چرا حضرت موسی(ع) از خدا شرح صدر خواست
کد خبر: 4206129
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

چرا حضرت موسی(ع) از خدا شرح صدر خواست

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین گفت: خدای متعال به حضرت موسی(ع) فرمود به سوی فرعون برو، زیرا او طغیان کرده است، اولین درخواست موسی(ع) از خدا شرح صدر بود، شرح صدر یعنی دیدمان را بلند کنیم و همه آمال و آرزوهای ما مسائل دنیوی نباشد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۲۷ اسفندماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: ما دو گونه زنده هستیم، یک گونه مانند همه حیوانات زنده‌ایم و نیازمند آب، غذا و اکسیژن هستیم، اما این زندگی حیوانی شایسته انسان نیست، انسان قرار نیست در زندگی حیوانی بماند، قرار است انسان تبدیل به انسان واقعی شود و حیات طیبه پیدا کند، برای اینکه انسان شود باید اقداماتی انجام دهد و در مسیر بندگی خداوند قرار گیرد.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»، مطابق این آیه هر کس به‌صورت مستمر کارهای شایسته انجام دهد، خواه زن یا مرد باشد، به شرط اینکه ایمان داشته باشد، خدا او را به حیات طیبه زنده می‌کند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در کلمات قصار نهج‌البلاغه به نقل از کمیل‌بن‌زیاد آمده که گفته یک روز امیرالمؤمنین(ع) دست مرا گرفت و با خود به سمت قبرستان برد، وقتی وارد صحرا شدیم، حضرت از عمق جان آهی کشید، سپس فرمود این دل‌های ما ظرف‌های ماست، بهترین ظرف‌ها آن است که گنجایش بیشتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: حال ببینیم اینکه حضرت فرمود دل‌ها باید گنجایش داشته باشد یعنی چه؟ یعنی آدم باید شرح صدر داشته باشد، در سوره طه آمده خدای متعال به حضرت موسی(ع) فرمود به سوی فرعون برو، زیرا او طغیان کرده است، موسی(ع) فوراً از خدا درخواست شرح صدر کرد و فرمود کارم را آسان کن، گره را از زبان من بگشا، کاری کن زبان من خدایی باشد و نفوذ داشته باشد، یک مشاور و وزیر از اهل من برایم قرار بده؛ یعنی موسی(ع) به خدا گفت اگر بناست من کارم را انجام دهم، اولین لازمه کارم شرح صدر است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اینکه حضرت موسی(ع) از خدا درخواست کرد یک نفر از اهلش را به‌عنوان وزیر او قرار دهد، باید دقت کنیم که موسی(ع) ابتدا اهلیت وزیرش را از خدا درخواست کرد، سپس درخواست کرد که این اهل، برادرش هارون باشد.

وی ادامه داد: ممکن است ما در این‌طور موارد به گونه دیگری رفتار کنیم، یعنی ابتدا بگوییم فلانی فامیل یا قوم و خویش من است و به فلان مسئولیت برسد، حال می‌خواهد اهل باشد یا نباشد، او را به جان مردم می‌اندازیم، خدا اینجا می‌گوید این غلط را نکنید، چون در این صورت نفرین و لعنت مردم پشت سر ماست، یا آه مظلومیت مردمی که از این جرثومه به آن‌ها آسیب رسیده، به جان و زندگی آدم می‌افتد و ما در ظلم‌هایی که از سوی این فرد می‌شود شریک هستیم.

آیت‌الله عابدینی گفت: حضرت موسی(ع) نمی‌گوید هارون چون برادرم است باید وزیر من باشد، بلکه می‌گوید این اهلیت دارد، بنابراین مطابق قانون اسلام باید به دنبال اهلیت بود، نوح دعا کرد و گفت خدایا پسرم در حال غرق شدن است، یک کاری بکن، زیرا او اهل من است، اما خداوند فرمود او پسر تو هست اما اهل تو نیست، او اهلیت ندارد، آن کسی که اهل نماز، روزه، دین، صداقت، جوانمردی و انسانیت باشد دارای اهلیت است، در غیر این صورت نااهل است.

وی اظهار کرد: خدا به نوح می‌گوید فرزندت اهل تو نیست اما پیامبر(ص) فرمود هسلمان از ما اهل بیت(ع) است، همه ما باید بکوشیم طوری زندگی کنیم که ائمه(ع) بگویند این اهل من است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: حال ببینیم چرا موسی(ع) این تقاضاها را کرد؟ موسی(ع) گفت خدایا همه این درخواست‌ها برای این است که عالم پر از تسبیح تو شود، همه بنده تو باشند و ذکر تو را در دل داشته باشند، این معانی که ذکر شد در آیات ۲۵ تا ۳۴ سوره طه آمده است. وقتی حرف موسی(ع) به اینجا رسید خدای متعال فرمود ای موسی همه درخواست‌هایی که کردی به اجابت رسید، معنایش این است که اگر درخواست و دعای ما حکیمانه باشد، حتماً خدای متعال دعای ما را می‌پذیرد.

وی بیان کرد: همان‌طور که پیشتر ذکر شد امیرالمؤمنین(ع) فرمود این دل‌ها ظرف هستند، همواره باید دعای ما این باشد که خدایا مرا از تنگ‌نظری و کوته‌بینی نجات بده، دنیاگرایی از کوته‌بینی است، اینکه تمام همّ‌وغم آدم این باشد که خانه یا فلان مدل ماشین را بخریم، اینکه همه آمال و آرزوی ما مسائل دنیایی باشد، این از کوته‌بینی است، ما باید برای جایی کار کنیم که بعداً به آن نیاز داریم، خدای متعال در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید هر چیزی برای دنیا باشد تاریخ مصرف آن می‌گذرد، آن چیزی که نزد خداست باقی می‌ماند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: شرح صدر یعنی ما دیدمان را بلند کنیم، موسی(ع) از خدا درخواست شرح صدر کرد اما قبل از اینکه پیامبر(ص) چنین درخواستی کند، خداوند به آن حضرت فرمود آیا ما به تو شرح صدر ندادیم؟

وی گفت: گاهی ما چون روزه می‌گیریم صبرمان کم می‌شود و به‌خاطر مسائل کوچک بر سر اهل خانواده داد و فریاد می‌کنیم، همین نشان می‌دهد ظرفیت دل‌مان پایین است، گاهی چون روزه هستیم حوصله دیگران را نداریم، چون کسی ما را عصبی کرده است، عصبانیتمان را سر دیگران خالی می‌کنیم، زود قضاوت می‌کنیم، اگر این‌گونه بودیم یعنی ظرف وجودمان کوچک است و سریع پر می‌شود.

آیت‌الله عابدینی در پایان بیان کرد: ما خیلی نیاز به شرح صدر داریم، اگر همین اکسیر شرح صدر در زندگی ما بیاید آمار طلاق پایین می‌آید، عمده پرونده‌های دادگاه‌ها به‌دلیل نداشتن شرح صدر است، اگر شرح صدر باشد چقدر جلوی جنایت‌ها گرفته می‌شود و خوبی‌ها حاکم می‌شود، عدم وجود شرح صدر بسیار خسارت‌بار است.

انتهای پیام
captcha