ضمانت هدایت امت اسلام تمسک به قرآن و عترت است
کد خبر: 4071178
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

ضمانت هدایت امت اسلام تمسک به قرآن و عترت است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به حدیث ثقلین گفت: تضمین برای عدم گمراهی امت اسلامی، تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، ۲۵ تیرماه در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه که در هتل بزرگ شیراز برگزار شد، با اشاره به حدیث ثقلین گفت: پیامبر(ص) حدیث ثقیلن را در این ایام که ایام حجت‌الوداع پیامبر بوده، مکرر بیان کرده است.

وی افزود: پیامبر(ص) توصیف‌هایی برای قرآن و اهل بیت(ع) در این حدیث شریف دارد که اگر به این دو تمسک پیدا کنید گمراه نمی‌شوید بنابراین تضمین برای عدم گمراهی امت اسلامی، تمسک به قرآن و اهل بیت همراه با هم است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: امام خمینی(ره) این عبارت را به نحوی در وصیت نامه خود شرح دادند که هر وقت این دو را دست‌های سیاست یا خیانت به اسلام و قرآن از هم جدا کرده، مصیبت‌ها برای امت اسلامی پیش آماده است؛ امیدواریم این برکت‌های قرآنی بیش از پیش در جامعه و دل‌های ما نفوذ داشته باشد.

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خوانش فردی و اجتماعی قرآن گفت: در رابطه با خوانش فردی قرآن جای تردیدی نداریم که فرد یک واقعیت، حقیقت و اصالتی در جامعه دارد و از این حیث هیچ‌گاه برای اینکه بهره‌های دیگری می‌خواهیم از قرآن ببریم این خوانش فردی را نمی‌توانیم رها کنیم.

وی اظهار کرد: در نگاه فلاسفه اروپایی تقابل اصالت فرد و جامعه به گونه‌ای است که یا باید فرد و یا جامعه را انتخاب کنیم اما قطع داریم که با توجه به جامعه از نگاه اسلامی و قرآنی، نگاه ما از فرد نباید بریده شود.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: آیا اگر بگوییم اصالت الاجتماع دلیلی در قرآن ندارد می‌خواهیم بگوییم خوانش اجتماعی و سازمانی نمی‌خواهیم داشته باشیم؟ خیر، این دو از همدیگر تفکیک می‌شود. اگر اصالت‌الاجتماع که یک بحث فلسفی است را نپذیریم اما چیزی تحت عنوان روح جمعی داریم که لازم نیست اصالت‌الاجتماعی باشیم که روح جمعی بپذیریم این روح جمعی بهانه ما می‌شود برای اینکه خوانش‌های سازمانی و اجتماعی را در قرآن کریم بپذیریم و به آن میدان دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با یادآوری اینکه آیت‌الله حسن‌زاده آملی در بحث‌های عرفانی در کتابی می‌فرمودند که گاهی اوقات ممکن است نفس یک رهبر و شخصیت اجتماعی به گونه‌ای قوی شود که نفوس دیگران را به نوعی زیر چتر خود بگیرد، گفت: این یک واقعیت است و یک اعتبار و قرارداد نیست. این اتحادی که روح جمعی برای جامعه ایجاد می‌کند شاید به تعبیری نحوه ولایتی است که آن شخصیت و رهبر نسبت به دیگران دارد.

وی با بیان اینکه ولایت صرفاً قرارداد نیست، اظهار کرد: ولایت ارتباط روحی ولی با مولّی الیه است به گونه‌ای که یکی حساب می‌شوند. این اتحاد باعث می‌شود یک حالی در جامعه ایجاد شود که یگانگی و یکی بودن ایجاد شود و این مسئله اگر در سازمان پیدا شود که ارتباط کارکنان نسبت به مدیر ارتباط دلی شود همه چیز را تغییر خواهد داد و اگر در جامعه این اتفاق بیفتد همه چیز را تغییر خواهد داد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha