جهاد دانشگاهی؛ خط شکن پروژه‌های بزرگ حوزه پزشکی/ ورود به حوزه‌های بدون متولی
کد خبر: 3335531
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
بختو تشریح کرد:

جهاد دانشگاهی؛ خط شکن پروژه‌های بزرگ حوزه پزشکی/ ورود به حوزه‌های بدون متولی

گروه سلامت: رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در آستانه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، این نهاد انقلابی را پیش‌قراول فعالیت‌های علمی‌، پژوهشی و فرهنگی در عرصه کشور دانست.

حسین بختو، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی، این نهاد را نمونه کار جهادی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خواند.

وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به فعالیت‌های کلی جهاد در حوزه علوم پزشکی آن را صاحب سبک و ایده پرداز خواند و عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی در کشور به صورت کلی در چندین حوزه فعالیت‌های عمده‌ای را انجام داده که برخی از آنها در مراکزی مانند پژوهشگاه‌های رویان، ابن سینا و مرکز ذخائر ژنتیکی کشور صورت می‌گیرند که دستاوردهای بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده است.

جهاد علوم پزشکی در جبهه‌های جنگ تحمیلی  
بختو با اشاره به آغاز فعالیت‌های جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در ابتدای جنگ تحمیلی عنوان کرد: این واحد از قدیمی‌ترین واحدهای جهاد دانشگاهی بوده که از سال‌های 61 و 62 وظیفه تربیت امدادگر و اعزام آنها به مناطق جنگی و جبهه‌ها را برعهد داشت، از آن زمان تا کنون هنوز دوره‌های امدادگری یکی از دوره‌های با کیفیت و قابل اطمینان برای وزارت بهداشت و سایر ارگان‌هایی است که از امدادگرها استفاده می‌کند.

وی سپس با دسته بندی فعالیت‌های جهاد علوم پزشکی تهران بر اساس چهار معاونت آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و پشتیبانی به تشریح برجسته ترین اقدامات پرسابقه‌ترین واحد علوم پزشکی این نهاد برخواسته از انقلاب اسلامی پرداخت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در ادامه به تشریح فعالیت‌های آموزشی مجموعه تحت سرپرستی خود پرداخت و عنوان کرد: همانطور که عنوان شد یکی از فعالیت‌های برجسته جهاد دانشگاهی علوم پزشکی دوره‌های آموزش امدادگری است که آن را در قالب دوره‌‌های کوتاه مدت پزشکی تدوین کرده است.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی implant دندان پزشکی در تهران و کیش، کلاس‌های آموزشی مشاوره ژنتیک با همکاری سازمان بهزیستی برای پزشکان عمومی در شهر‌های اصفهان، گرگان، یزد و تهران همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی یکساله کمک پرستاری با همکاری بسیج جامعه پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان تعاون نظام سلامت از جمله مهمترین فعالیت‌های آموزشی است که آن را از دیگر واحد‌های علوم پزشکی متمایز می‌کند.

جهاد در حوزه پژوهش ایده‌پرور است
بختو با بیان اینکه جهاد دانشگاهی اصولا برای کارهای پژوهشی منتج به عمل تشکیل شده به بررسی کارنامه پژوهشی واحد علوم پزشکی پرداخت و اظهار کرد: جهاد اصولا ایده پرور است و بر اساس این ایده‌ها کارهای بزرگی را انجام می‌دهد، صاحب نظران و نخبگان کشور برای تبدیل این ایده‌ها به پژوهش به جهاد مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به پژوهشکده‌های سرطان پستان و علوم بهداشتی که در علوم پزشکی تهران ریشه گرفته و سپس منفک و به مراکز مستقلی در جهاد تبدیل شدند عنوان کرد: مراکزی مانند مرکز ترمیم زخم دم، لیزر پزشکی، مرکز درمان در منزل دم امروزه جزء موارد برجسته مراکز پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تهران هستند.

جهاد خط شکن پروژه‌های بزرگ در حوزه پزشکی
بختو اظهار کرد: مرکز ترمیم زخم یکی از برجسته‌ترین مراکزی است که ذیل معاونت‎آموزشی به فعالیت‌ها می‌پردازد و هدف از آن انجام پروژه‌هایی در رابطه درمان زخم‌های دیابیتی، زخم‌های بستر، عروقی و برخی دیگر از زخم‌هایی است که از بیماری‌های مزمن ناشی می‌شود، این پروژه یک برنامه میان مدت سه ساله است که امیدواریم بتوانیم این هدف را به سر انجام رسانده و خدمات شایانی را به مردم دردمند ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: ساختار جهاد به شکلی است که مراکز تخصصی درمانی و درمانگاه‌های آن هم ذیل معاونت پژوهشی تعریف شده‌اند در نتیجه ما مرکز ترمیم زخم، مرکز دم، مرکز خدمات دندان‌پزشکی، کیلینیک لیزر و کلیلنیک فوق تخصصی آلرژی را داریم که جهاد علوم پزشکی آنها را راه اندازی کرده و همزمان با آن به انجام پروژه‌های تخصصی و فوق تخصصی می‌پردازد.

جهاد دانشگاهی مدخل ورودی فعالیت‌های فرهنگی کشور است
بختو در ادامه با مهم ارزیابی کردن فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی به تشریح عمده‌ترین فعالیت‌های واحد علوم پزشکی تهران پرداخت و اظهار کرد: حوزه فرهنگی حوزه گسترده‌ای که فعالیت‌های بیشماری در آن می‌تواند صورت پذیرد، یکی از شاخص‌ترین اقدامات جهاد دانشگاهی راه‌اندازی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بود که ایده آن در جهاد علوم پزشکی تهران شروع شد امروزه این خبرگزاری هویت مستقل پیدا کرده و یکی از برترین خبرگزاری‌های ایران است که تشکیل آن راه را برای تأسیس دومین خبرگزاری مجموعه جهاد که اولین و بزرگترین خبرگزاری قرآنی جهان اسلام (ایکنا) بود، باز کرد.

وی ادامه داد: سازمان دانشجویان ایران نیز در این واحد تشکیل شد و بعدها هویت مستقلی پیدا کرد، اصولا فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشجو محور بوده و بار عظیم آن بر دوش دانشجویان علاقمند و مستعد است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران تأکید کرد: حوزه فرهنگی حوزه ورودی جهاد دانشگاهی است بسیاری از افرادی که امروزه در عرصه فرهنگی کشور صاحب نام هستند مدخل ورودی آنها جهاد دانشگاهی بوده و فعالیت‌های خود را از این نهاد آغاز کرده‌اند، در سال‌های اخیر نیز که این حوزه تا حدودی از فعالیت با دانشجویان فاصله گرفته بود دوباره فعال شده و توانسته است فعالیت‌هایی چون برگزاری جشنواره و یادواره‌هایی مانند جشنواره بزرگ مهدویت و یا گرامیداشت مقام استاد را برای تجلیل از اساتید برتر حوزه پژوهش، آموزش و اخلاق در دانشگاه‌ علوم پزشکی برگزار کند.

وی افزود: راه اندازی کانون‌های فرهنگی هلال احمر، فعالیت‌های قرآنی در حوزه پژوهش و تفسیر در مرکز قرآن و عترت جهاد از دیگر فعالیت‌های فرهنگی برجسته‌ای است که جهاد علوم پزشکی تهران در حوزه فرهنگی برعهده دارد.

بختو یادآور شد: همچنین کانونی را با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور با عنوان کانون قرآن و سلامت تشکیل داده‌ایم که قرار است به انجام کارهای پژوهشی در حوزه قرآن و سلامت بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی به دلیل ورود قوی به حوزه‌های بدون متولی و به سرانجام رساندن آن‌ها توانسته است سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل علم به ثروت ملی را به کرسی عمل نشانده و موجب ارائه خدمات شایان توجهی به مردم شده باشد.

captcha