ضرورت تعریف اساس‌نامه آموزش برای مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4080956
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / 9

ضرورت تعریف اساس‌نامه آموزش برای مؤسسات قرآنی

شیما احمدی، شرکت‌کننده رشته ترتیل در مسابقات قرآن اوقاف اراک با اشاره به اُفت سطح کیفی متسابقان، بیان کرد: برای پرهیز از چنددستگی در آموزش مؤسسات لازم است جمع‌بندی آموزش‌ها در قالب اساس‌نامه‌ای برای اساتید قرآنی تعریف شود تا متسابقان بتوانند به بهترین شکل در مسابقات ظاهر شوند.

مسابقات قرآن اوقاف

شیما احمدی، قاری و شرکت‌کننده رشته ترتیل در مرحله شهرستانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص سطح برگزاری مسابقات، گفت: انتظارم این بود که افراد قوی‌تر برای شرکت در مرحله شهرستانی ثبت‌نام کنند، اما این انتظار به دلایل مختلف که شاید تبلیغات یکی از آنان باشد، برآورده نشد. به‌طور مثال انتظار داشتم چند نفر از قرآن‌آموزان خودم در رشته تحقیق شرکت کنند، اما متأسفانه حضور نداشتند.

وی با بیان اینکه آمار کمی شرکت‌کنندگان در مرحله شهرستانی متناسب با فعالان قرآنی نبود، اظهار کرد: سطح کیفی متسابقان در رشته ترتیل و تحقیق نیز نسبت به سال‌های قبل اُفت محسوس داشت که کرونا و عدم برگزاری دوره‌های آموزشی اهم دلیل این مهم است. به‌دلیل داشتن فرزند کوچک نتوانستم تمام تلاوت‌ها را بشنوم، اما همان مقدار که شنیدم نیز خیلی رضایت‌بخش نبود.


بیشتر بخوانید


احمدی تداوم در برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی را مورد توجه قرار داد و افزود: آموزش واحد در مؤسسات قرآن به ارتقای سطح مسابقات کمک می‌کند. آموزش تخصصی در مراکز قرآنی باید تحت نظر اساتید یا مربیانی باشد که همه در یک سطح هستند. متأسفانه سطح کلاس‌ها از نظر آموزش در بخش‌های مختلف با یکدیگر بسیار تفاوت دارند. به‌طور مثال قرآن‌آموزان در مؤسسات مختلف آموزش‌های متنوع می‌بینند و وقتی در مسابقات حاضر می‌شوند نمی‌دانند که با نظر کدام استاد ارائه محفوظات یا تلاوت داشته باشند.

پرهیز از چنددستگی در آموزش قرآن

این قاری قرآن ادامه داد: برای پرهیز از چنددستگی در آموزش‌ها لازم است جمع‌بندی آموزش‌ها در قالب اساس‌نامه‌ای برای اساتید قرآنی تعریف شود تا متسابقان در مسابقات بتوانند به بهترین شکل ظاهر شوند. وجود اساتید با سطح یکسان به ارتقای سطح عمومی نیز کمک می‌کند؛ چراکه با ترک کلاس در شهری می‌توان ادامه آن را در شهر دیگری دنبال کرد.

وی در رابطه با نقطه ضعف متسابقان در این دوره مسابقات، بیان کرد: به نظر من حافظان از نظر تجوید خیلی ضعیف هستند و حتی برخی مربیان حفظ نیز خودشان از نظر تجویدی دارای نقاط ضعفی هستند و به همین دلیل حفاظ ما از نظر ترتیل اُفت کرده و وقتی در شرایط مسابقه قرار می‌گیرند انتظارشان برآورده نمی‌شود؛ چراکه حفاظ حسن حفظ را عالی ارائه می‌دهند و چون در کنار حسن‌حفظ باید نکات و آیتم‌های دیگری را نیز رعایت کنند و این کار انجام نمی‌شود طبیعی است امتیاز لازم را کسب نمی‌کنند و ممکن است باعث دلسردی شود.

سطح آمادگی متسابقان قبل از مرحله شهرستانی سنجیده شود

احمدی ضرورت مطالعه آیین‌نامه مسابقات را یادآور شد و ادامه داد: بهتر است قبل از شروع مسابقات متسابقان آیین‌نامه را مطالعه کنند. ای کاش می‌شد سطح آمادگی شرکت‌کنندگان شهرستانی در همان محل سکونت قبل از برگزاری مسابقات مرحله شهرستانی سنجیده شود تا بتوان نقاط ضعف آنان را برطرف و با برگزاری جلسات توجیهی نکات داوری برای آنان تشریح شود.

این قاری اراکی در پایان در خصوص به بخش مفاهیم مسابقات قرآن نیز اشاره و اضافه کرد: برای درک بهتر این بخش توسط شرکت‌کنندگان رشته تحقیق و ترتیل بهتر است قرعه‌هایی در نظر گرفته شود تا اینکه هم تلاوت قاریان و مرتلان مفهومی‌تر و معنادار شود و هم مطالعه آن همراه با تدبر راحت‌تر باشد. وقتی دو جزء برای مفاهیم در نظر گرفته می‌شود متسابقان فقط مطالعه می‌کنند که بتوانند پاسخ داور مفاهیم را بدهند و درک درستی از آن ندارند، حتی درک هم کنند چون فقط برای مسابقات مطالعه می‌کنند چیزی در ذهنشان نمی‌ماند و امید است در این رابطه از سوی سازمان تجدید نظر شود.

انتهای پیام
captcha