جهاد دانشگاهی پیشگام ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها بوده است
کد خبر: 3337178
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۹
فراهانی:

جهاد دانشگاهی پیشگام ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها بوده است

گروه سلامت: معاون فرهنگی- دانشجویی وزیر بهداشت دستاوردهای جهاد دانشگاهی را ناشی از وجود ساختاری مناسب بر گرفته از اسلام و انقلاب دانست و اقدام برجسته جهاد دانشگاهی را ترویج و توسعه فعالیت‌ و فرهنگ قرآنی در کشور خواند.

محمدرضا داوود آبادی فراهانی، معاون فرهنگی- دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان ویژگی های بارز جهاد دانشگاهی دست‌آوردهای آن را ناشی از وجود ساختاری مناسب برآمده از اسلام و انقلاب دانست.

فراهانی در رابطه با نحوه آشنایی خود با جهاد دانشگاهی بیان کرد: از سال 1365 با ورود به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و گرفتن مسئولیت انجمن اسلامی دانشگاه، با بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی که در علوم پزشکی مشهد مستقر بود؛ همکاری ما آغاز شد و به عنوان یک همکار افتخاری پروژه‌های مشترکی را با آنها انجام داده‌ام.

جهاد دانشگاهی ورود برجسته‌ای به حوزه علمی به ویژه پزشکی داشت
وی با بیان اینکه رسالت اولیه جهاد دانشگاهی انجام کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها بود اما با ورود به عرصه‎های علمی نشان داد که در این حوزه‌ها نیز قابلیت فراوانی دارد، اظهار کرد: در حوزه علمی به ویژه پزشکی جهاد دانشگاهی ورود برجسته‌ای دارد که می توان نقطه بارز آن را تأسیس مرکز رویان و پژوهشگاه ابن‌سینا دانست، بسیاری از ناظران بیرونی جهاد دانشگاهی را پیشرو حوزه بیوتکنولوژی ایران می‌دانند.

اولین متولی فرهنگ در دانشگاه‌ها جهاد دانشگاهی بود
معاون وزیر بهداشت جهاد را اولین متولی حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها پس از انقلاب خواند و عنوان کرد: پیش از تشکیل معاونت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی متولی حوزه فرهنگ در دانشگاه بود و در واقع جهاد پیشگام امور فرهنگی در دانشگاه‌ها بود، با تکثر واحدهای دانشگاهی و عدم تکثر جهاد به اندازه واحدهای جدید کمی این نقش کمرنگ شد که این مسئله چندان خوشایند نبود، زیرا جهاد دانشگاهی زمانی تنها بازیگر صحنه فرهنگی دانشگاه‌ها بود.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در حال حاضر در کشور فعالیت دارند زمانی از جهاد دانشگاهی شروع کرده بودند و می‌توان گفت که جهاد تربیت‌کننده فعالان برجسته فرهنگی کشور است.

تزریق مدیران نخبه به نهادهای کشور
معاون وزیر بهداشت تزریق مدیران برجسته به کشور را دیگر ویژگی برجسته جهاد دانشگاهی خواند و گفت: یکی از ویژگی‌های دیگر جهاد این است که این نهاد صادر کننده نیروهای مدیریتی به بدنه نهاد‌های کشور بوده و هست اگر بخواهیم افرادی را که در حوزه مدیریت نهادهای مختلف کشور نام ببریم که سابقه جهادی دارند مجموعه بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: آدم‌هایی که در جهاد بوده و هستند ضمن داشتن روحیه جهادی حس مسئولیت و دغدغه‌مندی بسیار پررنگی دارند این ویژگی باعث تربیت نیروهای توانمند دیگر و تزریق آن به بدنه مدیریتی کشور است.

ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها برای نخستین بار از سوی جهاد دانشگاهی صورت گرفت
این فعال قرآنی اقدام برجسته جهاد را ترویج و توسعه فعالیت‌ و فرهنگ قرآنی در کشور خواند و تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های شاخص جهاد در حوزه فرهنگی را می توان بنیاد نهادن مسابقات قرآن دانشجویی در دانشگاهای کشور دانست، می‌توان گفت این نهاد در حوزه فعالیت های قرآنی در دانشگاه‌ها نیز پیش قدم بوده، از سوی دیگر با تشکیل سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان و خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا و سازمان پژوهش های افکار ایسپا پیشتازی خود در حوزه فرهنگی به اثبات رساند.

نهادهای برخاسته از انقلاب به دلیل وجود تفکر جهادی منشأ اثر بوده‌اند
وی علت تأثیرگذاری جهاد را وجود فرهنگ ناب اسلامی در ساختارهای متفاوت آن دانست و تصریح کرد: تمامی نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی مانند سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی را انسان‌هایی با فرهنگ و تفکری جهادی، بر اساس ساختارهای دینی و مناسب پایه‌گذاری کردند که منشأ اثر بوده و توانستند خروجی‌های استثنایی داشته باشند.

فراهانی یادآور شد: جهاد دانشگاهی برای اینکه بتواند همچنان روحیه، تفکر و انگیزه‌های بالای اسلامی و انقلابی را در خود حفظ کند تحت هیچ عنوان نباید خود را گرفتار بروکراسی های رایج کند.

captcha