بررسی آفرینش انسان در کلیپ پنجشنبه‌های قرآنی + فیلم
کد خبر: 4139044
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲

بررسی آفرینش انسان در کلیپ پنجشنبه‌های قرآنی + فیلم

پنجاه و چهارمین کلیپ آموزشی قرآنی نیجریه با تفسیر آیات 7 تا 9 سوره سجده به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در فضای مجازی منتشر شد.

آفرینش انسان؛ محور پنجاه و چهارمین کلیپ قرآنی نیجریه + فیلمبه گزارش ایکنا از نیجریه، رایزنی فرهنگی کشورمان در نیجریه به منظور معرفی و شناساندن تعالیم اصیل قرآن کریم، قرائت صحیح کلام الهی و تفسیر و برداشت درست و یکسان از آن توسط ملت‌های سراسر جهان به‌ویژه جامعه مخاطب، هر پنجشنبه مجموعه کلیپ‌های قرآنی با عنوان «پنجشنبه‌ها زندگی خود را قرآنی کنیم» در فضای مجازی و صفحات اجتماعی خود و سایر شبکه‌های مرتبط با این نمایندگی، منتشر می‌کند.

پنجاه و چهارمین کلیپ قرآنی نیجریه از آیه 7 سوره سجده آغاز می‌شود و تا آیه 9  این سوره ادامه یافته و در این کلیپ این آیات به زبان انگلیسی مورد تفسیر قرار گرفته است.

در پایان هر مرحله از قرائت‌، به‌صورت خلاصه به نکات کلیدی و موضوعات اصلی آیات قرائت‌شده با عنوان «آنچه از این آیات می‌آموزیم»  اشاره می‌شود و مدت این کلیپ 8 دقیقه است.

این کلیپ ‌پس از تهیه در بستر فیس‌بوک، یوتیوب و سایر شبکه‌های مرتبط به زبان انگلیسی به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در 14 اردیبهشت‌ماه بارگذاری و منتشر شد.

آیات مورد تفسیر در این مجموعه که به مراحل آفرینش انسان اشاره دارد، بدین شرح است:

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ: همان كسى كه هر چيزى را كه آفريده است نيكو آفريده و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد.

ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ: سپس [تداوم] نسل او را از چكيده آبى پست مقرر فرمود.

ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ: آنگاه او را درست ‏اندام كرد و از روح خويش در او دميد و براى شما گوش و ديدگان و دلها قرار داد چه اندک سپاس مى‌گزاريد.

در تفسیر نمونه ذیل آیات فوق آمده است: «...قرآن در آخرین مرحله آفرینش انسان اشاره به نعمت‌­های گوش و چشم و قلب کرده است، البته منظور در اینجا خلقت این اعضاء نیست چراکه این خلقت قبل از نفخ روح صورت می­‌گیرد، بلکه منظور حس شنوایی و بینایی و درک و خرد است. و اگر از میان تمام حواس ظاهر و باطن تنها روی این سه تکیه کرده، به خاطر این است که آنچه رابطه نیرومندی میان او و جهان خارج برقرار می­کند، گوش و چشم است، گوش اصوات را درک می­‌کند و مخصوصاً تعلیم و تربیت به وسیله آن انجام می‌گیرد و چشم وسیله دیدن جهان خارج و صحنه‌های مختلف این عالم است. نیروی عقل و خرد نیز مهمترین حس باطنی انسان و یا به تعبیر دیگر حکمران وجود بشر است».

انتهای پیام
captcha