خیر و شر و اراده الهی + فیلم
کد خبر: 4152874
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
در کلیپ قرآنی به انگلیسی تبیین شد؛

خیر و شر و اراده الهی + فیلم

شصت‌ودومین کلیپ «پنج‌شنبه‌ها زندگی خود را قرآنی کنیم» به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه با اشاره به این مسئله ‌که خير و شر تابع اراده خداست، در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش ایکنا از نیجریه، این کلیپ از آیه 13 سوره احزاب آغاز شده است و تا آیه 17 این سوره ادامه دارد و پس از قرائت، آیات به زبان انگلیسی مورد تفسیر قرار می‌گیرد.

در پایان هر مرحله از قرائت نیز به صورت خلاصه به نکات کلیدی و موضوعات اصلی آیات قرائت‌شده با عنوان «آنچه از این آیات می‌آموزیم» اشاره شده است.

متن و ترجمه آیات تفسیرشده در این کلیپ بدین شرح است:

وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا: و چون گروهى از آنان گفتند اى مردم مدينه ديگر شما را جاى درنگ نيست برگرديد و گروهى از آنان از پيامبر اجازه مى‏‌خواستند و مى‌گفتند خانه‌‏هاى ما بى‏حفاظ است و[خانه‌هايشان] بى‏حفاظ نبود [آنان] جز گريز [از جهاد] چيزى نمى‏‌خواستند.

وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا يَسِيرًا: و اگر از اطراف [مدينه] مورد هجوم واقع مى‌شدند و آنگاه آنان را به ارتداد مى‌خواندند قطعا آن را مى‌پذيرفتند و جز اندكى در اين [كار] درنگ نمی‌کردند.

وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لَا يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَكَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْئُولًا: با آنكه قبلا با خدا سخت پيمان بسته بودند كه پشت [به دشمن] نكنند و پيمان خدا همواره بازخواست دارد.

قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا: بگو اگر از مرگ يا كشته‌شدن بگريزيد هرگز اين گريز براى شما سود نمى‌‏بخشد و در آن صورت جز اندكى برخوردار نخواهيد شد.

قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا: بگو چه كسى مى‏‌تواند در برابر خدا از شما حمايت كند اگر او بخواهد براى شما بد بياورد يا بخواهد شما را رحمت كند و غير از خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت.

آيه 16 این سوره، منافقين را هشدار مى‌دهد كه زندگى انسان مدت و اجلى معين دارد، كه با آن تقدير، ديگر فرار از جنگ هيچ سودى ندارد و در آيه 17 تذكرشان مى‌دهد كه خير و شر همه تابع اراده خداست و بس و هيچ سببى از اسباب، از نفوذ اراده خدا جلوگيری نمى‌کند و هيچ‌كس آدمى را از اراده خدا اگر به شر تعلق گرفته باشد نگه نمى‌دارد، پس احتياط اين را اقتضاء مى‌كند كه انسان توكل به خدا ‌کرده و امور را محول به او كند.

اراده خداوند در مورد بروز گرفتاری و سختی برای انسان بدین معناست که انسان با اختیار خود و انجام اعمال ناشایست(مانند فرار از جنگ)، خود را به سمت آتش قهر الهی می‌کشاند و چون تمام کارها به اراده الهی صورت می‌گیرد، این گرفتاری‌ها به خداوند نسبت داده می‌شود.

همچنین رحمت و عذاب، تلخی و شیرینی در مدار اراده خداوند به انسان می‌رسد.

انتهای پیام
captcha