متسابقان قرآنی خود را از پیش‌بازنده مسابقات ندانند
کد خبر: 4082391
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / 11

متسابقان قرآنی خود را از پیش‌بازنده مسابقات ندانند

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه برای کاهش استرس متسابقان باید کرسی‌های تلاوت را تقویت کرد، بیان کرد: متسابقان در تمامی رشته‌ها باید تفکر از پیش‌باخته را از خود دور کرده و برای حضوری قوی به خودباوری برسند.

حجت الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرانی اداره کل اوقاف مرکزی

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه مرحله شهرستانی و استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با موفقیت پشت سر گذارده شد، بیان کرد: خوشبختانه نقاط روشن و قابل اتکایی در ارائه محفوظات و ارائه تلاوت‌ها، اذان و دعاخوانی از سوی متسابقان را شاهد بودیم.   

وی در خصوص آمار غائبان در مرحله شهرستانی، اظهار کرد: آمار غائبان ما در این مرحله کمتر از 50 درصد بود و این بدان معناست که نزدیک به نیمی از ثبت‌نام شدگان در مسابقات این مرحله شرکت نکرده و با سایر افراد رقابت نکردند که بخشی از این عدم حضور شاید به بُعد مسافت محل سکونت تا محل برگزاری مسابقات بازگردد، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع و دلیل عدم حضور، نداشتن آمادگی است.


بیشتر بخوانید


ضرورت تقویت کرسی‌های تلاوت

دهقانی ادامه داد: متسابقان برای رفع اشکالات، محلی برای ارائه محفوظات و تلاوت‌های تخصصی نیاز دارند. به طور مثال ارائه محفوظات یکی از حافظان در دو مرحله شهرستانی و استانی را شنیدم و متوجه شدم همان اشکالات مرحله شهرستانی در مرحله استانی تکرار شد، علت را جویا شدم که گفت: در مسابقات بسیار استرس دارم. قاری و حافظ باید در کدام جلسه از استرس خالی شود، به نظر برای رفع این اشکال باید کرسی‌های تلاوت را تقویت کرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان به کرسی تلاوت شنبه‌های هر هفته در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک اشاره و تصریح کرد: قاریان و حافظان از این فرصت ایجاد شده استفاده کنند تا قرار گرفتن در جایگاه و ارائه محفوظات برای آنان عادی شود تا در زمان برگزاری مسابقات با اعتماد به نفس بیشتری حاضر شوند.

دهقانی در پاسخ به پرسش چرایی حضور داوران غیربومی در مسابقات مرحله استانی، بیان کرد: جواب صادقانه این است که به ظرفیت داوری استان تلنگری وارد شود که برخی از فعالان این حوزه داوری را دست‌کم می‌گیرند. در حال حاضر سومین دوره طرح ساماندهی داوران فراخوان زده شده و ثبت‌نام‌ها انجام شده و می‌دانم عده‌ای از نخبگان استان که توان داوری دارند و قادرند باری از دوش استان در این بخش بردارند در عرصه داوری وارد نشدند و برخی‌ها هم که آمدند قدر موقعیت را ندانستند و سال گذشته با برخی از اعتراضات مواجه شدیم.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: امسال با در نظر گرفتن داوران غیربومی خواستیم ارزیابی شود که آیا اعتراضات کم می‌شود؟ و از سوی دیگر متسابقان متوجه شوند بین داور بومی و غیربومی تفاوتی نیست. رضایت متسابقان و آگاهی آنان از سطح داوری داوران بومی و غیربومی باعث می‌شود اگر برای سال آینده در صورت تکمیل ظرفیت‌ها از 100درصد داوران بومی استفاده کنیم با اعتراضات مواجه نباشیم. از نگاه دیگر وقتی داوری مسابقات از سوی داوران بین‌المللی انجام شود متسابقان، مسابقات را جدی‌تر گرفته و همین امر کمک می‌کند تا حضوری قوی‌تر در مرحله بعدی داشته باشند.

دهقانی در خصوص عدم شرکت گروه‌های همسرایی استان در این دوره از مسابقات، گفت: صحبت دوستان این است که زحمات آنان سال گذشته که در مسابقات شرکت کردند با وجود اینکه به مرحله بعد راه نیافتند، نادیده گرفته شده است که این سخن از سویی درست است، اما این امر قابل حل بود و اگر نقصی سال گذشته وجود داشت امسال می‌توانستیم آن را برطرف کنیم.

استان مرکزی دارای ظرفیت خوب نخبگانی است

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان در تکمیل سخنان خود اظهار کرد: یکی دیگر از اشکالات عدم حضور این است که گروه‌های همسرایی استان خودشان را هم تراز گروه‌های مطرح در استان‌های خوزستان، قم، تهران، خراسان رضوی و ... ندانسته و خود  را دستکم می‌گیرند، استان مرکزی دارای ظرفیت نخبگانی خوبی است که می‌توانند در این عرصه موفق ظاهر شوند.

وی در پایان با تأکید براینکه تفکر از پیش بازنده بودن عاملی است که اجازه هرگونه ارائه مطلوب را از شرکت‌کنندگان در مسابقات می‌گیرد، ادامه داد: متسابقان در تمامی رشته‌ها باید تفکر از پیش‌باخته را از خود دور کرده و برای حضوری قوی به خودباوری برسند. خودباوری باید جایگزین تفکر از پیش‌باخته شود و برای تقویت این شاخصه و رفع مشکلات این حوزه اقدامات فقط از عهده اوقاف برنمی‌آید و همه باید بسیج شوند تا شاهد اتفاقات خوب قرآنی در استان باشیم.

انتهای پیام
captcha