ارتباط جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات با نهادهای مرتبط
کد خبر: 3335938
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
نجفی‌سولاری پیشنهاد داد:

ارتباط جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات با نهادهای مرتبط

گروه فضای مجازی: مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه فضای مجازی، تولید محتوای نرم‌افزاری و تولید محتوای چندرسانه‌ای با نهادهای ذیربط ارتباط برقرار کند.

حسن نجفی‌سولاری، مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که تأسیس جهاد دانشگاهی چه خدماتی را با خود در حوزه IT و فناوری اطلاعات به همراه داشته است، اظهار کرد: ایجاد نهاد کارآمد و رسمی همچون جهاد دانشگاهی مهم‌ترین مسأله‌ای بود که در جمهوری اسلامی واقع شد. همانطور که وزارت کشاورزی تشکیلاتی به نام جهاد سازندگی و ارتش به نام بسیج دارد، در موازات وزارت علوم هم جهاد دانشگاهی تشکیل شد تا به صورت فعال در زمینه علمی فعالیت کند.

وی افزود: مأموریت‌ها و وظایفی که برعهده جهاددانشگاهی قرار داده شد، شباهتی با وزارت علوم دارد چراکه وظایفی همچون آموزش، تدریس، ارتباط با صنعت، ایجاد حلقه‌های اطلاعاتی و مطالعاتی در رسالت جهاد قرار داده شد و فلسفه ایجاد جهاد دانشگاهی، ایجاد یک سیستم انقلابی، کارآمد و فعال برای همان کارهای علمی است.

موفقیت جهاد دانشگاهی در تبدیل علم به فناوری
مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که میزان نفوذ و خدمات مثمرثمر این نهاد انقلابی در حوزه فناوری اطلاعات چقدر است، گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه ارتباط با صنعت و تبدیل علم و دانش به فناوری و تکنولوژی بسیار موفق عمل کرده است. همچنین جهاد دانشگاهی ارتباطاتی برای انجام پروژه‌هایی با وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما برقرار کرد و به صورت مشارکتی کار تحقیقی، مطالعاتی جامع و کارآفرینی انجام دادند و موفقیت‌هایی را کسب کردند.

خودکفایی در تولید فرستنده‌های رادیویی
وی بیان کرد: در دوره مسئولیتم در سازمان صداوسیما شاهد این موضوع بودم که جهاد دانشگاهی خواجه نصیر با صداوسیما ارتباط برقرار کرد و برای اولین بار فرستنده‌های پرقدرت رادیویی که در دست کمپانی‌های بزرگ دنیا همچون آلمان و آمریکا بود را تولید کنند و در این طرح به یک مرحله خودکفایی دست یافتیم. در واقع هم‌اکنون ما یکی از تولیدکنندگان فرستنده‌های رادیویی پرقدرت در دنیا هستیم و حتی این فرستنده‌ها را به دنیا صادر می‌کنیم.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه، فناوری‌های جنگ الکترونیک توانسته‌ است ارتباطات خوبی را برقرار کند و در این زمینه پروژه‌هایی را به نتیجه برساند و درنهایت دانش را تبدیل به فناوری کند.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فضای مجازی، تولید محتوای نرم‌افزاری و تولید محتوای چندرسانه‌ای چندان نتوانسته است با نهادهای ذیربط ارتباط برقرار کند.

مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اگر جهاد دانشگاهی به موازات پارک‌های علم و فناوری در کشور می‌توانست در زمینه‌های تولید محتوا، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای وارد شود، قطعا هم‌اکنون شاهد میزان عقب افتادگی کمتری در حوزه فناوری اطلاعات کشور اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار و دانش‌افزار بودیم.

وی بیان کرد: به جهاد دانشگاهی توصیه می‌کنم تا میزان تعامل با شورای عالی فضای مجازی، مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگرنهادهای مرتبط داشته باشد تا بتواند کارهای بزرگی را انجام دهد.

جهاد دانشگاهی با شورای عالی فضای مجازی ارتباطی برقرار نکرده است
مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا سابقه کار مشترک با جهاد دانشگاهی داشته است، گفت: در دوره مسئولیتم در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، چندین جلسه با دوستان دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و چندین دانشگاه دیگر داشتیم تا به لحاظ اعتباری در بحث تولید محتوا حمایت‌شان کنیم، جلسات خوبی برگزار شد و هم‌اکنون نمی‌دانم این جلسات همچنان ادامه دارد یا خیر. عمدتا اینها را به بخش خصوصی هدایت می‌کردیم.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی از بدو ورود تا کنون ارتباطی با جهاددانشگاهی نداشته است. امیدوارم این نهاد انقلابی، انقلابی و جهادی بماند و بتواند کارهای بزرگی برای کشور به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات به ارمغان بیاورد.

captcha