مشخص شدن نوبت و قرعه اجرای فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4020673
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲

مشخص شدن نوبت و قرعه اجرای فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن

مراسم قرعه‌کشی نوبت و قرعه اجرای شرکت‌کنندگان در فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد که در بخشی از این مراسم رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بر رعایت نظم و اخلاق قرآنی تأکید کرد.

مشخص شدن نوبت و قرعه اجرای فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم قرعه‌کشی نوبت و قرعه اجرای راه‌یافتگان به فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، عصر امروز، 22 آذرماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان‌ اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس ستاد چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ابتدای این مراسم که با حضور ویدئوکنفرانسی تعدادی از شرکت‌کنندگان همراه بود، به بیان برخی نکات پرداخت.

وی گفت: چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دوشنبه ۲۹ آذرماه آغاز می‌شود و تا سوم دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ادامه خواهد داشت. مراسم افتتاحیه از ساعت ۱۸ تا ۱۹ برگزار می‌شود و بعد از آن رقابت‌ها در بخش آقایان از ساعت ۱۹ تا ۲۳ ادامه خواهد یافت.

قره‌شیخلو با اشاره به تصویب آیین‌نامه انضباطی در ستاد عالی مسابقات، افزود: بر اساس این آیین‌نامه، اگر هر کدام از چهار گروه شرکت‌کنندگان، داوران، عوامل اجرایی و دستگاه برگزارکننده مسابقات، دچار رفتاری برخلاف چارچوب اسلامی، ادب و ... شوند، جرائمی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که این آیین‌نامه و بندهای آن به اطلاع هر کدام از این چهار گروه خواهد رسید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برای اینکه شرکت‌کنندگان فرصت استراحت کافی داشته باشند و با توانایی کامل در صحن مسابقات حضور یابند، برنامه‌های جنبی را به حداقل رسانده‌ایم. لذا تنها دو برنامه جانبی در نظر گرفته شده است که برنامه اول نشست اخلاقی شرکت‌کنندگان با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی خواهد بود.

وی اظهار کرد: دومین جلسه هم شامل نشست شرکت‌کنندگان با مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود که در این نشست سؤالات، نقدها، پیشنهادات و موضوعاتی که در مورد مسابقات وجود دارد، مطرح خواهد شد.

رئیس ستاد چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه در رشته حفظ کل قرآن برای شرکت‌کنندگان، حفظ استقامتی نیز در نظر گرفته شده است، بیان کرد:‌ شرکت‌کنندگان در این رشته در خارج از صحن اصلی مسابقات باید به سؤالات هیئت داوران پاسخ دهند. ساعت، برنامه و محل برگزاری حفظ استقامتی در بدو ورود متسابقان به هتل محل اسکان تقدیم خواهد شد.

وی در ادامه بر رعایت کامل نظم و اخلاق قرآنی از سوی همه شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات تأکید کرد و گفت: نکته دیگر حضور به موقع شرکت کنندگان در صحنه مسابقات است. با توجه به اینکه مسابقات به صورت زنده از رسانه پخش خواهد شد، لذا باید حداقل نیم ساعت قبل از پخش رسانه‌ای همه شرایط برگزاری مسابقه در سالن مهیا شود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه حضور حداکثری و فعال شرکت‌کنندگان در سالن مسابقات می‌تواند در با شکوه‌تر شدن این رقابت‌ها اثرگذار باشد، اظهار کرد: اگر مسابقات مجازی در سال گذشته را در نظر نگیریم، این مسابقات پس از یک سال وقفه برگزار می‌شود؛ لذا باید قدر این فرصت را بدانیم و با نظم و شکوه خاصی در مسابقات حضور یابیم. اگر همه ما نیت قرآنی داشته باشیم، این برنامه به نحو احسن برگزار شده و تأثیرات خود را در جامعه خواهد داشت.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم به تعیین شدن طریقه تلاوت از سوی شرکت‌کنندگان اشاره و اظهار کرد: از امسال و بر اساس آیین‌نامه، شرکت‌کنندگان باید مشخص کنند به چه طریقی می‌خواهند از روایات قرائت، تلاوت داشته باشند. هر شرکت‌کننده قبل از اجرا باید یکی از دو طریق اجراشده را اعلام کند تا داوران براساس همان طریق نمره‌دهی کنند. جدول مربوط به این موضوع تهیه شده و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه نفرات اول تا پنجم در هر رشته جایزه دریافت خواهند کرد، گفت: علاوه بر این، برای شرکت‌کنندگانی که موفق به کسب رتبه نمی‌شوند، یک جایزه عمومی در نظر گرفته شده است؛ البته این هدیه با توجه به فعال بودن شرکت‌کنندگان در ایام مسابقات و حضورشان در سالن اصلی متفاوت خواهد بود.

قره‌شیخلو بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات در بخش آقایان پخش رسانه‌ای دارد، برای اینکه تنوع پخش برای مخاطبان رسانه‌ای فراهم شود، تصمیم گرفتیم تا مسابقات به صورت رشته‌ای برگزار نشود؛ بر این اساس، هر شب چند تلاوت، چند ترتیل، چند حفظ کل، چند حفظ 20 جزء، چند دعاخوان و چند گروه تواشیح به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی ادامه داد: بنابراین، ترتیب اجرای شرکت کنندگان بر اساس قرعه‌کشی که هم اکنون انجام می‌شود، خواهد بود. در بخش بانوان نیز با توجه به اینکه ملاحظات شرعی، امکان پخش رسانه‌ای را نمی‌دهد، مسابقات به صورت رشته‌ای برنامه‌ریزی شده است، به این معنا که در هر روز، تمام شرکت‌کنندگان یک رشته در صحن مسابقات حضور می‌یابند.

براساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم، قرعه‌های نوبت اجرا و تلاوت شرکت‌کنندگان به صورت سیستمی صورت گرفت. در این بخش نیز محمد ضرغام، مسئول کمیته فنی به بیان نکات کوتاهی در مورد این قرعه‌کشی پرداخت و گفت: پس از پایان قرعه‌کشی به فاصله یک روز، نوبت اجرا و تلاوت تمامی شرکت‌کنندگان در گروه‌های مجازی که حضور دارند، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر همین اساس قرعه‌کشی ابتدا از رشته حفظ 20 جزء آقایان آغاز شد و در ادامه قرعه، شرکت‌کنندگان در رشته‌های دعاخوانی، ترتیل، حفظ کل، قرائت تحقیق و هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی نیز انجام شد.

در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم، حامد اسماعیل‌زهی از استان گلستان، در رشته‌ دعاخوانی، علی‌محمد دامچین از استان خوزستان، در رشته ترتیل، محمد پورسینا از استان اصفهان،‌ در رشته اذان، حسین‌ یزدان‌پناه ‌از استان قم و در رشته قرائت تحقیق، حمید حق‌طلب از استان خراسان رضوی اولین نفرات رشته‌های خود خواهند بود که به روی جایگاه می‌روند. همچنین در رشته هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی نیز گروه تبیان از استان هرمزگان اولین اجرا را خواهند داشت.

در بخش بانوان نیز در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم، عاطفه ‌محمودزاده از استان ‌کرمان؛، در رشته دعاخوانی، زینب حسین‌آبادی از اصفهان، در رشته ترتیل ندا مرادی از تهران، در رشته قرائت تحقیق، آذرمان صادقی از استان تهران و در رشته حفظ کل قرآن نیز زینب محمدنژاد از آذربایجان غربی نفراتی هستند که اولین نوبت اجرا را در رشته‌های خود خواهند داشت.

براساس گزارش ایکنا، همراه داشتن کارت ملی، تزریق هر دو دُز واکسن، همراه داشتن کارت واکسن و نداشتن همراه از جمله شرایطی اعلام شده است که متسابقان در زمان مراجعه به هتل محل اسکان باید رعایت کنند. افرادی که به دلایل پزشکی، واکسن تزریق نکرده باشند، باید تست کرونای منفی که در 48 ساعت اخیر گرفته شده باشد را ارائه دهند و بانوان دارای فرزند زیر دو سال و نابینایان می‌توانند همراه داشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha