قرآن تجلی علوم ربانی است
کد خبر: 4206544
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
آیت‌الله عابدینی:

قرآن تجلی علوم ربانی است

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین گفت: قرآن تجلی علوم ربانی است، نهج‌البلاغه سفره علوم ربانی امیرالمؤمنین‌(ع) است، کسانی که این‌ها را دنبال می‌کنند و به این‌ها علاقه نشان می‌دهند، این‌ها متعلم راه درست هستند، یعنی اگر عالم ربانی نیستند اما علاقه‌مندان و عاشقان علوم ربانی هستند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، یکم فروردین در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: همان‌طور که قرآن در رابطه با حیات معنوی صحبت می‌کند، مرگ معنوی را هم مطرح می‌کند، برای مثال در آیه ۲۲ سوره فاطر به پیامبر(ص) می‌فرماید تو نمی‌توانی به کسانی که در قبرها خوابیده‌اند حرف بشنوانی، همچنین در آیه ۸۰ سوره نمل به پیامبر(ص) می‌فرماید تو نمی‌توانی به مردگان حرف بشنوانی.

وی ادامه داد: این آیات نشان می‌دهد برخی از مردم مرده بودند و برخی هم زنده بودند، شخصی به نام حمام از امیرالمؤمنین(ع) درخواست می‌کند ویژگی‌های متقین را بیان کند، حضرت در ابتدا استنکاف می‌کند، چون می‌داند حمام طاقت شنیدن سخنان او را ندارد، اما حمام اصرار می‌کند، حضرت شروع به صحبت کرده و این گنج عرفانی و معنوی را به برکت سؤال حمام برای ما به جای می‌گذارد، حمام با شنیدن فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) نعره‌ای می‌کشد و از دنیا می‌رود.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین اظهار کرد: هر چه انسان بیشتر از کلام خدا، کلام اولیای الهی و کلام ائمه(ع) اثر بگیرد، این اثرپذیری نشانه زنده بودن است. در نهج‌البلاغه آمده امیرالمؤمنین(ع) دست کمیل‌ بن‌ زیاد را گرفت و به بیرون شهر برد، حضرت به کمیل فرمود این دل‌ها ظرف‌های وجودی ما هستند، هر چه ظرفیت وجودی ما پرتر باشد، آدم ارزش بیشتری پیدا می‌کند؛ وقتی می‌گوییم کسی ظرفیت داشته باشد یعنی شرح صدر داشته باشد.

وی بیان کرد: درباره شرح صدر روایات فراوانی داریم، هر کس مسئولیت بیشتری دارد به شرح صدر بیشتری محتاج است، برای مثال خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید آیا ما به تو شرح صدر ندادیم؟ همچنین وقتی خدا به موسی(ع) فرمان داد که به سوی فرعون برود زیرا او طغیان کرده است، موسی(ع) بلافاصله از خدا درخواست شرح صدر کرد.

این مسئول تصریح کرد: در کتاب شریف اصول کافی حدیث مفصلی از امام رضا(ع) آمده است، حضرت در بخشی از این حدیث می‌فرماید اگر خدا مسئولیت بندگان دیگر را بر عهده بنده‌ای گذاشت، به او سه چیز می‌دهد، نخست اینکه به او شرح صدر می‌دهد، دوم اینکه قلبش را از چشمه‌های حکمت لبریز می‌کند و از وجودش علم، دانش، فهم و معرفت می‌بارد‌.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ادامه داد: در روایات آمده اگر کسی ۴۰ شبانه‌روز خودش را برای خدا خالص کند، حکمت و معرفت از قلبش به جوشش در می‌آید و بر زبانش جاری می‌شود.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) در ادامه فرمود سوم اینکه خدا به او علوم الهامی می‌دهد؛ ما یک علوم مدرسه‌ای داریم که شامل کتاب‌هایی می‌شود که خوانده‌ایم و کلاس‌هایی که گذرانده‌ایم، این‌ها علوم تحصیلی است یعنی علومی است که کسب کرده و در وجودمان ذخیره کرده‌ایم، علوم الهامی علومی است که از درون به جوشش در می‌آید. امام رضا(ع) در ادامه فرمود اگر کسی به این‌گونه بود موفق خواهد شد، این آدم در مقابل هیچ سؤالی درمانده نمی‌شود و بر سر هیچ دو راهی به سرگردانی و حیرت نمی‌رسد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: حضرت در ادامه فرمودند این فضل خداست، هر کس را خدا بخواهد این فضل را به او عنایت می‌کند، این حدیث ما را تشویق می‌کند کاری کنیم که خدا ما را بخواهد و پیش خدا خواستنی باشیم.

 وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه به کمیل فرمودند مردم سه دسته هستند، دسته اول عالمان ربانی هستند، دسته دوم خواهان علوم ربانی هستند. هر مدرکی که بگیریم یا هر مطالعه‌ای کنیم علم نیست، علوم الهامی خاص و ویژه هستند، دسته اول یعنی عالمان ربانی شامل انبیا و ائمه(ع) هستند، پیامبر(ص) فرمود علی(ع) ربانی امت اسلام است.

«همج رعاع» چه کسانی هستند

امام جمعه قزوین بیان کرد: دسته دوم به ما مربوط می‌شود، ما باید ببینیم رابطه‌مان با علم ربانی چه رابطه‌ای است؟ به دلمان مراجعه کنیم ببینیم آیا عطش و علاقه‌ای به علوم ربانی در جان ما هست یا خیر؟ قرآن تجلی علوم ربانی است، نهج‌البلاغه سفره علوم ربانی امیرالمؤمنین‌(ع) است، کسانی که این‌ها را دنبال می‌کنند و به این‌ها علاقه نشان می‌دهند، این‌ها متعلم راه درست هستند، یعنی اگر عالم ربانی نیستند، اما علاقه‌مندان و عاشقان علوم ربانی هستند.

وی تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با دسته سوم فرمودند اگر کسی نه عالم ربانی بود و نه متعلم راه درست بود، او «همج رعاع» می‌شود، همج رعاع به معنای آدم‌های نادان، پست و پایین است، آدم‌هایی که حیات طیبه برایشان معنا ندارد و فقط به فکر بخور و بخواب هستند.

نماینده ولی ‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: حال ببینیم رفتار همج رعاع چگونه است؟ امیرالمؤمنین(ع) چهار ویژگی را برای آن‌ها بیان می‌کند و می‌فرماید این‌ها هر صدایی بشنوند به دنبال آن می‌روند، با هر صدایی ممکن است فتنه‌ای به راه بیندازند، آشوبی به پا کنند و با هر صدای کوچکی از هر جایی فوراً تحریک می‌شوند، این‌ها به جای اینکه از خدا، رسول خدا، قرآن و دین تبعیت کنند، از هر صدایی از هر جا تبعیت می‌کنند و به دنبال حرف‌های دشمن به راه می‌افتند.

وی گفت: حضرت در مورد دومین ویژگی همج رعاع فرمود میل این‌ها با هر نسیمی عوض می‌شود، برای مثال هیچ طوفانی نمی‌تواند درختان ریشه‌دار و قوی را از پا در آورد، اما برگ‌های خشک با یک نسیم کوچک جابجا می‌شوند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با سومین ویژگی همج رعاع می‌فرماید این‌ها از نور علم استفاده نکرده‌اند، ممکن است علم گرفته باشند، اما نور نگرفته‌اند، یعنی در این علم نوری دیده نمی‌شود که راه را نشان بدهد، در این علم جهل وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با چهارمین ویژگی همج رعاع می‌فرماید این‌ها نه تنها خودشان عالم نیستند و از علوم استفاده نمی‌کنند، بلکه با آن‌هایی که عالم و مورد وثوق هستند هم سر و کار ندارد؛ اراذل، اوباش، آدم‌های پست و بی‌مایه همج رعاع هستند، بنابراین ما یا باید عالم ربانی باشیم یا متعلم راه درست باشیم، آن چیزی که به ما مربوط می‌شود متعلم بودن در مسیر درستی، نجات و موفقیت است که ان‌شاءالله خدا روزی دل‌های ما بگرداند.

انتهای پیام
captcha