حجت آدمی نزد خدا چیست
کد خبر: 4206773
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۶
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

حجت آدمی نزد خدا چیست

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن گفت: آدم‌ها دو نوع حجت نزد خدا دارند، یک حجت ظاهری و یک حجت باطنی است، حجت ظاهری شامل انبیاء، رسل و ائمه(ع) است، حجت باطنی فطرت و عقل انسان‌هاست، فطرت و عقل باید فعال باشد تا آدم بتواند انبیاء، رسل و ائمه(ع) را درک کند و با آن‌ها ارتباط بگیرد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، سوم فروردین در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: قرآن ما را به حیات معنوی و حیات طیبه دعوت کرده است، ما وقتی از مادر متولد می‌شویم انسان بالقوه و حیوان بالفعل هستیم، ما باید در طول زندگی دنیوی، حیات معنوی کسب کنیم.

وی ادامه داد: حال ببینیم چطور می‌شود به حیات معنوی رسید؟ هر کاری می‌کنیم باید با هدف عبادت و بندگی باشد، هر کار مفیدی برای رضای خدا انجام شود عبادت است، نماز و روزه هم روح عبادت هستند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی زندگی‌ با عبادت تنظیم شد، حیات طیبه پیدا می‌شود، خدای متعال فرموده من شما را جز برای عبادت خلق نکردم، خدای متعال می‌فرماید من پیامبران را هم برای تحقق همین معنا فرستاده و در آیه ۳۶ سوره نحل می‌فرماید (در حقيقت در ميان هر امتى فرستاده‏‌اى برانگيختيم تا بگويد خدا را بپرستيد و از طاغوت فريبگر بپرهيزيد).

وی بیان کرد: کلمه طاغوت در این آیه به معنای روح سرکش و طغیانگر است، ممکن است این طاغوت در درون انسان باشد، ممکن است این طاغوت اشخاص دیگری باشند. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید ای کسانی که طعم بندگی را چشیده‌اید، محبوب‌ترین بندگان آن بنده‌ای است که فقط خدا را می‌پرستد.


بیشتر بخوانید:


این مسئول تصریح کرد: در خطبه متقین نیز راجع به حیات طیبه سخن گفته شده است، یکی از علامت‌های اهل حیات طیبه این است که خدا با همه عظمتش در جان آنان درخشیدن گرفته است، وقتی خدا را با عظمت مشاهده کردند همه کس و همه چیز از چشمشان می‌افتد و در مقابل مال و مقام خودشان را نمی‌فروشند.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که خیلی در مورد حیات طیبه سخن گفته شماره ۱۴۷ از کلمات قصار نهج‌البلاغه است که امیرالمؤمنین(ع) فرمود مردم سه دسته‌اند، دسته اول عالمان ربانی هستند، دسته دوم علاقه‌مندان به علمای ربانی هستند، دسته سوم نیز همج رعاع هستند که بی‌ریشه‌اند و با هر نسیمی به این سو و آن سو می‌دوند.

وی گفت: خدای متعال در آیات ۲۰۰ و ۲۰۱ سوره بقره فرموده مردم دو دسته‌اند، یک دسته آن‌هایی که می‌گویند خدایا فقط از مال دنیا به ما بده، این‌ها در آخرت هیچ چیزی ندارند، چون فقط دنیا را به هر قیمتی ‌خواسته‌اند، سر سلسله این‌ها نمرود، ابوسفیان، ابوجهل، فرعون و همه اراذل تاریخ هستند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در مقابل این‌ها دسته دیگری قرار دارند که می‌گویند خدایا ما فقط حلال دنیا را می‌خواهیم، ما آنچه را که تو روزی ما می‌کنی، طلب می‌کنیم و هر چیزی را نمی‌خواهیم، ما را از عذاب جهنم حفظ کن.

چه کسانی به علوم ربانی بی‌میل هستند

وی بیان کرد: شاید این سؤال در ذهن ما پیش بیاید که مگر می‌شود کسی آدم باشد اما علاقه‌مند به علوم ربانی نباشد؟ بله می‌شود، خدای متعال در سوره منافقون می‌فرماید وقتی به منافقین گفته می‌شود اینقدر زمین‌گیر نباشید، بیایید پیغمبر برای شما استغفار کند تا برگردید، آن‌ها سرشان را بر می‌گردانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: پیغمبر می‌خواهد استغفار کند و علوم ربانی را در جان این‌ها بریزد، می‌خواهد کاری کند این‌ها حیات طیبه پیدا کنند اما این‌ها سرشان را برمی‌گردانند و اظهار بی‌میلی می‌کنند.

وی اظهار کرد: خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید فرقی نمی‌کند تو برای این‌ها استغفار کنی یا نکنی، حتی اگر هفتاد بار هم برای آنان استغفار کنی این‌ها لیاقت ندارند که خدا آنان را بپذیرد، چون این‌ها در یک مرحله فاسق شدند، یعنی از پوشش ایمان کنار رفتند و دلشان جولانگاه شیطان شد، در مرحله بعدی فاسد شدند، در مرحله بعدی هم مفسد ‌شدند، یعنی دیگران را به فساد کشاندند.

آیت‌الله عابدینی گفت: خدای متعال فرموده اگر اهل تقوا شدید حیات طیبه پیدا می‌کنید، یکی از نشانه‌های حیات طیبه فرقان است، فرقان به معنای تشخیص حق از باطل است.

وی تصریح کرد: به فرموده امیرالمؤمنین(ع) همج رعاع نمی‌توانند از نور علم استفاده کنند؛ ما در باب نور دو زمینه لازم داریم، یکی وجود نور است، یکی هم وجود چشم است، اگر ما چشممان را ببندیم، حتی در صورتی که خورشید در آسمان باشد، نمی‌توانیم قدم برداریم، چون چشممان بسته است و زمین می‌خوریم.

امام جمعه قزوین یادآور شد: در اصول کافی حدیث معروفی از امام کاظم(ع) در مواجهه با شخصی به نام حشام آمده است، در قسمتی از این حدیث آمده که امام(ع) به او فرمود آدم‌ها دو نوع حجت نزد خدا دارند، یک حجت ظاهری و یک حجت باطنی است، حجت ظاهری شامل انبیاء، رسل و ائمه(ع) است، حجت باطنی فطرت و عقل انسان‌هاست، رابطه این‌ها مثل خورشید و چشم است، فطرت و عقل باید فعال باشد تا آدم بتواند انبیاء، رسل و ائمه(ع) را درک کند و با آن‌ها ارتباط بگیرد.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۹۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید که خدایا من ندای دعوتگر تو را شنیدم که دعوت به ایمان می‌کرد، هنر فطرت این است که شنونده و گیرنده خوبی برای این ندا باشد، به برکت نماز، روزه، قرائت قرآن، ایمان و صداقت جان ما این لیاقت را پیدا می‌کند که صدای منادیان را بشنویم.

این مفسر قرآن بیان کرد: مقام شنیدن این ندا، مقام بالایی است، چرا که در نقطه مقابل آن نفاق قرار دارد، منافقین «صم بکم عمی فهم لایرجعون» هستند و کفار هم «صم بکم عمی فهم لایعقلون» هستند، اما انسان های متعالی و دارای حیات طیبه این ندا را می‌شنوند.

انتهای پیام
captcha