جای خالی تیم رصدکننده در رویدادهای قرآنی
کد خبر: 4074862
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
بررسی مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / ۲

جای خالی تیم رصدکننده در رویدادهای قرآنی

داور مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک معتقد است که جای یک تیم رصدکننده در مسابقات که به تمام ابعاد اشراف کامل داشته باشد خالی است.

عائده محبی، داور قرآنی

عائده محبی، داور مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: با تلاش و مساعدت همه مسئولان، داوران و متسابقان این دوره از مسابقات در مرحله شهرستانی به پایان رسید، اما باید دقت کرد مسابقات در همین سطح باقی نماند؛ چراکه برای ارتقای سطح آنان و برگزاری مسابقات قوی باید برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر صورت گیرد.

محبی با بیان اینکه وجود نقاط قوت و ضعف جزو لاینفک مسابقات است، ادامه داد: به نظر می‌رسد جای تیم رصدکننده مسابقات که به تمام ابعاد مسابقات اشراف کامل داشته باشد خالی است، وجود افراد کارشناس و آگاه به رویدادهای قرآنی به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت کمک می‌کند. بهتر است افرادی برای انجام این کار آموزش دیده و از نزدیک با رویدادهای قرآنی سایر استان‌ها و حتی ملی آشنا شوند تا بتوانند مسابقاتی قوی در استان را طراحی و رقم زنند.


بیشتر بخوانید:


وی به بیان نقاط قوت مسابقات مرحله شهرستان اوقاف اشاره و تصریح کرد: برگزاری مسابقات امسال نسبت به سال مشابه قبل با امتیازهای ویژه‌تری همراه بود و امید است این امتیازها همچون میزبانی شایسته هرسال بهتر از سال قبل باشد. همه ما خواهان برگزاری مسابقاتی قوی هستیم و باید از تمام ظرفیت‌ها به نحوه احسن استفاده کرد.

این داور مسابقات قرآن در تشریح نقاط ضعف مسابقات نیز بیان کرد: برای بخش بانوان دو سالن در دو طبقه زیرزمین و فوقانی در نظر گرفته شده بود، علاوه بر شنیده شدن صدای تلاوت متسابقان طبقه بالا در طبقه زیرزمین، صدای وسیله خنک‌کننده هوا نیز آزاردهنده بود؛ چراکه به محض روشن کردن صدای بسیاری داشت به نحوی که صدای متسابق غیرقابل شنیدن بود و اگر هم خاموش می‌شد گرمای هوا اذیت می‌کرد، اما با وجود اینکه گرم بود حفظ حقوق شرکت‌کنندگان برای ما ارجحیت داشت و وسیله را خاموش کردیم.

 نظم در مسابقات اولویت اصلی است

محبی در ادامه با اشاره به اینکه داوران برای داوری مسابقات انتظار زیادی ندارند و نظم در مسابقات اولویت اصلی است، اضافه کرد: داوری انتخاب خود ما است و با سختی‌های آن آشنا هستیم، اما با توجه به اینکه داوران مدت زمان زیادی را روی صندلی می‌نشینند برگزارکنندگان این مهم را مورد توجه قرار دهند و از میز و صندلی‌های استاندارد استفاده کنند تا پس از اتمام یک روز سخت کاری با مشکلات جسمی مواجه نشوند.

وی در پاسخ به این سؤال که متسابقان در کدام بخش ضعیف هستند، گفت: چون تخصص من در لحن است، فقط در همین حوزه نظر می‌دهم، اکثر شرکت‌کنندگان در این بخش دچار ضعف هستند، البته این مهم با ممارست در تمرین برطرف می‌شود. جدای از نبودن برنامه‌های مستمر در سال ویژه این افراد از سوی مسئولان امر، خود داوطلبان به ویژه حافظان دل به تمرین نداده و صرفاً به حسن حفظ توجه دارند و برخی مؤلفه‌ها را در دیگر موارد رعایت نمی‌کنند یا کمتر توجه دارند.

محبی در تکمیل توضیحات خود افزود: اگر شرکت‌کنندگان به تمامی نکات توجه ویژه داشته باشند در ارتقای سطح مسابقات و هم سطح خود فرد بسیار مؤثر خواهد بود و در نهایت شاهد نتایج مثبت‌تری در استان و کشور خواهیم بود. همه ما برای داشتن نمایندگانی قوی از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم به شرط آنکه داوطلبان هم خواهان باشند و زیرساخت برگزاری دوره‌ها از سوی مسئولان فراهم شود.

 عدم حضور چهره‌های جدید در مسابقات

داور مسابقات قرآن اوقاف از عدم حضور چهره‌های جدید گلایه کرد و افزود: متأسفانه شاهد اتفاق خاصی را در این زمینه نیستیم و تقریباً همان بچه‌هایی که سال گذشته بودند تکرار شدند. علاوه بر عدم مشاهده چهره‌های جدید، متأسفانه شاهد اُفت برخی داوطلبان بودیم که باید این مهم مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. لازم است کارشناسان در این زمینه وارد عمل شده و از کنار آن بی‌تفاوت عبور نکنند.

محبی در پایان گفت: قبل از برگزاری مسابقات عده‌ای از شرکت‌کنندگان صدای ضبط شده تلاوت خود را برای بنده یا سایر دوستان ارسال کردند و ما نیز نکات فنی که به ارتقای سطح آنان کمک می‌کند را گوشزد کردیم، اما در اجرا شاهدیم برخی متسابقان آنچه مورد تأکید ماست را انجام ندادند و یکی از دلایل آنان از زبان خودشان برهم خوردن تمرکزشان حین تلاوت بود. امیدواریم نقاط ضعف برای سال آینده و دیگر رویدادهای قرآنی پیشرو مورد توجه قرار گرفته و برطرف شود.

انتهای پیام
captcha