خانواده‌ کوثر و ابتر را بشناسیم و الگو بگیریم + فیلم
کد خبر: 4135392
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
خانواده و زن از دیدگاه قرآن/ 30

خانواده‌ کوثر و ابتر را بشناسیم و الگو بگیریم + فیلم

خداوند در قرآن از دو خانواده سخن گفته و ویژگی‌های آنها را برشمرده است. دو خانواده‌آی که در کوثر شدن و ابتر شدن آنها، زن خانواده نقش حیاتی را دارد.

جمعه/ خانواده کوثر و خانواده ابتر را بشناسیم و الگو بگیریم+ فیلم

مسئله زن و خانواده از چالش‌برانگیزترین موضوعات جهان امروز است. جهانی که سال‌هاست با جنبش‌های آزادی‌خواهی زنان مواجه شده و نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین و حمایت از زنان در حال انجام است.

در خصوص نگاه اسلام به زنان و مسائل مرتبط با خانواده نیز نظرات و دیدگاه‌های متعددی در طول تاریخ اسلام مطرح و تلاش شده قوانین براساس دیدگاه حقیقی اسلام و به دور از دیدگاه‌های شخصی یا برداشت‌های سلیقه‌ای از آیات و روایت‌ها تدوین شود.

خبرگزاری ایکنا و مؤسسه شمیم ایمان و اندیشه با در نظر گرفتن همین چالش‌ها، با هدف بررسی دیدگاه‌های اسلام در خصوص زن و خانواده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری مجموعه آموزشی «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» را تدوین کرده است.

در جلسه ‌سی‌ام موضوع «خانواده کوثر و خانواده ابتر» مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه با هم می‌خوانیم و می‌بینیم.

جزء سی‌ام قرآن است و حسن ختام مباحث ما؛ در این جزء خداوند متعال به دو خانواده اشاره می‌کند. یکی خانواده کوثر و دیگری خانواده ابتر. خانواده کوثر خانواده زهرای اطهر است که برکات این خانواده عالم اسلام را تحت تأثیر قرار داده است. مادر این خانواده الگوی زن در جهان است، پدر این خانواده الگوی مردان و فرزندان این خانواده الگوی آزادگان جهان هستند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿۱﴾ ما تو را [چشمه] كوثر داديم (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾ پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن (2) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾ دشمنت‏ خود بى‏ تبار خواهد بود(3).

در کنار این خانواده از خانواده دیگری هم سخن به میان آمده است. خانواده ابتر خانواده‌ای است که نابود شد و چیزی از آن جز عبرت برای آیندگان باقی نماند. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾ سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾ فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿۵﴾ بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد(1) دارايى او و آنچه اندوخت‏ سودش نكرد(2) بزودى در آتشى پرزبانه درآيد(3) و زنش آن هيمه‏ كش [آتش فروز](4) بر گردنش طنابى از ليف خرماست(5).

زن این خانواده شخصی است به نام ام جمیل(همسر ابولهب) خواهر ابوسفیان است. ابوسفیان از بزرگان و ثروتمندان بنی امیه است که البته دشمنی دیرینه با بنی‌هاشم و فرزندان عبدالمطلب و خاندان پیامبر(ص) داشت.

مرد این خانواده عبدالعزی از فرزندان عبدالمطلب است و قرآن به او لقب ابولهب داده است. چون ریشه دشمنی‌ها و آتش افروزی‌ها علیه پیامبر این شخص بوده است. شیوه دشمنی او اینطور بود که برای شرکت در جنگ علیه اسلام پول می‌داد، از دشمنان پیامبر با قبیله‌اش پشتیبانی می‌کرد. ابولهب گاهی با دست خودش آنقدر به برادرزاده‌اش پیامبر گرامی اسلام سنگ می‌زد که خون از پای مبارک پیامبر(ص) جاری می‌شد.

همسر او گاهی خارهایی را با دست خودش می‌برد تا سر راه پیامبر بیندازد و پای حضرت را مجروح کند. ابولهب به سبب نفرت همسرش از پیامبر کارش به جایی رسید که تمام هستی خود حتی خاندان و شرافتش را برای دشمنی با پیامبر هزینه کرد و خداوند متعال فرموده است این زن و شوهر در آتش جهنم هم با طنابی از لیف خرما به هم بسته شده‌اند.

در نقطه مقابل این خانواده، حضرت زهرا(س) بانویی که سوره کوثر به نام ایشان است و ایشان را خیر کثیر برای پیامبر اکرم(ص) معرفی می‌کند، قرار دارد. فاطمه زهرا(س) بهترین حامی پدر، همسر، سنگ صبور خانواده، صبور در فقر و فشار اقتصادی، همراه در عبادت و ارتباط با خدا، اهل شدت عبادت و کثرت بکاء از خوف خداوند متعال، موقعیت‌شناس، عنصر فعال در اثرگذاری اجتماعی، اهل عفت و حجاب و وقار و الگوی زنان و مردان مسلمان است.

درود خداوند بر این بانوی بزرگ و همه بانوانی که پیرو این بزرگ بانوی اسلام شده‌اند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha