ویژگی‌های منافقین در قرآن + فیلم
کد خبر: 4154633
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
در کلیپ قرآنی نیجریه تبیین شد؛

ویژگی‌های منافقین در قرآن + فیلم

شصت وسومین کلیپ «پنج‌شنبه‌ها زندگی خود را قرآنی کنیم» در نیجریه با تفسیر آیات 18 تا 21 سوره احزاب به ویژگی‌های منافقان در قرآن پرداخته است.

به گزارش ایکنا از نیجریه، این کلیپ به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در فضای مجازی منتشر و در آن آیات قرائت شده و در پایان هر مرحله از قرائت به صورت خلاصه به نکات کلیدی و موضوعات اصلی آیات قرائت‌شده با عنوان «آنچه از این آیات می‌آموزیم» اشاره شده است.

این کلیپ از آیه 18 سوره احزاب آغاز شده است و تا آیه 21 این سوره ادامه دارد و پس از قرائت، آیات به زبان انگلیسی مورد تفسیر قرار می‌گیرد.

متن و ترجمه آیات 18 تا 21 احزاب و پیام‌های این آیات بدین شرح است:

قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا: خداوند كارشكنان [و مانع‏‌شوندگان] شما و آن كسانى را كه به برادرانشان مى‌گفتند نزد ما بياييد و جز اندكى روى به جنگ نمى‌‏آورند [خوب] مى‌‏شناسد.

پیام‌ها:
1- خداوند به تمام حرکات و تبلیغات سوء دشمنان، آگاه است. «یَعْلَمُ اللّهُ»
2- منافقان بزدل که خود از جبهه فرار می‌کنند، مانع حضور دیگران در جبهه می‌شوند. اَلْمُعَوِّقِینَ ... اَلْقائِلِینَ
3- هر گونه دلسرد‌کردن رزمندگان، نزد خداوند گناه است. یَعْلَمُ اللّهُ ... اَلْقائِلِینَ ... هَلُمَّ إِلَیْنا
4- جبهه‌رفتن مهم نیست، جبهه‌ماندن مهم است. «لا یَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاّ قَلِیلاً»

أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَى عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُولَئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا: بر شما بخيلانند و چون خطر فرا رسد آنان را مى‌‏بينى كه مانند كسى كه مرگ او را فروگرفته چشمانشان در حدقه مى‌‏چرخد [و] به سوى تو مى‌‏نگرند و چون ترس برطرف شود شما را با زبانهايى تند نيش مى‏‌زنند بر مال حريصند آنان ايمان نياورده‏‌اند و خدا اعمالشان را تباه گردانيده و اين [كار] همواره بر خدا آسان است.

پیام‌ها:
1- منافقان، هرگز خیرخواه شما نیستند؛ به هنگام خطر از کمک و حضور در جبهه بخل می‌ورزند، «أَشِحَّهً عَلَیْکُمْ» و پس از برطرف شدن خطر،به جمع غنائم حریص هستند. «أَشِحَّهً عَلَی الْخَیْرِ»
2- منافقان،تلخی‌ها را از جانب پیامبر و مسلمانان می‌بینند.
3- منافقان در شرایط بحرانی تعادل خود را از دست می‌دهند.
4- حالات روحی، در چهره انسان اثر می‌گذارد.
5-منافقان،کم کار و پرگو هستند. هنگام جنگ و سختی ترسوترین مردم و هنگام آرامش طلبکارترین مردم هستند. «أَشِحَّهً عَلَیْکُمْ - أَشِحَّهً عَلَی الْخَیْرِ»
6- ترس،بخل،زخم زبان و توقّع نابجا از نشانه‌های بارز منافقان است. «أَشِحَّهً -تَدُورُ أَعْیُنُهُمْ - بِأَلْسِنَهٍ حِدادٍ»
7- تباهی اعمال گناهکاران، حکیمانه و براساس عملکرد خود انسان است. «لَمْ یُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللّهُ أَعْمالَهُمْ»
8-نفاق، عامل تباه‌شدن اعمال است. «فَأَحْبَطَ اللّهُ أَعْمالَهُمْ»
9- رفتار منافقان(بخل،زخم زبان و دلسرد کردن مردم از حضور در جبهه و...) نمی‌تواند مشکلی برای اراده خداوند به وجود آورد. «کانَ ذلِکَ عَلَی اللّهِ یَسِیراً»
 
يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَإِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ وَلَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا: اينان [چنين] مى‌پندارند كه دسته‌‏هاى دشمن نرفته‌اند و اگر دسته‌‏هاى دشمن بازآيند آرزو مى‌كنند كاش ميان اعراب باديه‌نشين بودند و از اخبار [مربوط به] شما جويا مى‌‏شدند و اگر در ميان شما بودند جز اندكى جنگ نمی‌کردند.

پیام‌ها:
1- افراد ترسو و سست ایمان، همواره دشمن را قوی‌تر از مسلمانان تصور می‌کنند. (منافقان گمان می‌کردند تا احزابِ یهود و مشرک مدینه را فتح نکنند پراکنده نخواهند شد). «یَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ یَذْهَبُوا»
2- خود باختگی،قدرت فهم واقعیّات را از انسان می‌گیرد. یَحْسَبُونَ ... لَمْ یَذْهَبُوا
3- افراد سست ایمان، زندگی در جوامع دور از فرهنگ را بر زندگی در جامعه‌ دینی،ترجیح می‌دهند. «یَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ»
4- افراد سست ایمان به جای حضور در صحنه جامعه، به خواندن روزنامه‌ها و شنیدن اخبار رادیوها سرگرمند. «یَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِکُمْ»
5-افراد سست ایمان،اهل نبرد و استقامت نیستند. «ما قاتَلُوا إِلاّ قَلِیلاً»
 
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا: قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‌‏كند.

پیام‌ها:
1- در الگو بودن پیامبر شک نکنید. «لَقَدْ»
2- الگوبودن پیامبر، دائمی است. «کانَ»
3- گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ»
4- معرّفی الگو، یکی از شیوه‌های تربیت است. «لَکُمْ - أُسْوَهٌ»
5-باید الگوی خوب معرّفی کنیم، تا مردم به سراغ الگوهای بَدَلی نروند. «رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ»
6- بهترین شیوه ی تبلیغ،دعوت عملی است.
7- کسانی می‌توانند پیامبر(ص) را الگو قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ ...
8-الگوها هر چقدر عزیز باشند؛ امّا نباید انسان خدا را فراموش کند. «رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ - ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً».

انتهای پیام
captcha