اتمام حجت امام حسین(ع) با همه نسل‌ها
کد خبر: 4159622
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
یادداشت

اتمام حجت امام حسین(ع) با همه نسل‌ها

امام حسین(ع) برای همه اتمام حجت می‌کند. وی دین را تا قیامت می‌بیند نه صرفا در همان زمان؛ چراکه اگر فقط در همان زمان باشد هدف قیام وی سیاسی و زمینی‌ِ محض می‌شود بنابراین وی باید زمان ما و آیندگان ما را هم ببیند و بر ما هم اتمام حجت کند.

آیت الله محمد عندلیب همدانی

آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در سخنانی به بیان نکاتی درباره لوازم تحلیل دقیق از واقعه عاشورا پرداخته است. متن این سخنان در ادامه می‌آید؛

قبلا از اتمام حجت گفتم؛ خیال نشود که امام حسین(ع) اتمام حجت را فقط برای زمان خودش دارد. یکی از اشتباهاتی که در تحلیل حادثه عاشورا مشاهده می‌کنیم این است که امام را به سال‌های شصت و شصت و یک هجری منحصر کرده و می‌خواهیم ببینیم وی در آن زمان چه وظیفه‌ای داشته است اما این درست نیست چون امام حسین(ع) تا روز قیامت، امام و حجت است. 

امام حسین(ع) برای همه اتمام حجت می‌کند. وی دین را تا قیامت می‌بیند نه صرفا در همان زمان؛ چراکه اگر فقط در همان زمان باشد هدف قیام وی سیاسی و زمینی‌ِ محض می‌شود بنابراین وی باید زمان ما و آیندگان ما را هم ببیند و بر ما هم اتمام حجت کند وگرنه اگر اتمام حجت نمی‌کرد ما در همان دینی باقی می‌ماندیم که بنی امیه می‌خواست و فرصتی حتی برای ائمه بعد هم باقی نمی‌‌ماند چون مسیر را عوض می‌کردند. آن وقت من و شما حق داشتیم بگوییم که چرا این نکات را به ما نگفتید و اتمام حجت نکردید که این یک پیچ خطرناک در خلافت یزید است و اگر اعتراضی در برابر آن از سوی امام با آن موقعیت صورت نگیرد همه کارهایی که توسط یزید صورت می‌گیرد را به نام دین پیغمبر گرامی اسلام(ص) می‌شناسند. 

به همین دلیل است که حسین بن علی(ع) باید به این مسئله تا روز قیامت توجه کند نه اینکه فقط زمان خودش و مردم خودش را در نظر داشته باشد. برای تحلیل صحیح از حادثه کربلا باید توجه کنیم که امام مقطعی‌نگر و و کوتاه‌نگر نیست و برنامه کوتاه‌مدت ندارد بلکه برنامه وی بلندمدت است و تا روز قیامت ادامه دارد. تصور کنید اگر یزید باقی می‌ماند تا قیامت چه اتفاقی می‌افتاد. اینگونه می‌توانیم کار امام حسین(ع) و قیام ایشان را به درستی مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha