نگارش و سرایش دفاع مقدس، ماندگاری آن فرهنگ را در پی دارد
کد خبر: 1424131
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
صادقی:

نگارش و سرایش دفاع مقدس، ماندگاری آن فرهنگ را در پی دارد

گروه اندیشه: دبیر جشنواره‌های دفاع مقدس استان مازندران گفت: نویسندگی و سرودن اشعار با موضوعات هشت سال دفاع مقدس موجب ماندگاری و مانایی فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل پس از جنگ می‌شود.

سیدمحمد صادقی، دبیر جشنواره‌های دفاع مقدس استان مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور، گفت: ایران اسلامی، قطعه‌ای گوهرخیز و ثروتمند از تمام جهات است که همواره در معرض هجوم همسایه‌های دور و نزدیک خود بوده، و در دو قرن اخیر هر بار پس از جنگ‌های مختلف تکه‌هایی از پیکره‌اش در دستِ دشمنان مانده و داغ سنگین و جانسوز آن بر دل هر ایرانی غیرتمند و مسلمان نشسته است.

وی افزود: هجوم ناگهانی جهان کفر در اوج جشن و شادی انقلاب اسلامی که از آستین صدام بیرون آمده، دشمنان اسلام را براین باور داشته که پاره‌های دیگری از این پیکره مقدس را به‌دست خواهند آورد، اما بی‌خبر بودند از ایمان و معنویت عظیمی که در پوست و خون این مردم خدایی و انقلابی وجود دارد همواره در مصاف با زور و ستم  همچون کوه استوار هستند.

ثبت حماسه و ایثار رزمندگان با قلم هنر میسر است
صادقی عنوان کرد: ثبت این همه بزرگ‌مردی‌ها و حماسه و ایثار تنها با قلم هنر میسر است؛ قلمی که از تعهد دینی و اعتقادی بهره‌مند است و هرگز از حقیقتِ موجود در جهان امروز غافل نیست.

وی ادامه داد: زبانی که می‌تواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است، این سخن مقام معظم رهبری بر اهمیت فراگیری شعر و ادب در این سرزمین اسلامی تأکید دارد. طبیعتاً برنامه‌ریزی‌های دقیق و عمیق در همین راستا، می‌تواند در بالندگی این شاخة تناور ادبی و هنری بسیار دخیل و اطمینان‌بخش باشد و نگاه‌ها را به هنر شعر و شاعری و ادبیات که توأم با عاطفه و احساس است، بیشتر از پیش متوجه سازد.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اظهار کرد: اهمیت قلم در بیان رهبر معظم، بسیار گویا است و خط مشی روشنی است برای مسئولان فرهنگی که از هرگونه تلاشی در این محور دریغ نورزند.

زمینه شکل‌گیری تا بلوغ انقلاب اسلامی به شش دوره و نسل تقسیم می‎‌شود
وی با بیان اینکه زمینه شکل‌گیری تا بلوغ انقلاب اسلامی به شش دوره و نسل تقسیم می‎‌شود، افزود: نسل اول شامل مبارزین از مشروطه، مدرس  و مبارزین کودتای رضاخان، مردم مبارز در مقابل هجوم متفقین به  ایران و  مبارزین  فدائیان اسلام و... .،  نسل دوم شامل مردم مبارز و آیت‌الله کاشانی درملی شدن صنعت نفت وکودتای علیه دولت قانونی1332 و قیام مردم در 15خرداد1342،  نسل سوم شامل مبارزان تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال1357 به رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره)، نسل چهارم شامل مردم مبارز در مقابل تهاجم نظامی، سیاسی واقتصادی دشمن درهشت سال  دفاع مقدس، نسل پنجم از پس از جنگ و رحلت امام (ره) تا فتنه سال1388 برای ماندگاری انقلاب تلاش کردند و نسل ششم نیز نوجوانان وجوانان متعهد و وفادار به آرمان‌ها  و ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی تاکنون می‌باشند.

صادقی عنوان کرد: در طول چند سال اخیر با چهره‌های مستعد و استعدادهای نوظهوری روبه‌رو شده که در ثبت معنویات دفاع مقدس از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و خوشحالیم که هر سال، جمعمان باشکوه‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه شعر، خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی دفاع مقدس، جای خود را بین شاعران و نویسندگان جوان و مستعد استان و کشور باز کرده است، بیان کرد: نوجوانان و جوانانی که به نویسندگی و سرودن اشعار با موضوعات هشت سال دفاع مقدس و نیز هشت ماه دفاع جنگ‌نرم پس از فتنه سال 1388 اقدام می‌کنند، وفاداری و پایبندی خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اثبات می‌کنند و این نشانه خوبی از ماندگاری و مانایی فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل پس از جنگ است. 

دبیر جشنواره‌های دفاع مقدس استان مازندران یادآور شد: در شرایط کنونی که دشمن با تهاجم فرهنگی و جنگ‌نرم سعی در به انحراف کشاندن جامعه و به‌ویژه نسل جوان از آرمان‌ها و ارزش‌های ناب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد، وظیفه اهالی فرهنگ و هنر به‌ویژه نویسندگان وشاعران است که در عرصه فرهنگی میدان مبارزه با دشمن را خالی نکنند، زیرا دفاع مقدس یک جریان فراگیر است که باید برای زنده نگاه داشتن آن، همه مردم همت والای خود را به‌کار گیرند تا در محضر حق‌تعالی شرمنده شهدا و امام شهدا نباشیم.

مطالب مرتبط
captcha