 18 سال هستند و فرقی نمی‌کند متسابق 18 ساله یا 40 ساله است، اما دانش‌آموزان در رویدادها با هم‌پایه تحصیلی خود در مسابقات به رقابت می‌پردازند و این مهم در آسودگی خیال آنان نقش بسیار مهمی دارد.  


بیشتر بخوانید


حیدری با اشاره به اینکه ممکن است استرس حاکم بر فضای مسابقات قدرت مانور را از سال اولی‌های مسابقات اوقاف می‌گیرد، اضافه کرد: شرکت در مسابقات بدون استرس نیست و این اضطراب در مسابقات بزرگتر و مهم‌تر همچون اوقاف به مراتب بیشتر است و گریزی از آن نیست، اما تحمل این دلشوره‌ها ارزشش را دارد؛ چراکه با متسابقان بهتر و قوی‌تر آشنا شده و می‌توانیم برای رسیدن به سطح آنان بیشتر تلاش کنیم؛ از این رو لازم است چهره‌های جدید در مسابقات بهتر دیده شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه داشتن استرس در مسابقات دارای معایب و مزایایی است، ادامه داد: متسابقان جدیدالورود به مسابقات قرآن نباید به حال خود رها شوند، آنان نیاز به انگیزه دارند و این امر به همت خود متسابق، مسئولان و اساتید قابل اجرا است. اگر استرس‌ها برطرف یا کم نشود، قطعاً فرد شرکت‌کننده نمی‌تواند همه آنچه را که می‌داند به اجرا بگذارد.

حیدری ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی جهت تقویت شرکت‌کنندگان را مورد توجه قرار داد و افزود: استان ما خوشبختانه دارای اساتید حاذقی است که می‌توانند جهت آموزش به شهرستان‌ها اعزام شوند، ارتقای آمادگی داوطلبان به برگزاری دوره آموزشی مستمر بستگی دارد و تمام شرکت‌کنندگان از این جلسات استقبال می‌کنند.

وی مطالعه آیین‌نامه را به داوطلبان حاضر در مسابقات توصیه و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش امتیازات عدم آگاهی از مفاد آیین‌نامه است، اگر این مهم انجام شود قطعاً بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و مشکل اصلی بعد از نداشتن تمرین، بی‌توجهی به مطالعه آیین‌نامه مسابقات است.

حیدری با اشاره به اینکه خمین دارای مؤسسات خوبی است و ظرفیت برای ارتقای سطح مراکز قرآنی این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: با وجود تمام فعالیت‌های قرآنی و دغدغه مدیران مؤسسات، اما استاد برای آموزش صوت و لحن در خمین کم است و کلاس تخصصی برای این مهم وجود ندارد تا قاریان، مرتلان و حتی دوستان حفظ از آن بهره‌مند شوند.

وی در پایان از برگزاری مسابقات، داوران و محل برگزاری ابراز رضایت کرد و افزود: برگزاری مسابقات مرحله شهرستانی به صورت منطقه‌ای باعث می‌شود تا متسابقان یکدیگر را بهتر بشناسند، اما این گونه برگزاری‌ها دارای معایبی نیز هست؛ چراکه برخی از داوطلبان فرزند کوچک دارند و تردد برای آنان سخت است، نفرات ثبت‌نام شده در مسابقات قرآن اوقاف از خمین بیشتر از افرادی بود که در مسابقات حاضر شدند، اما با منطقه‌ای برگزار شدن از حضور صرف‌نظر کردند؛ از این رو بهتر است مسابقات شهرستانی در شهرستان‌ها برگزار شود تا تعداد بیشتری از افراد توان شرکت در رقابت‌ها را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha