دو لازمه ایمان به خدا + فیلم
کد خبر: 4148891
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

دو لازمه ایمان به خدا + فیلم

شصتمین کلیپ قرآنی نیجریه با شرح دو لازمه ایمان به خدا به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش ایکنا از نیجریه، در این کلیپ آیات 5 تا 8 سوره احزاب پس از قرائت، به زبان انگلیسی تفسیر و شرح داده شده و در پایان هر مرحله از قرائت، به صورت خلاصه به نکات کلیدی و موضوعات اصلی آیات قرائت‌شده با عنوان «آنچه از این آیات می‌آموزیم» اشاره شده است.

در این آیات دو لازمه ایمان به خداوند، پذیرش ولایت رسول خدا «النَّبِیُّ أَوْلی» و صداقت «لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ» ذکر شده است.

متن و ترجمه و پیام‌های هر یک از آیات این کلیپ قرآنی بدین شرح است:

ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا: آنان(پسر خواندگان) را به نام پدرانشان بخوانید،که این نزد خداوند عادلانه تر است، پس اگر پدرانشان را نمی شناسید،آنان برادران دینی و موالی شما هستند و در آنچه(پیش از این)خطا کردید(و پسر خواندگان را فرزند خود دانستید) گناهی بر شما نیست، ولی در آنچه دل‌هایتان قصد و عمد داشته(مسئولید) و خداوند آمرزنده مهربان است.

در این آیه می‌خوانیم که «برادر دینی»، یک اصطلاح قرآنی است. «فَإِخْوانُکُمْ فِی الدِّینِ»، به حساب نیاوردن گناهان غیر عمد و خطایی، برخاسته از آمرزندگی و مهربانی خداوند است. لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ فِیما أَخْطَأْتُمْ ... وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً و مغفرت خداوند همراه با مهربانی و شفقت است «غَفُوراً رَحِیماً».

النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا: پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است و همسرانش مادران ايشانند و خويشاوندان [طبق] كتاب خدا بعضى [نسبت] به بعضى اولويت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدمند] مگر آنكه بخواهيد به دوستان [مؤمن] خود [وصيت‏ يا] احسانى كنيد و اين در كتاب [خدا] نگاشته شده است.

این آیه نیز به این مسئله اشاره دارد که پیامبر(ص)، بر تمام مؤمنان ولایت کامل دارد و ولایت آن حضرت بر مردم، از ولایت خودشان بر امورشان برتر است. «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ» (در جامعه اسلامی،باید دین‌سالاری باشد.) لازمه ایمان به خداوند، پذیرش ولایت رسول خداست. «النَّبِیُّ أَوْلی»، احترام همسران پیامبر لازم است. «أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» (حتی پس از رحلت پیامبر،کسی حق ندارد با همسران پیامبر ازدواج کند.)، قرارگرفتن همسران پیامبر به منزله مادر، سبب ارث‌بردن آنان از مردم نمی‌شود. «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ»، خویشاوندی و پیوندهای خانوادگی، اولویت‌آور است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ» و ثبت و ضبط امور، کاری الهی است. «فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً».
 
وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا: و [ياد كن] هنگامى را كه از پيامبران پيمان گرفتيم و از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى پسر مريم و از [همه] آنان پيمانى استوار گرفتيم.

در این آیه آمده است که برای آماده‌سازی روحی و تربیتی، آشنایی با تاریخ و سنت‌های الهی لازم است. (اگر ما از تو میثاق می‌گیریم، سنت و برنامه ما این است که از همه انبیا پیمان گرفته‌ایم.) «أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ»، اگر پیامبر اولی بر مردم است، مسئولیت و پیمان سختی نیز بر عهده اوست، «أَخَذْنا - مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ» هر کس مقام برتری دارد، وظیفه‌اش سخت‌تر است. خداوند از همه ‌انبیا میثاق گرفت ولی از پیامبران اولوالعزم، میثاق محکم گرفت. «مِیثاقاً غَلِیظاً»

لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا: تا راستان را از صدقشان باز پرسد و براى كافران عذابى دردناک آماده كرده است.

در این آیه به جای اینکه در مقابلِ کافرین، مؤمنان قرار گیرد، صادقین آمده است. یعنی لازمه تفکیک‌ناپذیر ایمان، صداقت است.

 
خبرنگار: مریم رجبی
انتهای پیام
captcha