ملائکه بر قلب چه کسانی نازل می‌شوند
کد خبر: 4206431
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۰
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

ملائکه بر قلب چه کسانی نازل می‌شوند

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین گفت: ما وقتی گناه کنیم ذائقه‌مان خراب می‌شود، اگر ذائقه ما سالم باشد، ملائکه بر قلبمان نازل می‌شوند، اما اگر ذائقه ما ناسالم و قلب ما مریض باشد، شیاطین بر قلبمان نازل می‌شوند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۲۹ اسفندماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: قرآن، عبادت، بندگی، ایمان، یاد خدا و کارهای شایسته آمده‌اند تا ما به حیات انسانی زنده شویم و حیات معنوی پیدا کنیم، تفاوت بین انسان و حیوانات همین حیات طیبه و انسانی است.

وی ادامه داد: در شماره ۱۴۷ کلمات قصار نهج‌البلاغه سخنان امیرالمؤمنین(ع) با کمیل‌ بن‌ زیاد مطرح شده است و آمده که کمیل‌ می‌گوید امیرالمؤمنین(ع) مرا با خودش به سمت قبرستان وادی‌السلام برد و وقتی در آنجا مستقر شدیم فرمود این دل‌ها ظرف‌های وجودی انسان هستند، بهترین دل‌ها آن است که نگهدارنده‌تر باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: دل هر کس به معنای شخصیت و ظرفیت اوست، اینجا کلمه نگهدارنده‌تر دو معنا دارد، نخست اینکه ظرفیت و گنجایش بیشتری داشته باشد، دیگر آنکه آنچه در آن قرار می‌گیرد را حفظ کند و نگذارد از بین برود.

وی بیان کرد: در ادامه حضرت فرمود ای کمیل، آنچه من به تو می‌گویم را خوب حفظ کن و به دیگران هم برسان، پیامبر(ص) نیز در غدیرخم به مردم فرمودند آنچه من می‌گویم را بگیرید و بدانید، لذا گاهی از مستمعین سؤال می‌کردند آیا من آنچه را که باید به شما می‌رساندم، رساندم؟ مردم می‌گفتند بلی یا رسول‌الله، ما سخن شما را درک کردیم و فهمیدیم، سپس حضرت می‌فرمودند حاضران سخنان مرا به غایبان برسانند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه به کمیل فرمود مردم سه دسته هستند، یک دسته کسانی هستند که می‌توان به آن‌ها عالم ربانی گفت، ربانی یعنی کسی که بسیار با خدا ارتباط دارد. هر کار ما اگر بخواهد استاندارد باشد، باید با ربّ ارتباط داشته باشد، کلمه رب و ربانی در آیه ۳۰ سوره فصلت به خوبی مشاهده می‌شود، براساس این آیه آن‌هایی که مانند حاج قاسم سلیمانی همه جا فقط رب را دیدند، بعد از آن هم پای این دیدگاه و اظهارشان ایستادند و این فرهنگ را پاس داشتند، فرشتگان بر قلب این‌ها نازل می‌شوند، کسی که همواره پای کار رب می‌ایستد عالم ربانی می‌شود.

حیات طیبه به چه معناست؟ 

وی تصریح کرد: حیات طیبه به همین معناست، یعنی کسانی که همواره رب را اظهار می‌کنند و پای کار رب می‌ایستند، خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید فرشتگان در جان این‌ افراد رفت‌وآمد می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند نگران و اندوهگین نباشید، بهشتی که خدا به شما وعده داده را بشارت می‌دهیم. اگر قلب و جان آدمی محل رفت‌وآمد فرشتگان شد، چنین آدمی دارای حیات طیبه است، فرشتگان در قلب انسان مؤمن و عالم ربانی وارد می‌شوند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید هر کس همیشه در کارهایش خدا را در نظر می‌گیرد، این آدم مهم نیست که مرد یا زن باشد اما مهم است که مؤمن باشد، یعنی عمل خوب با ایمان داشته باشد، اگر کسی این‌طور بود ما او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم، اگر کسی این‌طور نبود مرده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم انسانی را به‌عنوان عالم ربانی نشان بدهیم، آن انسان در حد کمال و اعلا، انبیا و به‌ویژه پیامبر اکرم(ص) است و پس از آن حضرت نیز امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و فرزندان آنان در قله علوم ربانی قرار دارند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲۰۰ سوره بقره می‌فرماید: «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ»، یعنی برخی آدم‌ها وقتی می‌خواهند از خدا درخواست کنند، همه درخواستشان برای امور دنیوی است و هر وقت دهان باز می‌کنند فقط از دنیا سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: باید بدانیم فرهنگ و ایمان مردم جدی‌تر از مسائل معیشتی است، اینکه صبح از خواب بیدار می‌شویم فقط به فکر مسائل دنیایی باشیم صحیح نیست، قرآن کسانی را که دائم به امور دنیا می‌اندیشند، تحقیر می‌کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره بقره گروه دیگری از مردم را معرفی کرده و می‌فرماید دسته دیگری از مردم هستند که می‌خواهند ربانی زندگی کنند، گروه قبلی حسنه نمی‌خواستند، فقط دنیا را می‌خواستند اما گروه دوم می‌گویند خدایا ما دنیای حسنه و حلال می‌خواهیم، دنیای زمینه‌ساز برای حیات طیبه می‌خواهیم، ما را حفظ کن، مبادا این دنیا برای ما آتش جهنم تولید کند.

بیشترین لذت آدمی در دنیا چیست؟

وی اظهار کرد: بنابراین پیشتر ذکر شد که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند مردم سه دسته هستند، دسته اول عالمان ربانی هستند که همه چیزشان را با رب تنظیم کرده‌اند، دسته دوم کسانی هستند که اگر خودشان عالم ربانی نیستند، اما علاقه‌مند و دوستدار علوم ربانی هستند و عالمان ربانی را دوست دارند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: بیشترین لذتی که آدم می‌تواند در دنیا ببرد، لذتی است که گویا قطره قطره حیات معنوی را به انسان می‌چشاند، و این ارتباط با قرآن و ارتباط با معارف اهل بیت(ع) است، امیرالمؤمنین(ع) دعا کرده و می‌فرماید خدایا شیرینی ذکرت را به ما بچشان.

وی گفت: در قرآن آمده وقتی به مشرکان پیشنهاد ‌می‌شد که بیایید پیغمبر شما را درمان کند و مشکلتان را حل کند، سرشان را برمی‌گردانند، یعنی این شیرینی را تلخ می‌دیدند، این به‌خاطر همان بیماری، نفاق و مرضی است که در دل‌هایشان وجود داشت و نمی‌توانستند شیرینی قرآن و کلام رسول خدا(ص) را بچشند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین تصریح کرد: وقتی سرشان را بر می‌گرداندند، خدا هم فرمود ای پیامبر اگر تو هفتاد بار هم برای منافقان استغفار کنی هرگز خدا این‌ها را نمی‌آمرزد، علتش این است که منافقین در ابتدا فاسق می‌شوند، فسق یعنی خودشان را از حیطه ایمان و پوسته ایمان بیرون می‌برند، قرآن، دین و ایمان انسان را حفظ می‌کند، وقتی این پوسته از بین رفت آدم آسیب‌پذیر می‌شود، در مرحله دوم نیز منافقین فاسد می‌شوند، و در گام سوم مفسد می‌شوند، یعنی دیگران را هم به فساد می‌کشانند.

وی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم خودمان را سالم نگه داریم و زنده بمانیم، تا حیات طیبه درون ما شروع به رشد کند، باید همواره و مستمر زیر سایه قرآن و معارف نورانی اهل بیت(ع) باشیم و ذائقه‌مان سالم باشد.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: ما وقتی گناه کنیم ذائقه‌مان خراب می‌شود، خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید اگر ذائقه ما سالم بود و قلبمان قلبی سلیم بود، ملائکه بر قلب ما نازل می‌شوند، اما اگر ذائقه ما ناسالم بود و قلب ما مریض شد، مطابق آیات ۲۲۱ و ۲۲۱ سوره شعراء، شیاطین بر قلب ما نازل می‌شوند، خداوند در این آیات می‌فرماید شیاطین در دل هر دروغگوی گناهکاری نازل می‌شوند.

انتهای پیام
captcha