چهار دستور الهی به پيامبر(ص) + فیلم
کد خبر: 4147311
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
در کلیپ قرآنی نیجریه تبیین شد؛

چهار دستور الهی به پيامبر(ص) + فیلم

پنجاه و نهمین کلیپ «پنج‌شنبه‌ها زندگی خود را قرآنی کنیم» با شرح و تفسیر چهار دستور مهم خداوند به پیامبر(ص) در آیات ابتدایی سوره احزاب در نیجریه منتشر شد.

به گزارش ایکنا از نیجریه، این کلیپ به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در فضای مجازی منتشر شده و شامل شرح و تفسیر آیات 1 تا چهار سوره احزاب به زبان انگلیسی است.

در این مجموعه پس از قرائت آیات 1 تا 4 احزاب، این آیات به زبان تفسیر شده است و در پایان هر مرحله از قرائت ، به صورت خلاصه به نکات کلیدی و موضوعات اصلی آیات قرائت‌شده با عنوان «آنچه از این آیات می‌آموزیم»  اشاره می‌شود.

متن و ترجمه فارسی آیات تفسیرشده در این کلیپ بدین شرح است:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا: اى پيامبر از خدا پروا بدار و كافران و منافقان را فرمان مبر كه خدا همواره داناى حكيم است.

وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا: و آنچه را كه از جانب پروردگارت به سوى تو وحى مى‌‏شود پيروى كن كه خدا همواره به آنچه مى ‏كنيد آگاه است.

وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا: و بر خدا اعتماد كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست.

مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ذَلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ: خدا در درون یک مرد دو قلب (و دو مبدأ ادراک و اراده) قرار نداده و نیز زنانتان را که مادر بخوانید مادر شما و پسر دیگری را که فرزند بخوانید پسر شما قرار نداده، این گفتار شما زبانی و غیر واقع است و خدا سخن به حقّ می‌گوید و اوست که (شما را) به راه حقیقت راهنمایی می‌کند.

‌اين آيات مجموعا چهار دستور مهم به پيامبر (ص) مى‌دهد: دستور اول در زمينه تقوا و پرهيزگارى است كه زمينه‌ساز هر برنامه ديگرى است و می‌فرماید: «اى پيامبر تقواى الهى پيشه كن (يا ايها النبى اتق الله).

حقيقت تقوا همان احساس مسئوليت درونى است و تا اين احساس مسئوليت نباشد انسان به دنبال هيچ برنامه سازنده‌اى حركت نمى‌كند.

دستور دوم نفى اطاعت كافران و منافقان است، خداوند مى‌فرمايد: از كافران و منافقان اطاعت مكن (و لا تطع الكافرين و المنافقين).

و در پايان اين آيه براى تأكيد اين موضوع مى‌گويد:: خداوند عالم و حكيم است (ان الله كان عليما حكيما).

در سومين دستور مسئله بذرافشانى توحيد و تبعيت از وحى الهى را مطرح مى‌كند و مى‌گويد: از آنچه از طرف پروردگارت به تو وحى مى‌شود پيروى كن(اتبع ما يوحى اليک من ربک) و مراقب باش و بدان كه خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد، آگاه است (ان الله كان بما تعملون خبيرا).

از آنجا كه در ادامه اين راه مشكلات فراوان است و تهديد و توطئه و كارشكنى بسيار زياد، چهارمين دستور به اين صورت صادر شده است(بر خدا توكل كن و از توطئه‌هاشان نترس(و توكل على الله) و همين بس كه خداوند ولى و حافظ و مدافع انسان باشد(و كفى بالله وكيلا).

گر چه مخاطب در اين آيات شخص پيامبر است، ولى پيداست كه دستورى است براى همه مؤمنان و همه مسلمانان جهان، نسخه‌اى است نجات‌بخش و معجونى است حيات‌آفرين براى هر عصر و هر زمان.

انتهای پیام
captcha