مردمی ماندن مؤسسات در گرو اجتماعی‌سازی آموزه‌های قرآن است
کد خبر: 4108320
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
از نقشه راه تا افق روشن مؤسسات قرآنی/ ۱۱

مردمی ماندن مؤسسات در گرو اجتماعی‌سازی آموزه‌های قرآن است

یک بانوی فعال قرآنی توانسته است با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی علاوه بر پیشبرد و رونق فعالیت‌های قرآنی در مؤسسه نورالثقلین فارسان، بسیاری از خدمات فرهنگی و اجتماعی را به خانواده‌ها ارائه کند و به‌عنوان الگویی موفق در اجتماعی‌سازی آموزه‌های نورانی قرآن است.

خدمات مؤسسه قرآنی نورالثقلین فارسان

فریده معین، مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی خود با تکیه بر ظرفیت مردمی در مجموعه قرآنی نورالثقلین، اظهار کرد: با توجه به اینکه بنده رابط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در فارسان نیز هستم و مبنای فعالیت جبهه این است که اشخاص بدون رویکرد تبلیغ خود با نهادی خاص و فارغ از اسم‌ و رسم‌ها، تمام ظرفیت‌های مردمی و دولتی را برای نیل به اهداف تجمیع کنند. لذا تلاش ما این است که در سایه قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) کارهای قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و فعالیت‌های عام‌المنفعه را در سطح شهرستان انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به حضور خود در عهدواره ملی قیام ویژه حلقه‌های میانی عام شهرستان‌ها که پایان هفته گذشته به میزبانی ستاد بانوان بنیاد فرهنگی اجتماعی خاتم الاوصیا(ص) در مشهد مقدس برگزار شد، افزود: در این عهدواره به‌عنوان یکی از پنج بانوی برگزیده و الگوی برتر در بین ۲۱۰ بانوی فعال این عرصه انتخاب شدم که به‌ نظرم فارغ بودن از اسم و نیز رصد و احصای ظرفیت‌ها برای همکاری با نهادهای مردمی و دولتی رمز این توفیقات بوده است.

مسئول مجموعه قرآنی و فرهنگی بیت‌الزهرا(س) فارسان با تأکید بر اینکه هر فرد یا نهادی که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بیت‌الزهرا(س) و مؤسسه قرآنی نورالثقلین را همراهی کند حداکثر استفاده را می‌کنیم‌، بیان کرد: در همین راستا، تجمیع کمک‌ها و حمایت‌ها صورت می‌گیرد و این حمایت‌ها صرف نیازمندان و محرومان شناسایی شده در جامعه هم از حیث مالی و هم از حیث فرهنگی و ارتقای سواد و مهارت افراد جامعه می‌شود؛ در همین راستا حدود ۲۰۰ بسته معیشتی در یکی دو روز اخیر تهیه کردیم که در آستانه شب یلدا در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد.

این بانوی فعال قرآنی استان ادامه داد: مراجعات فراوانی به مجموعه وجود دارد که تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم که مشکلات و مسائل مردم از تأمین جهیزیه و ملزومات زندگی تا آزادی زندانیان، حمایت از زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست‌، معرفی به ادارات، معرفی به مراکز مشاوره، معرفی به نیروی انتظامی و ... حتی‌الامکان تقلیل یابد یا رفع شود؛ سرکشی خانواده‌های آسیب‌پذیر در طول هفته نیز برای حدود پنج خانواده انجام و مشکلات آنان بررسی و حتی‌الامکان رفع می‌شود.

رسالت مؤسسات قرآنی در تقلیل فقر فرهنگی جامعه

معین با تأکید بر اینکه استان ما نه‌ تنها در زمینه مالی و منبع درآمد بلکه در بسیاری مناطق از محرومیت فرهنگی نیز رنج می‌برد، گفت: مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی در این راستا وظیفه دارند تا با آموزش مهارت‌ها و ارتقای سواد آحاد جامعه سهمی در کاهش فقر فرهنگی جامعه داشته باشند؛ ظرفیت زنان جامعه ما در برخی مناطق هم از جانب مسئولان و هم از جانب مردان خود و جامعه کمتر دیده می‌شود و لذا دستشان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی چندان باز نیست و این ناشی از فقر فرهنگی است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه قاطبه فعالان قرآنی استان از جمعیت بانوان هستند، تصریح کرد: خوشبختانه بانوان قرآنی کمتر این محدودیت‌ها را تجربه کرده‌اند و لذا می‌بینیم که در بزنگاه‌هایی مانند کرونا بانوان فعال در مؤسسات و خانه‌های قرآنی در ارائه خدمات به مردم و کاهش آلام تا چه میزان نقش‌آفرین بودند و طیف وسیعی از اقدامات از راه‌اندازی کارگاه‌های ماسک و لباس‌های محافظ گرفته تا جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مؤمنانه و نیز تغسیل و خاکسپاری اموات کرونایی و ... از پایگاه مراکز قرآنی اتفاق افتاد.


بیشتر بخوانید:


معین با تأکید بر اینکه وجه مردمی مؤسسات قرآنی در سایه خدمات فرهنگی و اجتماعی این مراکز در کف جامعه محقق می‌شود، افزود: بانوان قرآنی حقیقتاً دغدغه‌مند هستند و نقش پررنگ آنان را در دوران کرونا مشاهده کردیم و به جرئت می‌توان گفت قرآنیان و هیئتی‌ها از معدود اقشار مردمی بودند که پا به میدان گذاشته و با روحیه جهادی و فی‌سبیل الله به ارائه خدمت پرداختند.

وی بیان کرد: در ایام کرونا تا حدی به‌وجود بنده و همکاران قرآنی نیاز بود که وقتی برای تغسیل و خاکسپاری اموات کرونایی داوطلب شدم با ممانعت امام‌جمعه مواجه شدم زیرا کسانی که به تغسیل می‌پرداختند تا دو هفته قرنطینه می‌شدند و لذا از انجام سایر فعالیت ‌ها در جامعه باز می‌ماندند.

معین نیروسازی را یکی از دغدغه‌های مهم خود خواند و گفت: گاه پیش می‌آید که یک مؤسسه قرآنی فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نقشی به مراتب تأثیرگذارتر از این یا آن نهاد فرهنگی یا خدمات‌رسان می‌یابد و بارها برای خودم پیش آمده که مردم برای حل مشکلات خود به‌جای رفتن به اداره مربوطه به ما مراجعه و طلب مساعدت می‌کنند، پیداست که به‌مدد خدمات در کف جامعه که مردم مصادیق آن‌را می‌بینند، خوشبختانه اعتماد عمومی به یک مجموعه قرآنی جلب شده است و این علاوه بر آنکه جای خوشحالی و شکرگزاری دارد، بار مسئولیت را بیشتر می‌کند.

نقش مؤسسات در کاهش آلام مردم در دوران کرونا

مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین فارسان تصریح کرد: تلاش ما در مؤسسه قرآنی این بوده است که تعامل با مسئولان نیز داشته باشیم و دایره ارتباط با نهادهای دولتی گسترش یابد لذا این مؤسسه گویی نقش رابط میان مردم و مسئولان را ایفا می‌کند.

معین در خصوص فعالیت‌های قرآنی مؤسسه نورالثقلین، تصریح کرد: هر روز صبح کلاس‌های آموزشی و مهارت‌افزایی ویژه بانوان برگزار می‌شود؛ همچنین در روزهای زوج کلاس‌های قرآن عصرگاهی در رشته‌های روخوانی و روانخوانی و تدبر و ... برگزار می‌شود. «چهارشنبه‌های امام‌رضایی» همراه با ختم انعام نیز هر هفته برگزار می‌شود، ضمن اینکه روزهای پنج‌شنبه به برپایی کلاس‌های قرآنی خانوادگی اختصاص دارد و خانواده‌های داوطلب در برپایی این جلسات مشارکت می‌کنند. فعالیت‌های فضای مجازی نیز به موازات مابقی کارها انجام می‌شود.

این بانوی فعال قرآنی استان بیان کرد: انجام نذر قربانی در اول هر ماه که تعداد ۲۰ گوسفند از ابتدای سال تا کنون قربانی توزیع شده است و پخت نذورات در مناسبت‌های مختلف از صفر تا صد با کمک‌های مردمی انجام می‌شود و خوشبختانه مردم اعتماد دارند و این دست اقدامات را ساماندهی می‌کنند. ارائه مستندات و گزارش کار به مردم شاید یکی از دلایل این اعتمادسازی عمومی است.

معین با تأکید بر اینکه در دوران کرونا درب مؤسسه هیچگاه بسته نشد، بیان کرد: علاوه بر طیفی از خدمات از جمله دوخت ماسک و جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی، کلاس‌های قرآن نیز به‌صورت تک‌نفره برای قرآن‌آموزان علاقه‌مند ادامه داشت و افرادی که مایل بودند علاوه بر بهره‌گیری از کلاس‌های مجازی و تلفنی، در کلاس‌های خصوصی مؤسسه نیز فرآیند فراگیری را ادامه دادند.

وی تصریح کرد: مؤسسه قرآنی ثقلین در راه‌اندازی کارگاه‌ تولید ماسک و کاور محافظ در استان در بدو شیوع کرونا پیشگام بود و الگویی برای سایر مراکز قرآنی شد که کار خود را آغاز کردند. همچنین در لبیک به امر رهبری مبنی بر مواسات و کمک مؤمنانه، این مؤسسه پیشقدم شد و کمک‌ها به‌صورت هفتگی جمع‌آوری و توزیع می‌شد و امروز نیز همین رویکرد البته با فواصل زمانی بیشتر وجود دارد.

معین در پایان گفت: به‌نظرم حرکت قرآنی مهم‌تر از آموزش باشد، این بدان معناست که هر کار قرآنی اعم از آموزش و ارتقای سواد قرآنی جامعه باید منجر به جاری و ساری شدن سبک زندگی قرآنی شود و حرکت و رفتار قرآنی را نهادینه کند؛ مؤسسات بهترین فضا برای تحقق اوامر رهبری از جمله در زمینه جهاد تبیین هستند که می‌طلبد این مجموعه‌ها در کنار آموزش قرآن نگاه دغدغه‌مندانه به مسائل اینچنینی نیز داشته باشند تا قرآن در متن جامعه وارد شود.

انتهای پیام
captcha