پرهیز از اعمال سلیقه در اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن
کد خبر: 3969190
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
جرعه‌ای از زلال وحی / 21

پرهیز از اعمال سلیقه در اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

مدرس دانشگاه با اشاره به اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، اظهار کرد: برای انجام این اقدام برنامه‌ها باید کاربردی و واحد صورت گیرد، پراکندگی و سلیقه‌ای عمل کردن در کار چنددستگی ایجاد کرده و ممکن است که آمار تربیت‌شدگان را با اشکال مواجه کند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، جرعه‌ای از زلال وحی از اولین روز ماه مبارک رمضان در قالب سلسله مصاحبه‌هایی با استفاده از نقطه نظرات مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآنی در دهه اول، حجت‌الاسلام سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در دهه دوم م تقدیم مخاطبان شد و از امروز، چهاردهم اردیبهشت، مقارن با بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان مطالبی با بهره‌گیری از نظرات حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآن تا پایان دهه سوم تقدیم می‌شود.

صابری‌نسب با اشاره به اینکه در جزء 21 قرآن کریم همانند اجزاء دیگر این مصحف شریف نکات نغز و قابل تأملی وجود دارد، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی جانی تازه گرفته است و خوشبختانه در طول 40 سال گذشته شاهد رونق مطلوبی در حوزه قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی هستیم.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: همه بر این باور هستیم که انقلاب برپایه قرآن و مبانی اسلامی بنا نهاده شده است و بر باور خود اصرار داریم، با وجود اینکه در دهه‌های گذشته فعالیت‌های قرآنی و برپایی جلسات رونق گرفت، اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله داریم و قطعاً در حوزه آموزش اقدامات بهتری باید شود.

صابری‌نسب شیوه آموزش قرآن در دانشگاه‌ها و مدارس را دارای نقاط ضعف دانست و با اینکه دانشجویان و دانش‌آموزان سرمایه‌های اجتماعی هستند، بیان کرد: همه به ویژه اساتید و مربیان قرآن وظیفه دارند نیروهای انسانی تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند و قطعاً برای تربیت این افراد راهی جز حرکت در مسیر انقلاب، اسلام و قرآن نداریم. چراکه مبانی دینی و قرآنی است که می‌تواند سدی در برابر وسوسه دشمنان باشد.

وی ضرورت حفظ قرآن و توجه به منویات رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مورد تأکید قرار داد و با استناد به آیه ۴۹ سوره «عنکبوت»: «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ، بلكه [قرآن] آياتى روشن در سينه‏‌هاى كسانى است كه علم [الهى] يافته‌‏اند و جز ستمگران منكر آيات ما نمى‏‌شوند»، گفت: این آیه به حفظ قرآن کریم اشاره دارد و نشان می‌دهد که تمامی مسئولان و مربیان قرآن در تحقق این مهم مسئولند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن تلنگری برای ما مربیان است که وظیفه خود را آنگونه که شایسته کلام وحی است انجام نمی‌دهیم. ایشان اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را دستور فرمودند، در طول این سال‌ها اقداماتی نیز از سوی مؤسسات و مراکز قرآنی، دستگاه‌ها و سازمان‌ها انجام شد، اما کافی نیست و لازم است برای تحقق این امر اتاق فکری با طرح برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشکیل شود.

وی با بیان این مطلب که برای تحقق فرمایش رهبری مبتنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند تشکیل قرارگاه حفظ قرآن با حضور حداکثری مؤسسات و مراکز قرآنی، دستگاه‌ها و متولیان امر قرآن هستیم، اظهار کرد: بدون برنامه فرمایش معظم‌له محقق نخواهد شد، برای انجام این اقدام برنامه‌ها باید کاربردی و واحد صورت گیرد، پراکندگی و سلیقه‌ای عمل کردن در کار چنددستگی ایجاد کرده و ممکن است که آمار تربیت‌شدگان را با اشکال مواجه کند.

صابری‌نسب در ادامه به آیه ۲۱ سوره «روم»، «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‏‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏‌انديشند قطعاً نشانه‏‌هايى است» اشاره کرد و گفت: آرامش پس از ازدواج و ایجاد مودت و رحمت بین زوجین راهکار درمان افسردگی است. زوجین زمینه ایجاد آرامش را در آیات خدا جست‌و‌جو کنند و دنبال فیلم‌هایی که کانون خانواده را با خطر لغزش مواجه می‌کند نباشند.

وی در پایان گفت: افسردگی ریشه درترک دستورات الهی و انجام محرمات دارد، افراد با ایمان افسرده نیستند و یا درصد افسردگی در بین آنان بسیار ضعیف است. روانشناسانی که با دستورات قرآنی آشنا هستند باید در این زمینه وارد شده و تولید محتوا کنند، تا افرادی افسرده از آن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha