عید در اسلام فرصتی برای تقواپیشگی است + فیلم
کد خبر: 4135115
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۴
فرصت بندگی/8

عید در اسلام فرصتی برای تقواپیشگی است + فیلم

عید برای مسلمانان فرصت تقوا، ارتباط با خداوند، صله رحم و عیادت از بیماران و زیارت قبور مؤمنین است و مسلمانان بر خلاف پیروان سایر ادیان که در اعیاد مناسک جشن و پایکوبی دارند، از فرصت عید برای کسب ثواب بهره می‌برند.

شنبه / عید در اسلام فرصتی برای تقواست + فیلم

به گزارش ایکنا، شیخ باقر المقدسی، از خطبای شهیر عراقی است. او در سال 1939 در نجف اشرف متولد شد و در سال 1958 به حوزه علمیه نجف رفت و در سال 1970 جزء نخستین علمایی بود که پیش از انقلاب اسلامی وارد قم و حوزه علمیه ایران شد و مطالعات خود را در حوزه علوم شرعی و وعظ و خطابه ادامه داد. در 19 سالگی وعظ و سخنرانی دینی را آغاز کرد و شهرت منابر وعظ او به بصره، کویت، بحرین، قطر، مسقط، امارات، لبنان و تا لندن هم رسید. معروف‌ترین خطابه‌های او به منابر حسینی مشهور است.

وی طی نطقی در خصوص عید فطر تأکید کرد که مسلمانان از فرصت عید برای کسب ثواب بهره می‌برند. مشروح این منبر دینی در ادامه از نظر می‌گذرد:

اسلام از فرصت عید استفاده می‌کند و بهره می‌برد تا عاملی برای تقوا باشد، عاملی برای ارتباط با خداوند باشد، عاملی برای رضایت خداوند متعال باشد. در حالی که اعیاد مردم غیرمسلمان به شرب خمر، رقص، غنا و امثال چنین رفتارهای ناصوابی می‌گذرد.

اما اسلام چیز دیگری می‌گوید. در اسلام برای شب عید فطر دعا داریم. زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) در شب عید توصیه شده است. در روز عید فطر هم تکبیرات روز عید و نماز روز عید را داریم که با آن انسان به خداوند نزدیک می‌شود و با خداوند راز و نیاز و به درگاه آن دعا می‌کند و زکات روز عید را می‌دهد.

از جمله امور مربوط به روز عید فطر مسلمانان موضوع دید و بازدید و ابراز دوستی و علاقه بین مردم است. احیاناً بین دو طرف سوء تفاهم و اختلافی وجود داشته باشد با رسیدن عید اگر یکی به دیگری سلام کند دیگری هم به بهانه عید پاسخ او را می‌دهد و در هر حال تواضع مردم در این روز بیشتر می‌شود. همین عید باعث رفع خیلی از کدورت‌ها و بازگشت روابط و دوستی بین مؤمنین می‌شود و این‌ها از امور مستحبی است.

برادران، یتیمان و ضعیفان را در این روز فراموش نمی‌کنیم. اگر بیماری از آشناهایمان در بیمارستان یا در خانه باشد به عیادت آن‌ها می‌رویم. درست است که آنها امروز بیمار و ضعیف هستند؛ اما روزی مثل ما قوی بوده‌اند به خیابان و مسجد می‌رفتند و حالا خداوند تقدیر کرده است که به بیماری مبتلا شوند و ما در روز عید فطر نباید آنها را فراموش کنیم.

از مستحبات روز عید این است که اگر می‌تواند به زیارت اهل قبور و مؤمنان که در روایت تأکیده شده است، برود. انسان وقتی بر سر قبر مؤمنی برود، متوفی به او انس می‌گیرد، آن مرده احساس می‌کند و این ثواب دارد. از همین رو برای او قدری قرآن بخواند و دعا کند.

انتهای پیام
captcha